Marile lanţuri de hipermarketuri speculează la maximum apetitul românilor pentru cumpărături. Chiar dacă vremurile sunt grele, se anunţă investiţii de peste un miliard de euro din partea marilor jucători din retail pentru deschiderea noilor magazine. Este vorba despre magazine mai mici, de cartier, care să întâlnească nevoia clienţilor de preţuri mici.

Sursa: gandul.infoÎn vreme de criză, românii au preferat să se aprovizioneze din hipermarketuri şi magazinele de discount, unde preţurile sunt mai mici, după cum arată studiile. Astfel, în 2010 românii au lăsat în marile magazine 21,4 miliarde euro, cu 4,2% mai mult faţă de 2009. În 2011 se estimează că românii vor cheltui pe mâncare şi produse nealimentare peste 23 de miliarde euro, în creştere cu 4,8% faţă de 2010. Iar pentru 2013, prognozele arată că românii vor cheltui pentru produse alimentare şi nealimentare 27,5 miliarde euro.

Statistic, nu există niciun motiv pentru ca retailerii să nu se extindă. În plus, România are un deficit de centre comerciale moderne. Deşi avem deja peste 1.000 de magazine dintre care peste 100 au fost deschise anul trecut, hipermarketurile, supermarketurile şi celelalte forme de comerţ modern nu acoperă nici jumătate din comerţul cu amănuntul din România.

"Magazinele tradiţionale continuă să domine piaţa de retail din România, deşi retail-ul modern câştigă teren, în Bucureşti şi alte oraşe principale având deja o cotă de aproape trei sferturi din totalul pieţei de retail. Principalii factori care au afectat piaţa de retail sunt limitarea creditelor şi schimbarea criteriilor de cumpărare spre preţurile mici şi promoţiile din magazine. Totodată, românii au manifestat o tendinţă de a face economii din cauza contextului economic nefavorabil", se arată într-o analiză Euromonitor.

Magazinele mai mici înseamnă chirii mai mici şi terenuri mai ieftine

Tocmai de aceea, marile reţele de retail au ales să se adapteze realităţii economice prin deschidere unor magazine de cartier. Metro de exemplu, cel mai vechi lanţ de hiper-magazine din piaţă, se pregăteşte să deschidă un nou format de magazin: Metro Punct, un format de dimensiuni ceva mai reduse.

Profi, un discount-store, şi-a bugetat deschiderea a 17 noi magazine în 2011. Dar cel care a speculat cel mai bine acest moment şi a acţionat cel mai virulent este omul de afaceri Dinu Patriciu, care vrea ca până la finalul anului acesta să extindă reţeaua Mic.ro la 2.000 de magazine. Asta înseamnă de patru ori mai multe unităţi decât cele pe care le deţine în prezent.

Metro a deschis deja magazine mai mici, de 2.500-3.000 mp, faţă de 6.000-7.000 mp, Billa, de la 2.000 mp a ajuns la 1.200-1.230 mp pe magazin. Mega Image a deschis recent formate de 100 mp, iar Mic.ro desfăşoară cu succes o extindere spectaculoasă pe segmentul de proximitate.

Avantajul acestor magazine este că, având o suprafaţă mai mică, şi terenul pe care îl ocupă este mai ieftin, şi chiria este mai mică, dar şi numărul angajaţilor este mai mic, deci costurile operaţionale sunt reduse. Există însă şi hipermarketuri care preferă să îşi păstreze formatul de afaceri şi să se extindă în aceeaşi direcţie ca până acum. Kaufland are în plan zece noi unităţi în care va investi, în acest an, peste 100 milioane euro. Iar francezii de la Auchan au anunţat inaugurarea a două noi hipermarketuri în 2011.


27 aprilie 2011