Terenul pentru marii retaileri a fost „curatat", astfel ca noua nume din domenii diverse au intrat sau vor sa intre pe segmentul de retail al pietei locale.

Ieftinirea retailului romanesc (prin prisma costurilor de deschidere a unui magazin nou) si dorinta marilor branduri internationale de noi cote de piata au readus retailul autohton in vizorul investitorilor straini. Totusi, analistii avertizeaza ca intensificarea activitatii pe acest segment de piata nu este echiva­lentul iesirii din recesiune. Nu inca.

In primele sase luni ale acestui an, nume internationale precum Camaieu (cu doua locatii, in AFI Cotroceni si Galeria Orhideea), Gerard Darel (o locatie pe Calea Victoriei), SIX Store (zona Cocor), Brioche Dorée (restaurante) au deschis primele lor unitati din Capitala. Se pare ca recesiunea nu i-a descurajat pe acestia, ba, mai mult, in urmatoarele luni, noi retaileri precum LeroyMerlin si Lidl intentioneaza sa faca acelasi lucru.

In plus, H&M a anuntat deja primele sale deschideri (AFI Cotroceni si Baneasa Shopping City) pentru inceputul anului 2011, se arata intr-un raport semnat de CB Richard Ellis (CBRE). Astfel, observa autorii raportului, pietele emergente din Europa, precum Romania, sunt intere­sante pentru retailerii internationali, deoa­­rece in aceste piete au sanse mai mari de crestere a cotei de piata, dar si a recunoasterii de brand. „Faptul ca Roma­nia este pozitionata pe locul doi intr-un top ce analizeaza numarul comer­cian­tilor noi care au intrat pe piata in 2009, o analiza efectuata pe aproape 300 de comer­cianti din aproximativ 200 de orase din intreaga lume, este o marturie clara a aces­tui interes", sustin reprezentantii CBRE bazandu-se pe studiul interna­tional realizat de companie - „How Global Is The Retail Market", editia 2010.  Astfel, conform acestui studiu, tara noastra se afla pe pozitia a doua in lume, la egalitate cu Kuweit (9) si sub Emiratele Arabe Unite (21) in ceea ce priveste numarul de noi retaileri internationali care au intrat pe piata in 2009.  

Rocada de putere dinspre o dezvol­tare intensa de centre comerciale catre o piata axata pe locatiile de tip prime (de prim rang) a fost accentuata si in primele sase luni ale anului in curs. Chiriasii internationali au fost iarasi cei mai activi in piata. Spre exemplu, Inditex Group, unul dintre cei mai mari retaileri de moda din lume si proprietarul magazi­nelor Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home si Uterqüe, si-a crescut portofoliul de magazine din tara cu aproape 75% in perioada 2009-S1 2010. Grupul are in plan extinderea cu alte 11 magazine ce vor fi deschise pana la sfarsitul anului 2010.  La randul sau, competitorul sau direct, H&M, planuieste ca dupa deschiderea primelor doua unitati in Bucuresti sa inaugureze alte trei-cinci magazine in 12 luni de la intrarea pe piata autohtona, programata in primavara anului viitor.

 Totodata, dupa o perioada de tatonare, Decathlon si-a anuntat intentia de a se extinde in toate marile orase din Romania, la fel si C&A, care isi propune cresterea numarului de magazine din tara. Comerciantii din Germania si Austria, atat cei axati pe imbraca­min­te&in­cal­taminte la preturi avantajoase, precum Deichmann, Takko, cat si discounterii Plus si Kaufland, au cele mai active branduri pe piata locala.

Totodata, remarca analistii CBRE, se observa o puternica tendinta a marilor retaileri internationali sa-si faca intrarea sau extinderea in mod direct, mai ales ca, in unele cazuri, francizele au inregistrat ceva dificultati in realizarea profitului brut. Cel mai recent exemplu este achizi­tionarea singurului magazin IKEA din Romania de catre compania mama IKEA, ceea ce inseamna ca extinderea brandu­lui va continua.

 


Sursa

7 September 2010