Comparativ cu străinii, antreprenorii români sunt mai precauți în ceea ce privește viitorul, fiind preocupați cu precădere de competiția dură și de situația economică generală. Vestea bună este că trei sferturi dintre afacerile de familie din România declară că au înregistrat o creștere a cifrei de afaceri în ultimul an financiar, potrivit celei mai recente ediții ale sondajului global PwC Family Business Survey.

35433-afecere_de_familie.jpgÎn ciuda mediului economic dificil, îngreunat de lipsa de forță de muncă talentată, de dificultățile legate de inovație și guvernanța corporativă, afacerile de familie rămân dinamice și adaptabile.

Astfel, afacerile de familie reprezintă între 70 și 90% din PIB-ul global și sunt un barometru al sănătății economiei, potrivit analizei intitulate sugestiv „Up close and professional: the family factor”.

  • 74% dintre afacerile de familie din România declară că au înregistrat o creștere a cifrei de afaceri în ultimul an financiar
  • 62% dintre respondenții români se așteaptă la o creștere constantă a afacerii lor în următorii cinci ani
  • 13% dintre aceștia mizează pe o creștere rapidă și agresivă

„Nevoia de continuă inovare, instabilitatea pieței, atragerea personalului cu abilități cheie, competiția acerbă și globalizarea accentuată sunt menționate ca fiind cele mai importante provocări pentru afacerile de familie din România. Pentru a continua să crească, afacerile de familie trebuie să se adapteze mai repede, să inoveze mai devreme și să-și profesionalizeze felul în care își desfășoară operațiunile”, concluzionează autorii celui de-al șaptelea sondaj bienal PwC, realizat în peste 40 țări, printre care și România.

Nevoia de profesionalizare a afacerii devine o problemă centrală a afacerilor de familie

În urmă cu doi ani, nevoia de profesionalizare a afacerilor de familie a fost foarte puțin menționată, dar anul acesta 40% dintre respondenți au considerat că profesionalizarea va fi una dintre provocările principale în următorii cinci ani. Aceasta a fost agravată și de presiunea acerbă asupra prețurilor, creșterea costurilor și de mega tendințele care schimbă fața economiei globale. Potrivit specialiștilor, profesionalizarea afacerii de familie înseamnă structurarea și disciplinarea viziunii și canalizarea energiei caracteristice acestui tip de companii antreprenoriale.

„Este clar că au apărut noi provocări la orizont pentru afacerile de familie: contextul economic este mai dificil, competiția mai agresivă, presiunea asupra prețurilor este în creștere, iar schimbările se produc cu o viteză din ce în ce mai mare. Cu toate acestea, afacerile antreprenoriale dau dovadă de rezistență și de capacitate de adaptare, ele fiind fundamentul unei creșteri economice sănătoase”, explică Alexandru Medelean, Liderul echipei de servicii integrate pentru antreprenori și afaceri de familie din cadrul PwC România.

  • La nivel global, 65% dintre afacerile de familie au înregistrat creșteri în ultimele 12 luni, iar 70% estimează că vor crește constant în următorii cinci ani
  • 15% caută să își dezvolte afacerea în mod agresiv, tendință pronunțată în special în China (57%), Orientul Mijlociu (40%) și India (40%)

„Afacerile de familie au devenit mult mai pragmatice față de sondajul realizat în 2012. Prioritățile pe care le menționează sunt continuitatea afacerii și creșterea profitabilității. Acestea sunt urmate de factorii care influențează direct aceste obiective, în timp ce subiectele legate de familie și de comunitate sunt plasate mai jos în ierarhia priorităților. Cu doi ani în urmă, 70% dintre cei chestionați aveau un simț puternic al responsabilității față de inițiativele comunității locale; procentajul acestora a scăzut la 59% anul acesta”, se mai arată în studiu.

De asemenea, statisticile indică faptul că 68% dintre afacerile de familie sunt implicate în export, vânzările din străinătate reprezentând aproximativ 25% din cifra de afaceri a respondenților. Aproape trei sferturi dintre cei chestionați se așteaptă să exporte în următorii cinci ani, însă puțini se așteaptă să exporte către un număr simțitor mai mare de țări – cei mai mulți au tendința de a se limita la țările învecinate sau cele cu care au o limbă și cultură asemănătoare.

  • Afacerile de familie recunosc impactul în creștere al tehnologiei digitale, 79% dintre respondenții plasând-o printre primele trei mega tendințe
  • 72% dintre respondenți sunt de acord că trebuie să își adapteze modul în care operează în exteriorul companiei și să se organizeze corespunzător în interiorul ei pentru a optimiza exploatarea oportunităților din sfera digitală

Cele mai mari procentaje pentru înțelegerea potențialului comercial al sferei digitale au fost înregistrate în rândul respondenților din piețele emergente din România (80%), China (77%), Kenya, India și Malaiezia (toate 69%). Cel mai mic procentaj a fost înregistrat în Irlanda (45%), Marea Britanie (45%) și Canada (38%).

CITEȘTE ȘI:

16 octombrie 2014