O afacere reuşită reprezintă mai mult decât profit. O companie de succes se adaptează şi creşte, deşi condiţiile din piaţă pot părea nefavorabile. Un manager adevărat trebuie să aibă viziune şi înţelegere, nu numai diplome. Ideile îi aparţin lui Richard Robbins, unul dintre cei mai apreciaţi specialişti în business coaching, la nivel mondial. Un interviu acordat în exclusivitate IMOPEDIA.ro, mulţumită RE/MAX Romania.

27828-richard-robbins.jpgRichard Robbins este autorul a numeroase studii de specialitate, ideile sale fiind un reper pentru domeniul afacerilor. De asemenea, este co-fondator al organizaţiei Richard Robbins International, companie internaţională de vânzări şi business coaching, ce a generat venituri de 50 milioane dolari, în ultimii zece ani.

Care sunt cele mai importante lucruri care diferenţiază o companie de succes?

Fluxul de numerar (cash-flow) reprezintă cel mai important lucru pentru o companie. Nu neapărat profitul, ci fluxul de numerar este adevăratul sistem circulator al oricărei afaceri. În primul rând, lucrurile trebuie aranjate astfel încât să ai un plan excelent de afaceri, un flux de numerar, să poţi opera confortabil fără a te preocupa zilnic de acest lucru. Odată ce este rezolvat acest aspect, orice manager ar trebui să înceapă să se preocupe de cultura organizaţională. Ideal este ca angajaţii să vină încântaţi şi entuziasmaţi la serviciu, nu să vină doar pentru că trebuie. Un bun manager trebuie să le insufle valori şi idealuri, să le arate că au un loc de muncă fabulos. Urmarea va fi un nivel ridicat de eficienţă şi productivitate, va începe să apară profitul, iar la final, toată lumea va fi mulţumită.

Ce aspecte trebuie să ia în calcul un manager priceput?

Viziunea este cel mai important lucru – oamenii sunt motivaţi de viziunea de ansamblu. Atunci când lucrează pentru o organizaţie, nu sunt motivaţi atât de ceea ce face compania, cât de valorile pe care aceasta le promovează. Această regulă este valabilă chiar şi pentru companiile mici, cu 15 angajaţi. Aceştia vor răspunde pozitiv la o strategie adecvată, vor fi motivaţi de ideea de a depăşi aşteptările clientului, au nevoie de ceva mai mare decât de produsul în sine. Numeroşi oameni ştiu ce fac, mulţi oameni ştiu cum să-şi facă jobul, dar foarte puţini oameni ştiu de ce fac acel lucru. Răspunsul la „de ce?” este motivaţia. Un manager vizionar îi ajută pe oameni să înţeleagă valorile companiei. Indiferent că este vorba de o spălătorie de haine, de o agenţie imobiliară sau de o companie ce produce bunuri de larg consum, angajaţii trebuie să înţeleagă că depăşirea aşteptărilor este cel mai important lucru, trebuie să simtă că fac ceva mai important decât produsul companiei.

Un alt lucru extrem de important este ca angajaţii să înţeleagă că ceea ce fac ei în fiecare zi este o contribuţie la o cauză mai mare. Nu trebuie să resimtă monotonia, să aibă impresia că merg în fiecare zi la serviciu pentru a face acelaşi lucru lipsit de importanţă. Nu, trebuie să fie ceva mai mult de atât.

Drept exemplu, există un interviu de amploare cu angajaţii NASA, care sunt extrem de productivi, eficienţi şi entuziasmaţi de locul lor de muncă. Întrebat cu ce se ocupă, omul de serviciul a răspuns că face parte din echipa care se ocupă de traseul navelor spaţiale şi de siguranţa acestora. Intervievatorii au fost surprinşi, iar omul de serviciu i-a lămurit: „să curăţ podelele este doar sarcina mea, dar motivul pentru care fac asta este acela că este nevoie de mine ca totul să meargă cum trebuie”. Un manager trebuie să îşi ajute angajaţii să vadă că sunt o parte importantă dintr-un tot unitar mai mare, să vadă dincolo de ceea ce fac ei zi de zi.

Nu în ultimul rând, pachetul salarial trebuie să completeze cu succes întregul tablou. Toate marile companii, demne de luat ca model, oferă pachete salariale atractive. Nu sugerez un venit extrem de ridicat, însă companiile care se respectă, nu se zgârcesc. Dacă faci asta, pierzi respectul angajaţilor. Astfel că este extrem de important să te asiguri că angajaţii tăi sunt corect recompensaţi pentru munca pe care o depun.

Cine ar trebui să iniţieze discuţiile despre aspectul financiar? Cum ar trebui dirijat acest aspect delicat?

Orice manager trebuie să cunoască salariile din domeniu, trebuie să rămână constant ancorat în realitate. Mai mult, acesta trebuie să se asigure nu numai de faptul că este competitiv în piaţă, dar să şi găsească o formă de bonus (indiferent că este lunar, trimestrial sau anual), pentru a lega întreaga echipă – dacă toată echipa atinge un anume obiectiv, împărţiţi cu toţii o primă. Cheia oricărui business este să îi faci pe toţi angajaţii să privească în acelaşi sens, să înoate în aceeaşi direcţie, să fie o echipă, deoarece realizăm mai multe în echipă decât pe cont propriu.

Aceste reguli sunt valabile şi acum, în actualul context economic?

Sigur că da. Dacă oamenii nu simt că fac parte din ceva interesant şi atractiv, probabil că vor sta o perioadă, dacă sunt remuneraţi satisfăcător. Însă când sunt vremuri dificile, când este mai mare nevoie de unitate, vor rămâne numai angajaţii care au înţeles valorile companiei, oamenii care simt că fac parte din acea companie.

Cultura organizaţională este extrem de importantă pentru viaţa unei companii, este acel „ceva” care face diferenţa între companiile de succes şi restul. Există două variante pe care le are un manager preocupat de acest subiect: ori angajează un expert în domeniu, care ştie cum se fac astfel de lucruri, ori trebuie să îşi dea seama de aceste tehnici, să citească sau să participe la seminarii pe această temă. Aş recomanda autori excepţionali, precum John Maxwell, Tony Hsieh, directorul Zappos, care a scris „Delivering Happiness” sau Jack Walsh, preşedintele şi directorul General Electric, care are numeroase cărţi publicate pe tema culturii organizaţionale. De cele mai multe ori, este suficient să fii interesat de acest aspect, să fii deschis, să studiezi şi să înţelegi aceste teorii, după care nu vei împiedica niciun obstacol în a le implementa cu succes.

CITEȘTE ȘI Viena, marea promisiune imobiliară a Europei. Românii plătesc peste jumătate de milion de euro pentru o proprietate acolo

 

6 November 2012