Ipoteza în care românii se transformă în turnători la ANAF este nesustenabilă şi imposibil de pus în practică. De fapt, pare doar un pretext menit să distragă atenţia de la adevăratele probleme ale ţării. În timp ce românii vorbesc despre pârâtul vecinilor care au piscine ilegale, nimeni nu se mai uită la performanţele slabe menţionate de ultimul raport FMI, la incapacitatea de a alimenta bugetul din resurse interne sau la veşnica luptă pierdută în impozitarea marilor averi. Legea „Poliţiei” fiscale pare să fie doar o himeră capabilă să distragă atenţia unei ţări întregi, cu un scop clar: redresarea clasei politice.

26416-fisc.jpgDe câteva zile, România vorbeşte despre înfiinţarea unui nou tip de Securitate. Dacă până în ’89, am avut poliţia politică, acum vorbim despre poliţie fiscală. Românii sunt îndemnaţi să îşi pârască vecinii la Fisc dacă, de exemplu, aceştia au în curte o piscină nedeclarată. Cei care dau Fiscului informaţii relevante despre vecinii evazionişti ar putea primi stimulente fiscale sau facilităţi. Oficialii din Ministerul de Finanţe chiar se pregătesc pentru o vizită în Suedia, ţară care aplică această strategie.

„Acolo, oamenii primesc la poştă scrisori în care sunt informaţi că au plătit un impozit X, dar li se transmite şi dacă unii dintre vecini au declarat valori de impozitare mult mai mici. Fiscul oferă scutiri sau recompense oamenilor care descriu corect situaţia vecinilor", a precizat Liviu Voinea, secretar de stat în Ministerul de Finanţe.

Legea din Suedia este neaplicabilă în România, unde ar provoca haos naţional

Pe lista de impozitare a Ministerului de Finanţe intră şi casele moştenite, care au acum un statut netaxabil. Și aceasta este doar schiţa unei posibile noi legi care a pus pe jar întreaga ţară, de la oamenii simpli la economişti cu reputaţie. Însă toate premisele de la care porneşte noua potenţială lege par să fie eronate.

„În primul rând, orice comparaţie cu alte ţări mi se pare neavenită. Domnul Voinea compară România cu Suedia, cu Statele Unite, dar nu este acelaşi lucru. Acolo este un fel de atenţionare a organelor faţă de inginerii financiare şi de alte tipuri masive de contravenienţă fiscală. La noi, pentru că nu se face nicio diferenţă, riscăm să cădem într-un fel de haos naţional”, a declarat pentru IMOPEDIA.ro prof. univ. dr. Mircea Coşea, analist economic.

Problema cea mai mare este gradul scăzut de educaţie civică a românilor. Nici poziţia ostilă a populaţiei faţă de guvernare, oricare ar fi aceasta, nu constituie o bază sănătoasă pentru demersul anunţat de Ministerul de Finanţe.

„Lipsindu-ne cultura civică, fără un raport normal între stat şi cetăţean, această denunţare fiscală va aluneca spre o vendetă de toate tipurile posibile. Toată lumea va reclama pe toată lumea, vecinii se vor reclama între ei pe alte criterii decât cele normale. Această măsură riscă să aducă mari prejudicii din punctul de vedere al raporturilor şi coeziunii sociale”, continuă Mircea Coşea.

România nu are nici fondurile nici tehnologia necesară pentru a face faţă consecinţelor unei asemenea legi

Această situaţie conduce la o altă problemă elementară: managementul consecinţelor. Momentan, nu există nici banii nici tehnologia necesară pentru a face „poliţia fiscală” funcţională.

„Pentru punerea în aplicare a unei astfel de metode, trebuie un aparat tehnic foarte puternic, pentru că orice reclamaţie trebuie să fie controlată, probată, anchetată. Este o cheltuială mare pe care statul trebuie să o facă. Multe situaţii vor degenera în reclamaţii legale, penale”, arată prof. univ. dr. Mircea Coşea.

Chiar dacă s-ar aplica, toate aceste lucruri nu ar rezolva adevăratele probleme ale României. Pentru a impozita veniturile, trebuie relaxată impozitarea muncii. Astfel s-ar crea locuri suplimentare de muncă şi s-ar mări masa de impozitare. Pentru a reduce evaziunea, Guvernul ştie deja domeniile în care trebuie să intervină: comerţul cu produse petroliere, alcool, tutun sau cereale. Pentru a obţine câştiguri însemnate din impozitele pe avere, trebuie vizaţi bogătaşii ţării.

„Legea aceasta este neavenită pentru că va atinge în primul rând clasa mijlocie. Marii evazionişti, fie că sunt în mass-media, fie că sunt în şosele, construcţii, agricultură, sunt deja cunoscuţi de către stat. Nu e nevoie ca cineva să-i mai reclame. Dar există un raport de clientelism politic între stat şi aceste firme”, spune Mircea Coşea.

Nu clasa de mijloc trebuie impozitată, ci aceia care au construit averi prin tunuri date statului

Impozitarea averilor este însă vitală pentru România. Trebuie doar găsite pârghiile necesare.

„Averile mari din România nu s-au făcut prin muncă cinstită, nu există o rată a beneficiilor atât de importantă încât să creze într-o perioadă istorică scurtă averi atât de mari. Cele mai multe averi mari, ca să nu generalizez, sunt create prin relaţii politice cu bugetul statului. Sunt tunurile care s-au dat. Acestea ar trebui să fie impozitate”, arată specialistul Mircea Coşea.

De această dată, putem vorbi despre modele de impozitare viabile, chiar şi importate de la alţii, după tactica agreată de Ministerul Finanţelor.

„Modelul Mario Monti e mai bun decât cel propus de Voinea, un model de impozitare al averii la vedere, pe care l-au aplicat parţial şi grecii acum, pe care Franţa îl aplică încă din 1980. Acesta vizează o solidaritate socială prin contribuţia mai importantă la buget a celor care au făcut averi utilizînd şi facilităţile pe care statul le-a dat. Pentru că o avere se crează într-un anumit mediu. Deci dacă mediul din România a permis crearea unor asemenea averi, atunci sigur că e normal ca aceia care au beneficiat de acest mediu să contribuie mai mult decât ceilalţi la buget. Dar nu prin denunţare fiscală, aceasta este o măsură care arată drama în care se află bugetul statului şi pune la îndoială moralitatea Fiscului”, argumentează Mircea Coşea.

Totul se poate explica însă prin teoria unui simplu joc politic

Iar cea mai mare problemă, de fapt, este faptul că toate aceste argumente sunt bine cunoscute şi celor care au iniţiat discuţiile despre vecinul turnător. Ceea ce conduce la teoria că întreaga situaţie este doar o diversiune cu scopul suprem de a consolida imaginea Guvernului.

„Ministerul de Finanţe ştie că legea este neaplicabilă. Cred că sunt măsuri care au un foarte important iz electoral. Poate folosesc un termen dur, dar este poate o diversiune mediatică pe care guvernul o face pentru a arăta că există şi o astfel de posibilitate. Acum va urma o discuţie prin care premierul sau alte vedete ale guvernării vor interveni şi vor spune că nu este posibil aşa, hai să revenim la o gândire mai normală, mai adecvată şi se va crea o imagine mai bună a guvernului şi a unor membri ai lui”, conchide Mircea Coşea.

CITEȘTE ȘI Sute de impozite aberante golesc buzunarele românilor, indiferent de guvernare

 

18 septembrie 2012