În termeni tehnici, drumurile din România au o durată de serviciu depăşită. În viaţa de zi cu zi, nu era nevoie de o expertiză tehnică pentru a confirma această realitate. Ceea ce este cu adevărat grav, este faptul că până şi drumurile pietruite sau din pământ sunt incluse pe aceeaşi listă. Cu alte cuvinte, chiar şi drumurile ieftine şi uşor de realizat sunt mult mai deteriorate decât ar trebui să fie.

24545-vieru_iulian.jpgÎn România, drumurile publice totalizează puţin peste 83.000 km. Din această cifră, aproape 20% sunt drumuri naţionale, puţin peste 40% sunt drumuri judeţene şi încă aproximativ 40% sunt drumuri comunale, arată INS. Calitatea execuţiei a lăsat întotdeauna de dorit, iar interesul pentru modernizarea de calitate a fost mereu catalogat drept minim. Statisticile INS confirmă această realitate îngrijorătoare.

„Din totalul drumurilor, 32% sunt modernizate. Alte 26%, sunt drumuri cu îmbrăcăminţi uşoare rutiere şi 41,8% sunt drumuri pietruite şi de pământ”, arată calculele INS.

Modernizările se referă însă la istoria drumurilor din această categorie, nu neapărat la situaţia actuală. Pentru că, în realitate, 47% din lungimea drumurilor modernizate şi 56% din lungimea drumurilor cu îmbrăcăminţi uşoare rutiere au durata de serviciu depăşită. Sunt drumuri care ar fi trebuit să fie renovate deja şi care pot pune în pericol siguranţa rutieră. Dar cum lungimea drumurilor în exploatare a rămas aceeaşi faţă de anul 2010, nu ne putem aştepta la schimbări importante în viitorul apropiat.

CITEȘTE ȘI Drumurile pot fi construite mai rapid, cu legi noi. Aşa se apără Ministerul Transporturilor

 

30 aprilie 2012