Îngrijorate de debranșările masive din ultimii 25 de ani, autoritățile încearcă să convingă românii de faptul că centralele de apartamente sunt nocive, ineficiente și chiar periculoase. Iar cei care nu sunt dispuși să creadă o asemenea teorie, nu vor avea de ales, în fața unei legi care impune restricționarea treptată a acestui sistem de încălzire. Acesta este planul pe termen scurt pentru România. Dezbaterile au început deja, iar la mijlocul acestei săptămâni va fi o nouă dezbatere la nivel înalt pe marginea acestui subiect.

39828-centrala.jpgÎn următorii șase-opt ani, românii ar trebui să folosească în mod exclusiv sistemele locale de termoficare. Centralele termice ar trebui să rămână în trecut, cu voia sau supunerea proprietarilor de locuințe. Potrivit noii strategii energetice a României, centralele de apartament au numai dezavantaje și trebuie înlocuite cu un sistem viabil de termoficare.

Sursele individuale de încălzire vor fi restricționate treptat, dat fiind faptul că sunt mai mai poluante, cu un grad mai scăzut de eficiență, în multe cazuri reprezentând un pericol, atât de incendiu, cât și de intoxicații”, arată concluziile unei dezbateri pe tema energiei termice, cu scopul elaborării unei noi strategii energetice a României.

Schimbările se vor implementa în următorii șase-opt ani 

Oficialii statului par să fie grăbiți cu implementarea acestui proiect, care ar trebui să fie complet funcțional în următorii șase-opt ani. Până atunci însă, sunt necesare schimbări radicale în sistemele local de termoficare, care ar trebui să se supună unei autorități centrale unice. Mai mult, se propune trecerea la contorizarea totală a consumului și renunțarea la repartitoare. Ideea de schimbare în sistem nu este una nouă și nici neapărat una rea, iar propunerile pe această temă sunt variate. 

Avem cinci mari CET-uri, care ar putea fi transformate în 20-30 de centrale de cartier. Acest lucru ar duce nu doar la eficientizare, dar și la ieftinirea puternică a energiei termice, al cărei preț real s-ar putea înjumătăți. banii necesari există și sunt disponibili, dacă există interes din partea Primăriei București”, a explicat pentru IMOPEDIA.ro Nicușor Dan, președintele Uniunii Salvați Bucureștiul.

Din 1989 până în prezent, numărul localităților alimentate termic centralizat a scăzut cu 80% 

Momentan, planurile presupun trecerea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică sub o singură autoritate. Apoi, când vine vorba de coordonare, dezvoltare, finanțare sau operare, deciziile vor fi luate la nivel central, de o singură autoritate care urmează să fie instituită la momentul oportun. Totuși, aceste sisteme vor fi păstrate în proprietatea administrațiilor locale, iar această decizie poate fi pe cât de precaută, pe atât de eficientă.

Toate cheltuielile necesare modernizării ar putea fi acoperite de unul sau mai mulți investitori privați. Ei ar controla rețeaua de termoficare, primăria și-ar aduce contribuția sub forma unei subvenții, dar acesta se poate dovedi a fi un experiment care funcționează în defavoarea cetățenilor, așa cum s-a întâmplat în cazul Apanova, unde tariful a crescut de până la zece ori la șase-opt ani de când sunt ei în București. Personal, prefer ca RADET să fie controlat de municipalitate”, continuă Nicușor Dan.  

Alte schimbări propuse în urma primei dezbateri include reducerea TVA la energia termică, acordarea de facilități fiscale operatorilor de sisteme de încălzire centrală locală precum și înființarea unei entități guvernamentale responsabile cu serviciile publice dedicate sistemelor de alimentare cu căldură, independentă politic. Potrivit statisticilor Autorității Naționale de Reglementare, numărul localităților care se alimentează termic prin sisteme centralizate de încălzire a scăzut cu aproape 80% din 1989 până în prezent. Doar 67 de localități au mai rămas pe această listă, iar an de an, mai multe orașe mari renunță la încălzirea centrală.

CITEȘTE ȘI:

4 aprilie 2016