Închiderea cardurilor este una dintre cele mai superficial tratate probleme de către bănci. Odată ce clientul şi-a stins toate datoriile şi înştiinţează banca de faptul că ar dori să nu se mai folosească de acel card, totul se complică. Ori sunt trimişi la ghişeu, ori li se promite închiderea şi nu se şi aplică acest lucru, ori li se spune simplu că nu se poate. Ce este de făcut?

25662-closing-cards-hurt-credit-score.jpgÎn ultimii ani, ANPC s-a confruntat cu o multitudine de cazuri în care clienţii bancari nu puteau să îşi închidă cardurile. Motivele variau. Multe bănci preferă să promită că vor închide cardul, chiar printr-o simplă convorbire telefonică. Clientul stă apoi liniştit până când primeşte un telefon de la o firmă de recuperări datorii care îl anunţă de faptul că trebuie să achite suma echivalentă administrării contului plus penalizări, pentru un card care poate că nu a mai fost folosit de luni întregi sau chiar ani. Tocmai de aceea, avertismentul specialiştilor este ca orice client să solicite băncilor o înştiinţare în scris, atunci când li se promite închiderea cardului. Acest lucru este de altfel obligatoriu, conform legilor în vigoare.

Cardurile cadou, o capcană periculoasă

Mulţi clienţi rămân cu carduri-cadou, din perioada în care poate au avut credite de achitat către bănci. Astfel, odată cu încetarea creditului clienţii închid contul şi uită că ar trebui să facă acelaşi lucru şi cu cardul, altfel se acumulează datorii din costurile de mentenanţă. Chiar dacă este vorba despre sume mici, ele pot fi suficiente pentru ca respectivul client să fie înscris la Biroul de Credite.

Multe bănci folosesc chiar strategii nu tocmai ortodoxe pentru a condiţiona păstrarea cardurilor sau apelează la promovarea agresivă a altor servicii bancare disponibile doar cu acest instrument de plată. Mai mulţi clienţi s-au plâns la ANPC că au fost puşi în situaţia în care atunci când au solicitat închiderea cardului li s-a spus că ar treubi să îşi închidă şi depozitul la termen, de exemplu.

Și posesorii de carduri au obligaţii

Aceste acţiuni uneori forţate ale băncilor pot fi reclamate la ANPC. Este important totuşi de ştiut că şi clientul are obligaţii, atunci când vrea să închidă un card.

  • În primul rând, cardul poate fi închis numai dacă au fost plătite toate obligaţiile. Formularul de închidere a contului trebuie completat cu 30 de zile înainte de data închiderii
  • Dacă nu se doreşte emiterea unui nou card în mod automat, banca trebuie notificată în scris, cu cel puţin două luni înainte
  • Trebuie predate băncii toate cardurile ataşate contului

CITEȘTE ȘI Capcana cardului de credit: care este limita dintre util şi periculos?

 

18 iulie 2012