În momentul în care semnează contractul cu banca, clienţii tind să creadă că toate condiţiile negociate rămân neschimbate, pe termen lung. În realitate însă, în funcţie de fluctuaţiile economice, băncile îşi iau libertatea de a modifica una sau mai multe clauze contractuale. În unele cazuri, aceste modificări sunt abuzive iar clienţii nu au obligaţia să li se supună.

32354-marxch_21_piggy_bank.jpgLimbajul bacherilor este adesea străin unui client care nu este specializat în domeniu. La fel ca şi contractul, un act adiţional trebuie studiat cu atenţie. Acolo unde există neînţelegeri, clientul trebuie să caute consiliere. A semna fără a înţelege este complet nerecomandat.

„Clienţii trebuie să fie pe deplin lămuriţi, atunci când este vorba de acte adiţionale. Indiferent dacă este vorba despre formulări sau termeni. Dacă există neclarităţi, consumatorii se pot adresa ANPC sau comisariatelor regionale sau judeţene. Astfel pot primi informaţii sau îndrumări de la personal specializat”, arată oficialii ANPC.

Băncile nu au dreptul de a modifica unilateral contractele

Clienţii bancari trebuie să ştie că nicio instituţie financiară nu poate modifica unilateral contractul. Astfel, clienţii care nu sunt de acord cu noile clauze stipulate de bancă, pot refuza semnarea actului adiţional. Dacă banca face presiuni sau dacă există ameninţări, ele sunt complet ilegale şi ar trebui depusă o plângere.

„Au fost situaţii în care, după aplicarea unui act adiţional, sute de clienţi au făcut plângere la ANPC. Băncile respective şi-au asumat libertatea de a nu respecta un act normativ, iar acest lucru este un risc pe care şi-l asumă”, continuă oficialii ANPC.

Clienţii pot constata abuzul şi după ce semnează actul adiţional. Chiar şi aşa, ei pot depune o reclamaţie la sediul unităţii bancare în care să menţioneze că actul adiţional nu corespunde legii în domeniu.

„Clientul obţine astfel un număr de înregistrare iar dupp acest moment, el poate depune o reclamaţie la Comisariatele Judeţene pentru Protecţia Consumatorilor. Anexate la reclamaţie trebuie să fie o copie a actului adiţional  şi a contractului iniţial de credit”, continuă oficialii ANPC.

Există însă şi situaţii în care băncile pot considera drept accept tacit al clientului, dacă acesta nu semnează actul într-o perioadă determinată de timp. acest lucru se poate întâmpla însă doar în cazul clauzelor care respectă limitele legii.

CITEŞTE ŞI: Nu permiteţi abuzurile băncilor. Reclamaţiile sunt simple şi eficiente

 

11 November 2013