Ziua Agentului ImobiliarPrima Casă 4 începe în mai şi ar putea fi ultima ediţie a programului guvernamental. Legea Agentului Imobiliar ar trebui să apară în următoarele două luni. Agentul imobiliar trebui obligat prin lege să aibă studii de specialitate. Clientul trebuie să aibă motive pentru a avea încredere într-o agenţie imobiliară. Sunt doar câteva dintre concluziile care s-au tras la Ziua Agentului Imobiliar, un eveniment premium marca IMOPEDIA.ro.

Plafonul Prima Casă 3 a fost epuizat. Pentru următoarea ediţie acesta creşte până la 700 milioane euro.

Ziua Agentului ImobiliarÎn prima parte a evenimentului Ziua Agentului Imobiliar s-a vorbit despre unul dintre cele mai importante subiecte ale pieţei imobiliar: programul Prima Casă. Acesta este la fel de important pentru agenţiile imobiliare, cât şi pentru bănci şi clienţi, motiv pentru care reprezentanţii FNG prezenţi la Ziua Agentului imobiliar au ţinut să clarifice câteva aspecte controversate legate de program. În primul rând, faptul că împărţirea garanţiilor între stat şi bancă a fost singura metodă pentru a putea continua acest program. În al doilea rând, faptul că plafonul de 200 milioane euro de la cea de-a treia ediţie a fost doar unul de tranziţie, motiv pentru care acum, în Prima Casă 4 acesta va creşte până la 700 milioane euro. Un singur lucru rămâne încă în dezbatere: cu cât vor creşte dobânzile?

Se vor acorda noi credite în condiţii similare cu cele din prezent. Din informaţiile pe care noi le avem, costurile finale ale finanţările nu vor fi modificate. Nu se intenţionează o mărire a acestora. Deşi gradul de risc ar trebui să se reflecte în costuri, băncile sunt dispuse să îşi asume această situaţie.", spune Simona Mureşan, director  adjunct Direcţia Juridică şi Conformitate a FNG.

Cei mai mulţi economiştii şi experţii bancari prezenţi la eveniment sunt de părere totuşi că băncile ar trebui să îşi scumpească produsele cu 0,5 până la 1 punct procentual. Acest lucru este esenţial pentru ca banca să se acopere de riscuri şi să aibă şi marjă de profit.

Lucrăm într-o economie de piaţă, o economie liberă, suntem orientaţi spre profit, vom acţiona mereu în această idee. Scumpirea creditelor Prima Casă depinde de fiecare jucător. Dobânzi mai mari poate că vor exista în unele cazuri, dar ele sunt totuşi plafonate la 4 puncte procentuale peste EURIBOR, iar băncile care au atins acest maximum nu vor putea mări dobânzile", a completat Adrian Jantea, director de promovare şi distribuţie BRD.

Cursurile pentru agenţii imobiliari, obligatorii prin lege

Ziua Agentului ImobiliarS-a discutat mult şi despre Legea Agentului, un act normativ menit să reglementeze piaţa imobiliară. O lege susţinută de majoritatea celor implicaţi, dar cu menţiunea că un asemenea trebuie întocmit abia după ce oficialii statului se consultă cu reprezentanţii breslei.

Şi noi trebuie să ne schimbăm. Din punct de vedere al legii, nu vă aşteptaţi să protejeze în primul rând agentul imobiliar. Ea poate ajuta la nivel de promovare a încrederii în procesul de tranzacţionare. Acest aspect este foarte important, pentru că la ora asta cea mai mare problemă este legată de faptul că există o lipsă de încredere vizavi de felul în care decurge o tranzacţie.", spune Adrian Şişchin, director regional Re/Max. 

Trebuie să creăm încrederea pieţei în agentul imobiliar. Iar acest lucru se construieşte prin educaţie şi prin reglementări. Cadrul legal îl avem şi îl putem adopta foarte uşor.", spune Cristian Popescu Ialomiţa, vice-preşedinte ARAI.

Cursurile obligatorii pentru agenţii imobiliari sunt susţinute de absolut toţi reprezentanţii breslei. Părerea acestora este că zona imobiliară nu a câştigat acelaşi respect precum omologii din alte profesii liberale tocmai pentru că agenţii nu au o şcoală obligatorie.

Trebuie să avem toţi o pregătire omogenă. Respectul faţă de notar şi evaluator există tocmai pentru că se ştie că ei au o educaţie de bază, de unde fiecare poate progresa, dar trebuie să existe acest minim care cred că trebuie prevăzut într-o lege", spune Ruxandra Cleciu, preşedinte ARAI.

Dar educaţia nu este o condiţie esenţială pentru a fi bun.

Există agenţi în toată lumea care au fost la şcoala, au urmat cursuri de IT, ştiu să introducă anunţuri pe portaluri, ştiu chiar foarte bine să facă aceste lucruri, dar nu au făcut nicio tranzacţie.  Iar un profesionist este cel care face tranzacţii. Mai ales că la ora asta, convenţiile sunt foarte greu de făcut în piaţă. Dacă nu faci tranzacţii, nu generezi venituri, nu eşti profitabil, practic ai un hobby şi trebuie să ieşi din piaţă", continuă Şişchin.

Legea Agentului Imobiliar este pe masa autorităţilor, dar acest lucru s-a întâmplat de mai multe ori în ultimii cinci ani. Totuşi, oficialii din domeniu sunt de părere că anul acesta există un interes mai mare pentru concretizare.

În acest moment există un draft de hotărâre de guvern pe masa ministrului şi grupul de lucru e în formare. Se estimează că actul normativ să vadă lumina tiparului în primul semestru al acestui an.", spune Gabriel Alexandru, vice-președinte Century 21.

Agentul Imobiliar: cum trebuie să se poarte cu clientul, cum poate să vândă pe timp de criză, cum poate să fie cel mai bun

A doua parte a discuţiilor a fost dedicată în întregime soluţiilor care ar putea ajuta agentul imobiliar în meseria sa. S-a discutat despre cum poate el să vândă mai mult pe timp de criză, cu accent pe soluţii de marketing virtual. A fost prezentat produsul IPIX, un instrument care oferă celor ce doresc să cumpere o proprietate posibilitatea de a face un tur virtual al acesteia, economisind astfel timpul necesar vizionărilor pe teren. CENTURY 21 este prima agenţie imobiliară din România care a achiziţionat aplicaţia.

Rolul Social Media în activitatea agentului imobiliar

Despre importanţa segmentului online în promovarea unei companii, mai precis prin social 17655-_mg_7046.jpgmedia, a vorbit la Ziua Agentului Imobiliar Călin Rotăruş, director ARBOinteractiv. El a demonstrat că la nivel de comunicare comercială se petrece o revoluţie. Utilizatorii s-au schimbat, sunt mult mai informaţi, mult mai puternici.

Tocmai de aceea, o companie care vinde servicii are nevoie de mult mai multe instrumente pentru a convinge. Iar platforme precum Facebook, LinkedIn sau alte social media, spune Rotăruş, vin cu nişte avantaje uriaşe: cuantificare, interactivitate, mijloace complexe de a ajunge la utilizatori.

„Social media era un soi de Cenuşăreasa acum câţiva ani. Toate departamentele de marketing luau în glumă reţelele sociale, blogurile şi serviciile de microblogging, în mare parte din cauza publicului restrâns şi a lipsei de relevanţă a acestuia pentru businessul lor. Acum toată lumea vrea să bage bani în reclame pe social media. De la un simplu experiment, reclamele pe reţele sociale au devenit acum una dintre cele mai la moda forme de promovare de pe internet, cu o piaţă de peste două milioane de euro", a explicat Calin Rotăruş.

A treia parte a evenimentului Ziua Agentului a fost una motivaţională, condusă de Cristian Ţopescu. Problemele în orice domeniu, spune el, pornesc de la oameni.   

Cristian TopescuSuntem împreună în această seară aici pentru a împărtăşi un set de valori autentice. Personal cred în valorile autentice, cred în excelenţă, cred în faptul că fiecare dintre noi poate să facă diferenţe atunci când face bine ceea ce ştie să facă. În absolut orice meserie contează dăruirea, contează pasiunea şi ele trebuie completate cu unele sacrificii, cu modestie, împotriva unui eventual egoism care inevitabil ne caracterizează pe mulţi dintre noi într-o doză mai mică sau mai mare. Revin la valorile autentice printre care cred că se numără simplitatea, cinstea, onoarea, demnitatea. Se spune că omul trebuie să rămână întotdeauna demn în faţa faptelor sale."

Ziua Agentului s-a încheiat cu un show inedit, interactiv şi relaxant, cu instrumente muzicale africane.

galerie foto