Piaţa mallurilor din România este una recentă şi imatură. Numărul mic de centre comerciale de acest gen a asigurat succesul afacerilor, chiar dacă în unele cazuri se sfidează flagrant regulile de competitivitate. Iar dacă până acum totul a mers bine, de aici înainte stabilitatea mallurilor ar putea intra într-un declin periculos, avertizează specialiştii. Pe măsură ce piaţa se aglomerează, creşte puternic riscul ca multe astfel de centre comerciale să iasă din joc.

25018-riga-shopping-malls.jpgPiaţa imobiliară începe să se dezgheţe iar segmentul comercial a fost printre primele care a dat semne de revenire. Apetitul românilor pentru cumpărături a încurajat mulţi investitori să facă planuri pentru noi malluri la noi în ţară. Bucureştiul este primul pe lista acestora, ceea ce înseamnă că un pericol major planează deasupra centrelor comerciale care acum vând fără probleme.

„Competiţia pe piaţa centrelor comerciale a fost foarte scăzută, iar acest lucru a asigurat succesul financiar în majoritatea cazurilor, în ciuda atenţiei relativ scăzute acordate unor factori de succes relevanţi precum localizare, accesibilitate, mixul de chiriaşi, zona de food şi relaxare, abilităţile şi experienţa managementului sau activităţile de marketing”, arată un studiu realizat de Sonae Sierra şi Price Waterhouse Coopers.

În următorii ani, malluri vor trebuie să aibă un factor de unicitate pentru a fi profitabile

Interesul investitorilor pentru centre comerciale ar trebui să se concretizeze în viitorul apropiat. Specialiştii arată că în următorii cinci ani, construcţia de malluri se va intensifica. Aceştia vor intra pe o piaţă dificilă, pregătiţi ca succesul să nu fie facil. Vor lupta deci cu toate armele şi pe toate fronturile.

„Aspecte precum unicitatea si factorul de diferentiere vor deveni cruciale in dezvoltarile viitoare de retail. În plus, evoluţiile comportamentului consumatorilor vor spori importanţa altor criterii, precum designul atrăgător, locurile de parcare adecvate şi usor de accesat, calitatea spaţiilor publice, uşurinţa navigării în interiorul centrelor comerciale”, arată autorii studiului.

Dintre cele mai importante 40 de centre comerciale din ţară, primele cinci generează aproximativ 38% din cifra de afaceri totală. Cele mai multe centre comerciale moderne sunt situate în Bucureşti şi alte mari oraşe, unde apetitul pentru cumpărături este crescut. Deşi la prima vedere Bucureştiul pare o piaţă saturată, acesta este mult sub nivelul altor capitale europene la acest capitol, precum Varşovia, Praga sau Budapesta. Mai este loc pentru cel puţin unul-două malluri de dimensiuni mari, susţin reprezentanţii studiului. De asemenea, piaţa este potrivită şi pentru mall-uri mici, de proximitate, pentru categoriile de buget mic şi mediu.

CITEȘTE ȘI Avantajul unei Românii în criză: construcţii ieftine, rapide şi de calitate. Vezi cine are acces la aceste privilegii.


30 mai 2012