Dintre spaţiile stradale de la parterul blocurilor, au probleme cu găsirea chiriaşilor doar suprafeţele mari, în timp ce spaţiile de 10-20 mp se ocupă imediat.
Reducerea afacerilor firmelor a dus şi la reducerea suprafeţelor ocupate de acestea. Cererea vizează suprafeţe tot mai mici care, la rândul lor, presupun investiţii mai mici în amenajare. Pe de altă parte, situaţia economică actuală a reînviat afaceri precum băcăniile sau firmele de reparaţii, pentru care cele mai potrivite sunt spaţiile mici.
Printre soluţiile la îndemână pentru cei ajunşi în dificultăţi financiare se numără apelul la casele de amanet. Mai în glumă, mai în serios, despre românii care rămân fără bani se spune că o altă variantă poate fi să schimbe 100 de euro. Realitatea este că afacerile caselor de amanet şi ale caselor de schimb valutar nu sunt în mare suferinţă, spre deosebire de multe alte activităţi economice. Iar suprafeţele vizate de unităţile în care se desfăşoară aceste afaceri sunt de 10-20 de metri pătraţi. Pe de altă parte, dacă în anii de boom economic aproape tot ce se strica se arunca, optându-se pentru o nouă achiziţie, în ultima perioadă se apelează tot mai des la atelierele de reparaţii sau la micile băcănii. Şi suprafeţele acestora din urmă sunt de asemenea mici. Toate acestea explică de ce spaţiile mici rămân libere pe piaţă doar pentru puţin timp, spre deosebire de suprafeţele de 50-100 mp sau mai mari. „Suprafaţa medie aleasă de firmele care stau cu chirie la parterul blocurilor s-a redus în ultimii ani. În ceea ce priveşte suprafeţele foarte mici, de 10-15 mp, în măsura în care afacerea se poate preta la asemenea suprafeţe, atractivitatea este dată de investiţiile mai mici în amenajare, personal sau diverse utilităţi", a declarat Răzvan Gheorghe, Managing Partner la Cushman & Wakefield Romania.
Dacă pentru firmele care aleg spaţii mari, în această perioadă există frecvent teama de eşec, mai greu se poate vorbi de aşa ceva în cazul spaţiilor mici. În cazul acestora, investiţiile sunt mult mai reduse şi costurile totale de asemenea. Chiar şi cu scenariul unor pierderi, aceste pierderi sunt frecvent mult mai mici decât în cazul unor suprafeţe mari. Drept urmare, riscul unor astfel de afaceri pe suprafeţe mai mici este mult mai redus, în general. „Pe lângă jucătorii tradiţionali, precum magazinele care vând ziare, tutun şi servicii de telefonie mobilă, tot mai mulţi jucători din alte pieţe au început să se uite spre spaţiile astea mici. În acelaşi timp, multe dintre afacerile desfăşurate pe astfel de spaţii sunt frecvent mici afaceri de familie, de amploare redusă", adaugă directorul de la Cushman & Wakefield Romania. Aşa se explică faptul că, pe lângă aproape clasicele agenţii de turism, Loto sau reprezentanţe de termopane, în ultima perioadă s-au extins pe suprafeţe mici afaceri precum R-Kiosk sau magazinele Inmedio.
Oferta de astfel de spaţii este prezentă şi în zonele centrale ale Capitalei, dar se regăseşte mai ales în zone precum Militari, Eroii Revoluţiei sau Ghencea. Astfel de oferte pot fi găsite, de altfel, în toate oraşele ţării. Cel mai mare succes la chiriaşi îl au cele situate în locurile cu vad mare de clienţi.
Central şi semi-central
Spaţii comerciale de dimensiuni reduse sunt atât în apropiere de Calea Victoriei, Piaţa Unirii, Calea Dorobanţilor, cât şi în Piaţa Kogălniceanu sau Mircea Vulcănescu. Astfel, pe strada Maria Rosetti este scos la închiriere un spaţiu stradal de 16 mp, proaspăt renovat, cu 300 de euro. Pe strada Eforie, lângă Calea Victoriei, pentru un spaţiu de 7 mp de la parterul unui bloc se cer 15 euro/mp. În Piaţa Kogălniceanu, pentru 15 mp dotaţi cu grup sanitar propriu se cer 300 de euro. Pe strada Lizeanu, pentru un spaţiu de 16 mp, se cer 400 de euro. Pe Bulevardul Ferdinand, pentru o mică garsonieră transformată în spaţiu comercial cu deschidere la stradă se cer 400 de euro, cu posibilitatea de negociere. Alte asemenea spaţii pot fi găsite şi pe Vasile Lascăr, Mircea Vulcănescu sau Calea Dorobanţilor la intersecţia cu Ştefan cel Mare.
Cartiere
Cele mai multe oferte de închiriere pentru spaţii mici sunt de găsit în cartierele Militari, între Lujerului şi Apusului, şi Drumul Taberei. Preţurile diferă în funcţie de plasament la loc cu vad, de amenajări şi de dotări. Astfel, pentru 20 mp în zona Veteranilor se cer 300 de euro, cu argumentul că zona este foarte populată. Chiria se plăteşte anticipat, plus o lună garanţie. Pentru un spaţiu stradal de pe strada Moineşti se cer 400 de euro. Asemenea oferte se găsesc şi în zona Pieţei Gorjului şi de-a lungul bulevardului Iuliu Maniu.
Pentru un spaţiu de 15 mp din Drumul Taberei, cu toaletă şi loc de parcare, se cer 200 de euro. Spaţiul este poziţionat la intersecţia străzilor Tg. Neamţ cu Paşcani. În Ghencea, aproape de stadionul Steaua, pentru 16 mp se cer 550 de euro, cu posibilitatea de negociere. În zona Eroii Revoluţiei, lângă City Mall, pentru 22 mp se cer 350 de euro. În zona Orăşelul copiilor, pentru un spaţiu stradal de 19 mp unde a fost un coafor se cer 350 de euro, cu trei luni plata în avans. Asemenea spaţii mai pot fi găsite în sud, pe strada Alexandru Obregia, Luică, în zona Apărătorii Patriei sau în zona Şoseaua Alexandriei.
În Titan, aproape de capătul autobuzului 335 este scos la închiriat un spaţiu stradal de 15 mp, dotat cu electricitate şi apă curentă, la preţul de 650 de euro.
Spaţii mici la parterul blocurilor pot fi găsite de închiriat şi în zonele Bucur Obor şi Colentina. Pentru un spaţiu de 18 mp de pe Şoseaua Colentina, aproape de mijloacele de transport în comun se cer 2.500 de lei. Aproape de zona Obor, pentru 20 mp în Iancului se cer 300 de euro.
Alte oraşe
De oferte de acest gen nu duc lipsă nici celelalte oraşe din ţară. Acestea nu stau însă foarte mult timp pe piaţă, fiind ocupate în general în decurs de 1-2 luni. Asta în timp ce spaţiile comerciale de 100 mp stau neocupate cu anii. Printre spaţiile scoase la închiriere în luna octombrie putem aminti un spaţiu de 10 mp din Oradea, de lângă podul Dacia, pentru care se cer 100 de euro. Pentru un spaţiu comercial ultracentral de 12 mp din Iaşi se cer 200 de euro lunar. În Constanţa, în zona Far, un spaţiu de 20 mp cu grup sanitar este scos la închiriere cu 250 de euro. Pentru un spaţiu comercial de 20 mp din Braşov, din zona ITC, se cer 1.000 de lei. Tot 1.000 de lei se cer pentru 15 mp stradali din Buzău. Pentru un spaţiu comercial de 12 mp din staţia de autobuz Stadionul Oţelul se cer 700 de lei, spaţiul fiind dotat cu geamuri termopan.
Oferta de astfel de spaţii este destul de numeroasă într-un an. Cum tranzacţiile se desfăşoară destul de rapid pe sectorul spaţiilor mici, foarte rare sunt situaţiile în care o ofertă din urmă cu câteva luni să mai fie valabilă. Asta spre deosebire de spaţiile stradale mari.
31 October 2011