Atunci când vine vorba de renovarea locuinței, românii preferă două variante: să economisească vreme de câțiva ani sau să apeleze la băncile de locuințe. Creditele standard de nevoi personale au dispărut aproape complet de pe lista de posibilități de finanțare. În acest moment, clienții caută soluții care să nu implice riscuri pe termen lung. Iar atunci când fondurile proprii nu acoperă nevoia financiară, românii tind să apeleze la cele mai sigure alternative bancare.

36572-renovare.jpgRenovarea locuinței este o necesitate, dar una care poate fi anticipată. În condițiile în care reamenajarea locuinței este arareori o urgență, românii preferă să amâne schimbările până la momentul la care își vor putea permite acest lucru. Potrivit unui studiu IRSOP, 72% dintre români amână investițiile cu costuri mari, deși 80% dintre români intenționează să își renoveze locuința, în perioada următoare.

Nevoia de renovare există în cele mai multe gospodării, dar finanțarea este o problemă la fel de des întâlnită. Creditele de nevoi personale se acordă acum greu și cu sume împrumutate mici, și oricum implică niște riscuri pe care clienții nu mai sunt dispuși să și le asume. Astfel, aproape toți preferă să aștepte și câțiva ani, timp în care să economisească banii necesari pentru întregul demers”, a declarat pentru IMOPEDIA.ro Laurențiu Mitrea, broker financiar.

Când sumele necesare sunt mari, imposibil de economisit, se apelează la Banca de Locuințe

Singura excepție de la acest comportament de economisire apare atunci când sumele necesare sunt mari, imposibil de strâns fără ajutor bancar. În aceste situații, clienții caută alternative neconvenționale, pentru a face rost de bani: băncile pentru locuințe oferă produse încă puțin cunoscute de publicul larg, dar utile în asemenea situații.

În cazul băncilor de locuințe, clientul aduce o parte din bani, banca adaugă dobânda, iar statul adaugă anual 25% din suma economisită. La finalul perioadei stabilite cu banca, clientul are două posibilități: poate să retragă banii, pentru a-i folosit la amenajarea locuinței, sau poate opta pentru un credit ipotecar mult mai ieftin decât primesc clienții care nu au apelat la acest program”, continuă brokerul financiar.

Portofoliile de clienți ale Băncilor de Locuințe cresc considerabil în fiecare an

Deși numărul clienților din portofoliul băncilor de locuințe este încă mic, volumul acestora crește substanțial în fiecare an. Comportamentul responsabil pe care îl induce sistemul de lucru al băncilor de locuințe se dovedește a fi util atât pentru clienții de imobiliare, cât și pentru economie, în general.

În fiecare an, băncile de locuințe anunță o creștere de câteva zeci de procente, în numărul clienților. Aceasta este dovada clară a faptului că sistemul de economisire-creditare devine tot mai atractiv, în România. Acest sistem ar putea deveni o sursă importantă de finanțare a sistemului locativ din România, atât în cazul amenajărilor, cât și în cazul achizițiilor. Economisirea, înainte de obținerea unui credit, este o garanție a împrumutului bancar lipsit de probleme”, explică Laurențiu Mitrea.

Într-o perioadă în care tot mai mulți oameni se gândesc la stabilitate financiară, măsurile de economisire-creditare sunt văzute ca fiind una dintre metodele care ar trebui să stabilizeze economia. Tocmai de aceea, se apelează la stimularea economisirii prin acest sistem, cu metoda acordării unei prime de la stat. Momentan, în România funcționează doar două bănci de locuințe: BCR Banca pentru Locuințe și Raiffeisen Banca pentru Locuințe.

CITEȘTE ȘI:

12 March 2015