Banca Centrala Europeana a emis un set de recomandări în vederea creşterii gradului de securitate în cazul tranzacţiilor online. Acestea a ar urma să fie transpuse în legislaţia naţională până cel târziu 1 februarie 2015. 

29412-lacat.jpgRaportul realizat de Banca Centrală Europeană cuprinde 14 recomandări care vizează sectoare principale, menite sa promoveze securitatea plăţilor online. Aceste recomandări sunt împărţite în trei categorii: 

  • Control şi măsuri de securitate generale
  • Control şi măsuri de securitate specifice
  • Educaţia consumatorilor 

Prima categorie vizează siguranţa generală a platformelor de plăţi online. Astfel, este recomandat ca furnizorii de servicii de plaţi să evalueze sistemele de securitate interne periodic şi să ia în calcul scenarii în caz de risc intern sau extern, dar şi să identifice aspectele vulnerabile şi căi de rezolvare. 

În cadrul acestei categorii au fost încadrate atât tranzacţiile online cu cardul, cât şi transferuri de fonduri prin internet sau alte tipuri de canale alternative (aplicaţii mobile, telefon, email). Tot aici au fost încadrate şi diverse tipuri de debit direct sau alte transferuri în care ordinul se face online. 

AFLĂ CUM: Românii nu mai pun banii la saltea, ci… în telefon

Controlul şi măsurile de securitate specifice iau în calcul toţi paşii specifici unei tranzacţii pe internet de la accesul serviciului (informarea consumatorului, înrolarea, autentificarea sa) pana la iniţierea plătii, monitorizarea si autorizarea, precum si protecţia datelor sensibile.

Furnizorii de servicii de plata trebuie să informeze consumatorii

  • Clienţii trebuie să ştie exact la ce riscuri se expun atunci când efectuează o plată online, iar rolul de informare revine furnizorilor de astfel de servicii. 
  • Consumatorii trebuie informaţi asupra paşilor pe care să îi facă dacă li se solicită date personale, cum să utilizeze internetul în siguranţă şi cum pot să verifice dacă tranzacţia s-a finalizat cu succes 
  • Consumatorii trebuie să poată comunica oricând furnizorilor problemele întâmpinate şi să primească, prin intermediul aceluiaşi canal securizat prin care se face plata, noutăţi, alerte şi informaţii privind procedurile de urmat în diverse situaţii
  • Furnizorii au obligaţia de a iniţia campanii de educaţie financiare care sa ofere consumatorilor detalii despre modul în care trebuie protejate parolele, cum se menţine un grad sporit de securitate pe computer sau cum se reduce riscul la descărcarea online a diverselor aplicaţii. 


CITEȘTE ȘI: Plătiţi facturile la ghişeul băncii? Mai nou sunteți obligați să achitați în plus şi un comision

 

4 februarie 2013