Ultimii cinci ani au modificat radical comportamentul românilor. De la frenezia creditelor până la teama în faţa acestora, de la case şi blocuri construite în ritm industrial până la înghesuirea întregii familii într-un apartament mic, în aşteptarea finalului crizei până la înţelegerea şi aplicarea conceptului de economisire. Dar poate cea mai importantă schimbare este faptul că, atunci când vine vorba de investiţii importante, românii au început să cumpere produse mai scumpe în speranţa că vor dura mai mult timp.

25806-question-mark-blue.jpgDin teama de a nu da banii de două ori pe acelaşi lucru, românii au început să fie mult mai atenţi atunci când cumpără produse care ar trebui să fie durabile în timp. Cel mai bine se resimte acest comportament în  cazul celor care îşi renovează sau construiesc o locuinţă. Potrivit unei analize, în urmă cu trei ani, 50% dintre clienţii magazinelor de bricolaj erau atraşi doar de cele mai ieftine produse, în acest moment ponderea acestora a scăzut la aproximativ 30%.

„Această mentalitate s-a schimbat odată cu venirea crizei. Bugetele fiind restrânse, românii şi-au dat seama că este mult mai rentabil să investească în produse de o calitate superioară, chiar dacă preţul nu este cel mai mic de la raft. Practic, cumpărătorii au înţeles că un produs ieftin nu garantează costul final al lucrării”, a declarat pentru IMOPEDIA.ro Petrişor Grindeanu, Business Unit Manager Distribution al Sika România.

Paradoxal, produsele ieftine pot însemna un cost total mai mare

Potrivit specialiştilor în domeniul construcţiilor, multe dintre produsele cele mai ieftine ascund de fapt un consum dublu sau chiar triplu, care în final duce la un preţ mai mare pe metru pătrat, dar şi la riscul deteriorării lucrărilor şi la apariţia unor cheltuieli pentru reparaţii.

Să luăm exemplul BCA versus cărămidă. Ele sunt sensibil egale ca şi preţ, dar dacă vorbim de preţ, sunt două componente importante pe care clienţii deja le sesizează. Preţul de vânzare se compară metru cub pe metru cub, dar calculul trebuie făcută pe metru pătrat de zid final. Iar acest lucru înseamnă să adaugi blocul de zidărie, mortarul, manopera. Acesta este costul unei case”, a spus pentru IMOPEDIA.ro Marius Dragne, Sales & Marketing Director, Xella România.

Însă numărul românilor care se încumetă să îşi construiască locuinţe a scăzut drastic faţă de anii dinaintea crizei. Acum, toată lumea pare să investească mai degrabă în modernizarea locuinţelor. Statisticile INS arată faptul că 80% dintre români intenţionează să investească în îmbunătăţirea locuinţelor, în următorii cinci ani.

  • Renovarea se menţine pe primul loc (43% dintre români au renovat în 2011, faţă de 40% în 2010)
  • Urmează planurile pentru izolare termică (39%), o opţiune nouă pentru cei care îşi doresc să plătească mai puţin la întreţinere

Produsele de creditare-economisire, mai căutate decât depozitele

Iar pentru a finanţa aceste lucrări, românii au ales una dintre cele mai noi metode de pe piaţa românească: produsele tip creditare-economisire. Pe scurt, clientul vine cu o parte din banii, banca adaugă dobânda, iar statul adaugă anual 25% din suma economisită.

În momentul de faţă, în plină criză financiară, în România se conştientizează din ce în ce mult mai mult importanţa economisirii; din ce în ce mai mulţi oameni se gândesc la ziua de mâine şi astfel, au început să pună de-o parte, pentru zile negre. În plus, la nivel macroeconomic economisirea este privită ca o măsură anticriză financiară. De aceea se apelează la metode de stimulare a economisirii, cum ar fi acordarea unei prime de stat celor care economisesc”, au declarat pentru IMOPEDIA.ro oficialii Raiffeisen Banca pentru Locuinţe.

Acest sistem de economisire pare să atragă mult mai mult interes decât depozitele clasice de la bănci. Potrivit studiilor întocmite de bănci, 36% dintre români au economisit aşa în 2011, faţă de 23% în 2010.

„În ultimul an, clienţii au continuat să fie optimişti, să economisească pentru planurile lor de viitor şi pentru îmbunătăţirea  condiţiilor de locuit. Creşterea continuă a depozitelor atrase de la clienţi este un semnal pozitiv în condiţiile curente ale pieţei, demonstrând încă o dată orientarea românilor către economisire şi investiţii pentru locuinţa şi viitorul familiei lor” a precizat Alexandru Ciobanu, Preşedintele BCR Banca pentru Locuinţe.

În cazul depozitelor clasice, s-a resimţit de asemenea o creştere în ultima perioadă studiată. Astfel, depozitele constituite de populaţie şi firme au urcat în 2011 cu 5,6%. Cei mai mulţi români au ales să economisească în lei, iar numărul celor care au făcut depozite în euro chiar a scăzut cu aproape 10%.

 

CITEȘTE ȘI: Clienţii care ezită, cumpără locuinţe mai scumpe


31 July 2012