Mai mult de jumătate dintre clienţii băncilor nu compară produsele financiare bancare înainte de a le achiziţiona. Astfel că este minoritar procentul celor care au citit contractul în întregime, arată un studiu comandat de Asociaţia Română a Băncilor (ARB).

20156-card-de-credit.jpg57% dintre clienţii bancari nu a realizat nicio comparaţie înainte de achiziţia unui produs financiar, în timp ce 8% dintre respondenţi au comparat cu o singură altă ofertă. Restul a studiat mai multe oferte, inclusiv şi ale altor bănci decât cea la care au apelat, arată studiul "Nivelul de educaţie financiară al românilor", realizat de GfK România. Analiza evidenţiază faptul că nici în situaţia contractării unui credit, clienţii nu sunt mai atenţi: jumătate dintre utilizatori nu compară nici măcar două oferte.

Majoritatea utilizatorilor (opt din zece respondenţi) declară că citesc cel puţin parţial contractul, iar 80% dintre aceştia consideră că documentul este destul de clar, neavând nelămuriri. Cu toate acestea, specialiştii recomandă clienţilor să se informeze asupra oricărui aspect şi să întrebe cât mai multe lucruri despre contractul pe care îl vor semna.

„Este recomandabil ca utilizatorii de produse şi servicii bancare - clienţii băncilor - să citească în întregime contractul înainte de semnare şi să solicite lămuriri suplimentare, acolo unde se impun, în scopul clarificării termenilor, a impactului sau riscurilor pe care le presupune asumarea prevederilor înscrise în contracte", a declarat preşedintele Consiliului Director al ARB, Radu Graţian Gheţea.

Cardul şi creditul - cele mai cunoscute noţiuni

Cele mai utilizate produse bancare sunt cardurile de debit, creditele, conturile curente şi formele de economisire. Dintre acestea, cele mai cunoscute sunt cardul de debit şi creditul bancar, deşi doar patru din zece români sunt familiarizaţi cu acestea, se arată în analiza GfK.

• 52% dintre posesori plătesc cu cardul de debit
• 71% dintre utilizatori folosesc cardul de credit la cumpărături

În general, românii preferă să-şi plătească cumpărăturile cu bani cash. Cu cât este mai mare localitatea de reşedinţă, cu atât sunt mai mulţi cei care folosesc cardul pentru diferite plăţi, mai reiese din acelaşi studiu. Astfel că în mediul rural doar 40% dintre clienţi folosesc cardul la cumpărături, pe când în Bucureşti procentul se ridică la 80%. Acest comportament este influenţat şi de comercianţii care acceptă sau nu plata cu un card bancar, în Capitală numărul acestora fiind mai mare.

Studiul a fost realizat la nivel naţional, între 8 şi 23 iunie 2011, pe un eşantion de 1.000 de respondenţi adulţi, populaţia bancarizată reprezentând 56%.

CITEŞTE ŞI Băncile îşi aşteptă clienţii cu credite ieftine. Reîncepe creditarea


3 August 2011