În prima jumătate a lui 2009, în Europa au fost inaugurate 120 de noi centre comerciale. În total, 3,1 milioane mp, cu 18% mai puţin faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Potrivit unui raport al consultantului imobiliar global Cushman & Wakefield, cel mai mare volum de spaţii deschise în centre comerciale noi a fost înregistrat în Rusia, unde în primele şase luni ale anului 2009 au fost adăugaţi în jur de 580.000 mp, din care aproximativ 45% au fost construiţi în Moscova.

În Europa de Vest, Italia a înregistrat cele mai ridicate valori de spaţii noi, având 18 centre noi care adaugă pe piaţă puţin peste 370.000 mp. Bulgaria a cunoscut cea mai mare creştere procentuală în furnizarea de centre comerciale, de 33%.

Şi ţara noastră stă bine la acest capitol. „România este unul din liderii din Europa în ceea ce priveşte suprafaţa livrată  de spaţii în centre comerciale. În 2009 au fost finalizate 7 centre comerciale", afirmă Răzvan Gheorghe, director Cushman & Wakefield. În plus, 3 centre comerciale existente au fost extinse anul acesta: Plaza România, Militari Shopping Center şi Iris Titan Shopping Center.

Cel mai mare centru care va fi deschis în Europa anul acesta este centrul comercial Dolce Vita Tejo din Amadora, Portugalia, care va avea 122.000 mp.

Potrivit Cushman & Wakefield, în 2009 deschiderile de spaţii comerciale noi vor totaliza aproximativ 8,7 milioane de mp, în scădere de 5% faţă de 2008. În următorii 2-3 ani, se preconizează că nivelul de finalizare nu va creşte. 

Referindu-se la Europa, directorul general al Cushman & Wakefield a precizat că „este de aşteptat ca până în 2011 nivelul de finalizare de noi centre comerciale, la nivel european, să scadă cu aproximativ  50% comparativ cu vârful atins în 2007."

Anul trecut s-au deschis peste 9 milioane de mp de spaţii de centre comerciale noi, în cadrul a 310 proiecte. În Rusia, oferta totală de centre comerciale a cunoscut o creştere de 23%, cu 1,65 milioane mp de spaţii noi, urmată de Turcia, Marea Britanie, Spania şi România.

Totuşi, din punct de vedere procentual, Bulgaria şi România au cunoscut de departe cele mai mari creşteri în furnizarea de spaţii comerciale, de 76%, respectiv 63%. Cea mai activă piaţă vest-europeană a fost Marea Britanie, cu aproximativ 840.000 mp de spaţii noi puse pe piaţă în 2008.

În primele şase luni ale anului 2009 investiţiile în centre comerciale au scăzut cu 54% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2008, doar 8,3 mld. € fiind investite în întreaga Europă. În Europa de Est activitatea de investiţii aproape că s-a oprit, însă mai există ceva activitate pe pieţe mai stabile din Europa de Vest , cum ar fi cele ale Marii Britanii, Germaniei, Franţei şi Spaniei

 

 

15 septembrie 2009