Produsele made in Romania au devenit tot mai interesante pentru oamenii cu bani din toate colţurile lumii. Investitorii vin la noi hotărâţi să speculeze preţurile mici şi beneficiile mari, în ciuda dificultăţilor pe care le ridică sistemul. Danezii s-au specializat în achiziţia de terenuri agricole, iar americanii şi-au anunţat interesul pentru a cumpăra locuinţe la noi în ţară. Alţi străini vizează segmente precum cel office sau industrial. Mai există şi cei care caută produsele româneşti, dar nu sunt dispuşi să vină la noi în ţară pentru a face afaceri. Aşa că mulţi dintre ei dau comandă şi aşteaptă ca oamenii de afaceri români să le livreze produsul final, chiar dacă este vorba despre case sau blocuri întregi

25958-criza.jpgDanezii sunt unii dintre cei mai discreţi dar puternici jucători străini de pe piaţa românească: peste 700 companii de origine daneză au intrat deja în România. Cele mai multe dintre ele au intrat pe nişe pe care românii nu au reuşit să le exploateze la potenţial maxim: agricultura şi energia regenerabilă. Desigur, intrarea unei companii străine pe piaţa locală nu este deloc facilă, dar firmele daneze se bucură de avantajul că Danemarca a preluat preşedinţia Consiliului UE, la începutul acestui an. Cu un asemenea sprijin, beneficiile pot fi considerabil mai mari decât efortul depus pentru a le obţine.

Cu o populaţie de aproximativ 20 milioane locuitori şi cu o creştere rapidă a clasei de mijloc, cu putere de cumpărare şi cerinţe tot mai mari de consum în viitor, România reprezintă o oportunitate pentru investitorii danezi. În plus, nivelul infrastructurii din ţară este tot mai bun şi va continua să se dezvolte prin fonduri europene în următorii ani”, a explicat Michael Sternberg, Ambasadorul Danemarcei în România.

Această teorie este întărită de companiile care au intrat în România încă înainte de anii 2000 şi care au reuşit să reziste tuturor proceselor de schimbare petrecute atât pe plan politic cât şi economic.

În momentul în care am intrat pe plan local, ne-am lovit de greutăţile birocratice ale sistemului, de nivelul inflaţiei de 60 – 65% din acea perioadă şi, nu în ultimul rând, de mentalitatea de a face business în România, de lipsa predictibilităţii. În ciuda dificultăţilor, am considerat că investiţiile pe piaţa românească reprezintă o oportunitate şi, de-a lungul ultimilor 14 ani, am investit 2,5 milioane euro. În această perioadă, am observat o schimbare constantă în bine a mediului de business local”, a declarat Camelia Olesen, Director Executiv Kuma România.

Americanii sunt interesaţi să cumpere case în România

Iar dacă danezii au aflat de România la scurt timp după instaurarea capitalismului, ţara nu a fost detectată mult timp de radarele marilor industrii internaţionale. Americanii, de exemplu, abia acum încep să afle de beneficiile pe care le pot obţine dacă investesc în România. Agenţii imobiliari din SUA au venit la noi pentru a face o listă cu proprietăţile pe care le pot vinde clienţilor lor. Ei spun că potenţialii cumpărători sunt atât oameni de rând, care caută „o casă departe de casă”, precum şi investitorii cu planuri mari.

Este o afacere globală, care trebuie să se extindă acum. Europa de Est este uşor în urmă, conceptul de tranzacţii imobiliare internaţionale nu a ajuns aici. Dar este inevitabil, acesta este viitorul. Orice profesionist poate participa. Dacă un agent român cunoaşte un rus, de exemplu, care vrea să cumpere în SUA, iar tranzacţia se încheie, toată lumea este fericită şi fiecare primeşte o parte de comision”, ne-a spus Jeni Temen, REALTOR® Krch Realty din SUA şi preşedinte de legătura National Association of Realtors pentru România.

Americanii au deja la dispoziţie o  bază de date cu proprietăţile din România, precum şi informaţiile pe care trebuie să le ofere unui client interesat să facă o tranzacţie internaţională.

Atunci când investitorii mă întreabă: „Unde ar trebui să cumpăr o proprietate?”, eu am o listă cu ţări pe care le-am vizitat, le-am analizat, ştiu termenii şi condiţiile în care se fac tranzacţiile şi pot să îi sfătuiesc. Poate nu le pot răspunde chiar la toate întrebările, aşa cum ar face un agent local, dar pot răspunde cele mai multe dintre ele. Mai mult, am conexiunile necesare în România pentru a duce mai departe tranzacţia”, continuă Jeni Temen.

Englezii caută constructori, muncitori şi proiecte româneşti, pentru a ridica ample proiecte imobiliare

Pe aceeaşi listă a investitorilor care descoperă România se numără şi Anglia, Franţa, Australia sau Belgia. Mulţi dintre investitorii acestor ţări preferă să cumpere produsele româneşti şi să ceară livrarea lor, chiar dacă este vorba despre construcţii întregi, poate chiar şi de mână de muncă specializată din România.

Un grup de investitori britanici vine în România pentru a vedea produsele noastre, pentru a face o vizită la fabrică, să observe modul de lucru şi să discutăm despre construcţia unui întreg proiect în Anglia: un cămin de 245 locuinţe pentru studenţi, pe cinci niveluri, cu componente fabricate în România. După Anglia, ar vrea să încerce acest produs poate şi în Franţa, într-un alt proiect. Partea cea mai grea este să convingi oamenii din Marea Britanie să folosească un produs românesc, nu englezesc. Lucrăm aşa cu mai multe ţări: Belgia, Grecia, Cipru... Dar cei mai deschişi să folosească produsele româneşti sunt australienii. Ei recunosc România ca ţară europeană”, ne-a declarat Andrew Prelea, CEO Ozone Homes.

Pe lista investitorilor interesaţi de România se mai numără şi portughezii, israelienii sau italienii. Totuşi, numărul investiţiilor străine directe este îngrijorător de mic, cu atât mai mult cu cât a scăzut dramatic faţă de perioada dinaintea crizei. Iar instabilitatea de pe scena politică este principalul motiv pentru care specialiştii nu întrevăd o îmbunătăţire a acestui scenariu în viitorul apropiat. 

CITEȘTE ȘI Casa ideală: fără facturi pentru căldură sau electricitate, scoasă la vânzare cu 50.000 euro

 

 

8 August 2012