Cele mai recente cifre privind sectorul imobiliar global furnizate de compania de consultanţă Cushman & Wakefield arată că până la şapte milioane de metrii pătraţi de dezvoltări de centre comerciale planificate în Europa au fost amânate sau anulate ca urmare a dificultăţilor de creditare.

Romania a ocupat locul 5 in Europa privind dezvoltarea centrelor comerciale (2008)În noul său raport European Shopping Centre Development (Dezvoltarea de centre comerciale în Europa), Cushman & Wakefield afirmă că se aşteaptă ca aproximativ 10 milioane de metri pătraţi de spaţii de centre comerciale noi să se deschidă în Europa în 2009, cu 40% mai puţin decât proiecţia pentru iulie 2008, iar o valoare şi mai mică, de 7 milioane metrii pătraţi este preconizată pentru 2010.

Aceasta ar reprezenta cel mai mic procent de expansiune din 2005 şi ar duce marca sfârşitul unei perioade de cinci ani consecutivi de ascensiune în dezvoltarea de centre comerciale.

2008 a fost un an record în ceea ce priveşte inaugurările de centre comerciale în Europa, peste 9 milioane de metri pătraţi de centre comerciale fiind deschise în cadrul a 310 proiecte. Rusia a fost lider cu 1,65 milioane de metri pătraţi de spaţii comerciale noi – o creştere de 23% în oferta de centre comerciale – urmată de Turcia, Marea Britanie, Spania şi România. Marea Britanie a fost una dintre cele mai active pieţe vest europene, cu aproximativ 840.000 mp de spaţii noi puse pe piaţă în 2008, în principal datorită deschiderii a trei mari centre comerciale regionale. Totuşi, din punct de vedere al procentelor, Bulgaria şi România au avut de departe cele mai mari creşteri în oferta de centre comerciale, de 76% respectiv 63%.   

Cu toate acestea, asteptarile pentru 2009 şi 2010 au fost aspru limitate, combinaţia dintre criza financiară şi recesiunea globală ducând la consum mai redus, cerinţe de finanţare mai dure şi încredere mai scăzută a dezvoltatorului. În special, pieţe în dezvoltate cu ar fi cea a Rusiei, Ucrainei şi într-o măsură mai mică a Turciei, vor fi cu toate afectate în mod semnificativ. Dacă acum 12 luni aceste trei ţări reprezentau 58% din totalul proiectelor de dezvoltare în fază de pregătire, acest procent a scăzut în prezent la numai 22%.

Alexander Colpaert, consultat în cadrul grupului European de Cercetare al Cushman & Wakefield a afirmat: „încetinirea în activitatea de dezvoltare nu este neapărat o evoluţie negativă pentru multe dintre pieţele emergente din Europa, întrucât unele zone, în special capitalele, au fost martorele unor aporturi enorme de spaţii comerciale într-un timp scurt. Prin urmare, acest mediu oferă răgaz dezvoltatorilor, retailerilor şi guvernelor locale pentru a evalua situaţia curentă şi, de exemplu, pentru a examina cât de bine aprovizionate sunt anumite oraşe în prezent şi care ar putea fi impactul altor proiecte mari asupra panoramei curente de retail. În plus, pauza va acorda proiectelor existente oportunitatea de se regăsi şi instala în ierarhia locală de retail.”

Deşi în Turcia o serie de proiecte au fost amânate, până în prezent impactul a fost mai puţin grav decât în Rusia  sau Ucraina. Într-adevăr, Turcia are în prezent cea mai mare linie de dezvoltare de centrele comerciale noi în Europa, cu peste două milioane de metri pătraţi care urmează să fie deschişi până la sfârşitul anului 2010. Cu toate acestea, pe măsură ce mediul economic al Turciei se deteriorează rapid, se aşteaptă ca din ce în ce mai multe proiecte să fie anulate în viitorul apropiat.

Gülsin Hakman, şeful departamentului de retail al Cushman & Wakefield Turcia, a afirmat: „Turcia a fost relativ mai puţin afectată de criza economică globală şi proiectele de centre comerciale noi situate în locaţii propice sunt căutate de retailerii interni şi internaţionali care urmăresc să îşi extindă afacerile. Populaţia Turciei de peste 75 milioane locuitori şi oferta relativ insuficientă de spaţii comerciale moderne o fac o piaţă atractivă pentru retaileri. De asemenea, ne aşteptăm ca dezvoltarea de centre outlet să crească.”

Boris van Haare Heijmeijer, Retail Europa, Partener Cushman & Wakefield, a declarat: „încetinirea dezvoltarilor  este atribuită în principal dificultăţilor în asigurarea finanţării proiectelor. Aceasta incetinire este accentuata de prudenţa de care mulţi retaileri dau dovadă în extinderile lor, evitând să se angajeze pentru centrele comerciale noi. Este mare păcat că unele proiecte foarte promiţătoare sunt amânate din aceste motive, însă putem fi siguri că cele mai bune dintre acestea vor fi în final dezvoltate, odată ce condiţiile economice vor fi mai favorabile.

Cristina Dumitrache, departament Retail International, Cushman & Wakefield Romania considera ca pentru retaileri:

”Anul 2009 a adus pe piata de retail din Romania, pe langa efectele inerente ale crizei, deschiderea primelor unitati ale unor retaileri internationali de renume. Astfel, C&A a deschis in Aprilie prima sa unitate urmand a continua dezvoltarea in Romania prin deschiderea a inca 3 locatii in acest an. Dechatlon a deschis primul magazin tot in acest an si si-a exprimat intentiile clare de expansiune in urmatorii ani. Acestea sunt semne ca, desi efectele crizei sunt vizibile mai ales in scaderea puterii de cumparare, companiile internationale de retail continua sa se dezvolte - desigur alegand cu mult mai mare precautie noile locatii. Astfel este vizibila expansiunea retailerilor de tip discount  Takko, Deichmann, New Yorker atat in Bucuresti cat si in celelalte orase ale Romaniei.

Principalele "victime " ale crizei financiare au fost pe piata romaneasca retailerii locali si cei care au in administrare francize – datorita problemele cauzate de o expansiune exagerate, fie datorita lipsei finantarilor pentru emiterea de scrisori de garantie pentru deschideri de noi locatii. „

Cu siguranta ca centrele comerciale de buna calitate, cu locatii in interiorul orasului, cu accesibilitate buna vor continua sa atraga jucatori importanti atat locali cat si internationali. Retail park-urile localizate in zone cu infrastructura dezvoltata vor fi deasemenea un pol de atractie mai ales pentru discounteri - mai ales pentru cei care opereaza „stand-alone box” ( magazine cu suprafete mari, unitati separate in cadrul unui retail - park).”

Florian Gheorghe, Departament Research Cushman & Wakefield Romania, se refera la dezvoltarea proiectelor de retail:

„Piata centrelor comerciale din Romania a inregistrat in 2008 cea mai buna evolutie de dupa 1989. Au fost finalizate 25 de noi centre comerciale, in timp ce alte 12 centre existente au fost extinse. Suprafata nou livrata pe piata in 2008 a stabilit un nou record, totalizat 721,000 m2, cu mult peste nivelul livrat in 2007 (416,536 m2 GLA). Pe plan european, Romania a ocupat locul al 5-lea in functie de stocul nou livrat in 2008, fiind depasita doar de Rusia, Turcia, Ucraina si Spania. 

Stocul total de centre comerciale moderne a crescut cu 62%, pana la nivelul de 1,8 milioane mp suprafata inchiriabila la sfarsitul anului trecut. In ciuda cresterii accelerate, densitatea de centre comerciale, de doar 87 mp/1,000 locuitori, ramane scazuta, reprezentand doar 40% din media europeana (EU-27).

Stocul nou care urmeaza sa fie livrat in 2009/2010 este estimat a se situa intre 800,000-1,000,000 mp suprafata inchiriabila. In 2009, pana la sfarsitul lunii aprilie au fost deja livrati circa 137,000 m2 de centre comerciale, dintre care mai mult de jumatate in Bucuresti.”

23 April 2009