Radu Timiş, unul dintre cei mai cunoscuţi antreprenori locali, proprietarul producătorului de mezeluri CrisTim, intenţionează să dezvolte în următorii trei ani o reţea de 200 de magazine de cartier în Capitală, proiect demarat în acest an, când au fost deschise deja 33 de magazine.

"Avem în acest moment 33 de magazine de cartier, care au fost deschise în ultimele cinci-şase luni şi vrem ca până la finalul acestui an să avem 60. Obiectivul este ca în următorii trei ani să avem într-o primă etapă 200 de astfel de magazine", a declarat Radu Timiş, acţionarul CrisTim, companie cu afaceri de 85 mil. euro în industria mezelurilor.


Miza, o piaţă de 11 miliarde de euro

Magazinele mici de cartier, alimentarele şi mini-marketurile, operate în mare parte de către companii cu capital românesc, deţin în prezent 56% din piaţa bunurilor de larg consum, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare a pieţei GfK în primele trei luni din an. Piaţa de profil este estimată la circa 20 de miliarde de euro, ceea ce înseamnă că magazinele din comerţul tradiţional au rulaje anuale de peste 11 miliarde de euro.

Timiş este cunoscut pentru deciziile de business surprinzătoare pe care le ia, mai ales după ce a decis să schimbe anul trecut de două ori echipa de management, pentru ca ulterior să se întoarcă la conducerea executivă a CrisTim după o pauză de câţiva ani, cât şi pentru rapiditatea cu care implementează ideile în business.

Prin decizia de a dezvolta o reţea de magazine de cartier de mari dimensiuni, proprietarul CrisTim intră în competiţie directă cu reţeaua de magazine Mic.ro, concept dezvoltat de un alt cunoscut om de afaceri, Dinu Patriciu. Spre comparaţie, reţelele producătorilor Unicarm Satu Mare (mezeluri), Agricola Bacău (carne de pasăre) sau Titan Ilfov (panificaţie), aflaţi în topul primelor cinci companii în sectorul în care activează, nu depăşesc 40 de magazine. Mai mult, înainte de a demara acest proiect, CrisTim avea o reţea de mai puţin de zece magazine.

Asul din mânecă: producţia

Avantajul lui Timiş în dezvoltarea unei reţele proprii de magazine de mari dimensiuni este faptul că grupul de companii CrisTim are o capacitate foarte mare de producţie, care îi asigură permanent necesarul de marfă şi care îi permite stabilirea unei politici proprii de preţ.

"Investiţia per magazin este de 30-40.000 de euro, deoarece amenajările le realizăm prin intermediul unei alte companii din grup, Sensconstruct (cu activităţi în domeniul construcţiilor - n. red.)."

Timiş a completat că investiţiile în reţeaua de magazine sunt realizate din fonduri proprii şi că cele 200 de unităţi vor fi deschise doar în Capitală, principala zonă de interes în acest moment, pentru a putea creşte cota de piaţă a companiei pe segmentul de mezeluri de la 25% în prezent la 30-32% în cursul anului viitor.

Singurele diferenţe între planurile de atac ale celor doi antreprenori sunt mărimea celor două businessuri, modul de aprovizionare (achiziţii versus producţie proprie) şi de servire (autoservire versus servire cu vânzător). În plus, în timp ce Dinu Patriciu vrea să deschidă aproximativ 3.000 de unităţi care să realizeze vânzări de până la un miliard de euro în următorii trei ani, fondatorul CrisTim ar putea obţine de la reţeaua de magazine de cartier vânzări de până la 60 de milioane de euro peste trei ani, potrivit estimărilor ZF pe baza unor vânzări de circa 300.000 de euro anual per magazin.

 



Sursa

20 August 2010