Deşi a fost aprobat încă din februarie 2008, proiectul pasajului de la Piaţa Sudului nu a fost realizat nici acum, după aproape patru ani. mult, nu există nici măcar proiectul tehnic, însă edilii susţin că nu sunt întârzieri şi că sunt în grafic cu procedurile pentru a obţine finanţare europeană.

23124-219064-00537899.jpgAbia la sfârşitul anului trecut, municipalitatea a demarat licitaţia pentru achiziţia serviciilor de proiectare şi asistenţă tehnică pentru pasajul de la Piaţa Sudului. Până la sfârşitul lunii ianuarie, aşteaptă ofertele din partea celor interesaţi, valoarea estimată a investiţiei fiind de patru milioane de lei fără TVA. Proiectul ar trebui realizat în cel mult o lună şi jumătate, după care firma câştigătoare va acorda asistenţă tehnică la execuţia acestuia care va dura 18 luni.

Aprobat încă din 2008

Proiectul pasajului nu este nou, el fiind aprobat de Consiliul General al Municipiului Bucureşti încă din februarie 2008, iar la momentul respectiv edilii au promis că până în 2010 va fi gata. La vremea respectivă, proiectul costa aproape 20 de milioane de euro, iar doi ani mai târziu, valoarea lui a crescut la 30 de milioane de euro.

În noiembrie 2010, autorităţile locale au aprobat cofinanţarea proiectului din fonduri europene pentru a scuti bugetul local de o mare cheltuială. Astfel, conform Hotărârii nr. 315/2010, municipalitatea ar urma să suporte numai 7,2 milioane de euro din valoarea totală a investiţiei. Restul se va plăti din fonduri europene, prin Programul Operaţional Regional 2007-2013 şi de la bugetul de stat. Studiul de fezabilitate al proiectuluia  fost deja aprobat la nivel de UE, care aşteaptă acum proiectul tehnic.

Procedurile de realizare a proiectului şi de avizare vor mai dura, însă edilii spun că nu e nicio problemă, chiar dacă investiţia ar fi trebuit finalizată încă din 2010.

"Proiectul a fost supus aprobării în vederea obţinerii finanţării din fonduri europene. În momentul de faţă s-a avizat finanţarea acestuia din fondurile menţionate, aflându-se în desfăşurare procedura de contractare a sumei de realizare a proiectului tehnic, în conformitate cu cerinţele specifice. După finalizarea acestei etape, care va dura circa şase luni, documentaţia va fi supusă spre avizare Agenţiei de Dezvoltare Regională Bucureşti-Ilfov. Doar după ce acest aviz va fi obţinut, va putea fi demarată licitaţia pentru execuţia proiectului. Menţionăm ca proiectul este în graficul stabilit pentru a se obţine aprobarea finanţării din fonduri europene", au precizat reprezentanţii primăriei.  

Puţine fonduri europene

Edilii nu stau prea bine la contractarea de fonduri europene pentru dezvoltarea de proiecte, pasajul de la Piaţa Sudului fiind prima mare investiţie care implică un asemenea tip de finanţare.

"Proiecte europene nu sunt în Bucureşti, pentru că Oprescu nici nu vrea şi nici nu este capabil să iniţieze proiecte. Nu vrea, pentru că banii aceia sunt urmăriţi de instituţiile europene şi nu poate, pentru că instituţia condusă de echipa lui Sorin Oprescu nu are capacitatea de a iniţia şi implementa proiecte cu bani europeni. Ca să vă faceţi o idee, în 2010, din toate veniturile municipalităţii, doar 0,05% proveneau din fonduri europene. Există localităţi în România unde ponderea depăşeşte 70-80%", a declarat viceprimarul general Mircea Raicu.

Cum va arăta viitorul pasaj

Pasajul de la Piaţa Sudului va avea o lungime totală de 356 de metri şi două rampe, pe Calea Văcăreşti (111 metri) şi strada Niţu Vasile (85 de metri), cu câte două benzi de circulaţie pe sens. Lungimea părţii realizate în subteran va fi de 85 de metri.

În afară de lucrările la pasaj, constructorii vor mai face devieri la unele reţele edilitare din zonă. Vor fi mutate conducte de apă şi canalizare, cabluri electrice, de telefonie, iluminat public şi va fi modificată configuraţia transportului în comun.
Lucrările ar trebui să dureze un an şi jumătate, dar deocamdată nimeni nu ştie când vor începe.

Avantajele proiectului

Principalul avantaj al acestui proiect este fludizarea circulaţiei în zona Pieţei Sudului, unde la orele de trafic intens se produce aglomeraţie, iar şoferii pierd mult timp în trafic. După realizarea pasajului, vor creşte viteza de deplasare şi numărul de maşini care vor tranzita zona, iar şoferii vor petrece mai puţin timp în trafic.

 

Sursa

25 January 2012