Fie că este vorba despre persoane fizice sau investitori cu portofolii de sute de milioane de euro, toată lumea ar trebui să fie interesată de planurile de extindere ale Metrorex. Este deja cunoscut faptul că un apartament situat într-o zonă cu metrou este mai scump cu până la 15% decât unul care nu are această facilitate la îndemână. Astfel, dublarea numărului de staţii de metrou în următorii ani se transformă acum într-o oportunitate de achiziţie.

22169-dsc_1104.jpgÎn acest moment, reţeaua de metrou din Capitală are puţin peste 70 km şi 51 de staţii. În următorii 20 de ani, dacă planurile sunt respectate, ar trebui să ajungem la 140 km şi 150 de staţii. Practic, metroul nu va mai lipsi din niciuna dintre zonele importante. Această informaţie a început deja să fie speculată de investitori.  

Câteva mii de case pot fi livrate în următorii ani, în funcţie de evoluţia acestor lucrări de infrastructură", spune Cristian Ustinescu, director de investiţii în cadrul DTZ Echinox.

Dat fiind faptul că metroul traversează multe dintre cartierele medii ale oraşului, dezvoltatorii vor trebui să facă faţă provocării de a construi ieftin. Specialiştii sunt de părere că, atât în contextul crizei, cât şi a redefinirii criteriilor de achiziţie ale clienţilor, vom vedea tot mai multe case de tip social sau de tineret, mai ales în est şi sud. Dar nu numai segmentul rezidenţial va simţi un impuls în urma acestor dezvoltări.   

Existenţa unei conexiuni la o linie de metrou este una dintre primele condiţii pe care dezvoltatorii de birouri şi retail caută să le bifeze în alegerea unei zone pentru un proiect nou", spune Oana Iliescu, managing director DTZ Echinox.

Investitorii au început deja să vizeze Drumul Taberei, zonă în care au pornit lucrările la metrou

Astfel, pe traseul magistralei M5, care este deja în lucru, au apărut deja primele intenţii de dezvoltare. Se vorbeşte despre dezvoltări de mici dimensiuni în zona Prelungirea Ghencea, un hipermarket în zona viitoarei staţii Brâncuşi, în timp ce la Academia Militară, pe un teren de aproximativ 3 hectare, acolo unde este fosta platformă a UCR, ar putea să apară un proiect comercial. Aceste planuri sunt însă pentru anii următori.

Ar mai fi platforma Titanmar, a cărei destinaţie nu a fost până în prezent complet elucidată", mai spune Oana Iliescu.

Zona de Nord îşi păstrează supremaţia

Indiferent de aceste planuri de dezvoltare, specialiştii sunt de părere că zona de nord va continua să fie principala destinaţie pentru spaţiile de birouri. Aceasta se bucură de avantajul că a fost prima în care s-a simţit interes pentru modernizarea infrastructurii.

Extinderea magistralei către Otopeni ar putea fi un factor cheie pentru dezvoltarea de birouri şi mai la nord, însă acest lucru ar putea fi considerat de fapt ca o extindere a spaţiilor de birouri deja existente în nord, în zona Barbu Văcărescu/Floreasca, Piaţa Presei Libere şi DN 1, mai ales odată cu extinderea aeroportului Otopeni", a declarat Ben Binns, şeful departamentului birouri din cadrul Jones Lang Lasalle.

Planurile pentru reţeaua de metrou din Capitală sunt mari, însă deocamdată singurele proiecte care au finanţare, chiar şi parţial, sunt Magistrala 5 Drumul Taberei-Pantelimon, prelungirea Magistralei 4 cu încă două staţii: Laminorului şi Lac Străuleşti, dar şi linia ce leagă Bucureştii Noi de Aeroportul Otopeni. Pentru aceasta, Metrorex are 320 milioane euro de la Banca Japoneză pentru Cooperare Internaţională. De asemenea, recent au început şi procedurile pentru executarea în regim de parteneriat public-privat a Magistralei 7, care leagă Bragadiru-Voluntari, urmând ca la finalul trimestrului al treilea din 2012 să fie gata studiile de fezabilitate. În total, investiţiile de modernizare a infrastructurii Metrorex se ridică la aproximativ 8,5 miliarde euro.

AFLĂ Cât de scump este acum să fii proprietar în Bucureşti?


23 November 2011