0-1117-2374137411clipboard43.jpgCei care achiziţionează un bun imobil sunt obligaţi să plătească, începând din această lună, şi taxele aferente serviciilor de cadastru şi publicitate imobiliară.

2008 le aduce românilor costuri mai mari în cazul cumpărării unei case sau a unui apartament. Nu este vorba despre preţurile practicate pe piaţa imobiliară autohtonă, ci de noi tarife pe care cumpărătorii sunt obligaţi să le achite începând din 4 ianuarie 2008.

Acestea reprezintă contravaloarea serviciilor de cadastru şi publicitate imobiliară, care până la 31 decembrie 2007 erau incluse în impozitul aferent tranzacţiei imobiliare, pe care îl achita vânzătorul.

Până la 31 decembrie 2007, românii care cum­părau un bun imobil nu plă­teau pentru serviciile de cadastru şi publicitate imo­biliară.

Începând din 4 ianuarie 2008, cumpărătorii vor fi însă obligaţi să achite, spre exemplu, pentru intabularea dreptului de proprietate asupra imobilului achiziţionat un tarif de 0,15% din valoarea din act, dar nu mai puţin de 100 de lei. Dacă cumpărătorul este persoană juridică, aceasta va achita 0,5% din valoarea din act. „Potrivit noii legislaţii cumpărătorul va fi obligat să achite un tarif de 0,15% din valuarea actului, pentru serviciul de intabulare a dreptului de proprietate asupra imobilului achiziţionat", a confirmat pentru Adevărul, Robert Tatu, director general al Autorităţii Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară.

Potrivit ordinului ministrului internelor şi reformei administrative nr. 371 din 27 decembrie 2007 şi intrat în vigoare în data de 4 ianuarie 2008, cumpărătorii care şi-au ipotecat bunul achiziţionat vor trebui să achite pentru înscrierea ipotecii 100 de lei + 0,1% din valoarea consemnată în contractul de vânzare-cumpărare.

Rectificarea limitelor unui imobil sau modifi­carea su­prafeţei se tarifează cu 120 de lei, aceeaşi sumă percepându-se potrivit actului normativ amintit şi în cazul primei înregistrări a imobilelor în cartea funciară. Consultarea cărţii funciare sau a documentelor din arhivă se tarifează cu 5 lei, respectiv 60 de lei, iar un extras de carte funciară costă 20 de lei (n.r. - pentru informare), respectiv 40 de lei (n.r. - pentru autentificare).

De ce aceste tarife?

De la 1 ianuarie 2008, sumele încasate de către notari pe tranzacţiile imobiliare sunt virate în totalitate către bugetul de stat. Până la 31 decembrie 2007, 10% din aceste sume erau direcţionate către Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (ANCPI), 40% - către bugetul de stat, iar 50% - către bugetul local.

"În urma modificării Codului Fiscal, cota de 10% ce revenea ANCPI din impozitul pe tranzacţii a fost anulată. Tarifele amintite au fost introduse astfel pentru serviciile neplătite", a explicat, pentru "Adevărul", Robert Tatu. Cu sau fără aceste noi tarife, cuantumul impozitului pe care vânzătorul trebuie să-l achite în momentul înstrăinării unui bun rămâne neschimbat.

Sursa

10 January 2008