Cu toate că recesiunea a pornit din Statele Unite, nu toate oraşele suferă de pe urma crizei. De exemplu, chiria medie din buricul New York-ului a crescut cu 10.000 dolari de anul trecut. Astfel, magazinele care vor să îşi deschidă o reprezentanţă acolo trebuie să plătească acum 25.000 dolari/mp, în medie. Chiar şi la acest preţ însă, tot mai multe magazine precum Zara sau H&M se deschid lângă nume precum Prada şi Tiffany.

Fifth AvenueDacă în 2010 chiria medie pe cea mai circulată parte de pe Fifth Avenue era aproximativ 15.000 dolari/mp (puţin peste 10.000 euro), anul acesta a trecut de 25.000/mp dolari (circa 18.000 euro), conform Real Estate Board of New York. Prin comparaţie, pe bulevardul Magheru din Capitală, unde este cea mai mare chirie din România, costul este de 777 euro/mp, potrivit unui clasament realizat în toamna lui 2010 de firma de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield.

Chiar şi la aceste preţuri, retailerii internaţionali de clasă medie au început să fie din ce în ce mai des întâlniţi pe Fifth Avenue. Faimoasa stradă, cândva un simbol al luxului, s-a transformat după preferinţele consumatorilor din ce în ce mai atenţi cu banii lor. Spre exemplu, compania spaniolă Inditex îşi va deschide un magazin Zara pe o suprafaţă cumpărată luna trecută cu 324 milioane dolari. Japonezii de la Fast Retailing plănuiesc să deschidă un outlet Uniqlo în toamna acestui an, pe un spaţiu închiriat pe o perioadă de 15 ani cu peste 300 milioane dolari. Iar giganţii suedezi H&M au deschis un outlet încă din anul 2000. Cele două companii vor fi alături de branduri de lux, precum Tiffany, Bottega Veneta sau Prada, fapt ce reflectă dorinţa consumatorilor de a economisi banii pentru îmbrăcămintea de bază, pentru a putea să îi arunce din când în când pe lucruri de lux.
Brandurile accesibile cresc chiria pe Fifth Avenue

Brokerii imobiliari le ţin partea retailerilor care se adresează clasei de mijloc, susţinând că aceştia nu fac decât să ridice preţurile chiriilor din zonă. Argumentul acestora este că vânzările în masă de jeansi de 40 dolari şi tricouri de 10 dolari aduc trafic mai mare în zonă, ceea ce este numai de bine pentru piaţa imobiliară.

„În vremurile de acum este o simbioză între firmele de lux şi brandurile accesibile. Poţi să porţi un tricou H&M cu un sacou Armani şi să arăţi foarte bine. Nu mai sunt prejudecăţile de altădată" spune Joanne Podell, vice-preşedinte la Cushman & Wakefield.

Cel mai cunoscut nume de pe Fifth Avenue rămâne în continuare Tiffany, magazinul de bijuterii devenit faimos în 1961, odată cu filmul „Breakfast at Tiffany's". Faith Consolo, preşedinte al Prudential Douglas Elliman's retail leasing division, spune că brandurile de lux nu privesc cu aroganţă învecinarea cu firmele low-price: „Se bucură de traficul crescut de oamenii care cumpără mici cadouri. Mare parte din afacerea Tiffany se bazează pe brelocuri, nu pe inele de logodnă."

Se estimează că două treimi din PIB-ul SUA vine din retail. Astfel, numărul magazinelor care se deschid s-a transformat într-un indicator care arată cât de bine îşi revine SUA după recesiune.


21 aprilie 2011