Suedezii de la H&M au venit pe piaţa locală cu o ţintă clară pentru malluri cu cele mai bune vânzări, dar au acceptat şi proiecte ceva mai slabe, venite "la pachet", dintr-un stoc de circa 50 de centre comerciale.

17430-h-mnou-og.jpgToate centrele comerciale în care suedezii de la H&M au deschis sau urmează să des­chidă magazine în acest an au cel puţin un punct comun: găz­duiesc şi magazine Zara ale grupului spaniol Inditex, principalul competitor al H&M pe piaţa europeană a retailului de îm­brăcăminte, cele două companii având vân­zări anuale de 11 mld. euro fiecare.

Prezenţa Zara în aceste proiecte a reprezentat o "garanţie" în plus pentru H&M privind traficul şi vânzările generate de aceste proiecte, dar suedezii nu au ales deocamdată toate proiectele în care se află Inditex, ci doar opt malluri, dintre care cinci în Bucureşti: Cotroceni Park şi Unirea, unde au fost deja deschise magazinele, respectiv Băneasa Shopping City, Bucureşti Mall (Vitan) şi Plaza România, unde H&M se va extinde până la sfârşitul acestei luni.

În ţară, viitoarele magazine anunţate vor fi în centrele comerciale ale omului de afaceri Iulian Dascălu - Iulius Mall Cluj şi Timişoara, dar şi în proiectul Palas Iaşi, aflat în construcţie -, precum şi Polus Cluj, respectiv Unirea Braşov.

"H&M şi-a propus să intre în proiectele dominante din oraşele cu peste 300.000 de locuitori, în prima fază, urmând ca începând cu primăvara lui 2012 să deschidă şi în oraşe mai mici", declară Răzvan Sin, directorul departa­men­tului de retail al firmei de con­sultanţă imobiliară DTZ Echinox, care a asistat la negocierile prin care H&M a închiriat spaţiile din mallurile grupului Anchor - Bucureşti Mall şi Plaza România.

Deschiderea magazinelor din Bu­cureşti a provocat un entuziasm puternic în rândul consumatorilor, în condiţiile în care suedezii sunt recunoscuţi drept un retailer de îmbră­căminte care practică preţuri mici şi medii, fiind foarte popular în rândul tinerilor. Tot atât de mare ar fi entuziasmul şi într-un oraş ceva mai mic, precum Bacău sau Piteşti, spre care Zara a făcut deja pasul? Deocamdată suedezii mai au programate trei inaugurări în malluri din Bucureşti.

"Este clar că în primul rând au fost selectate pentru intrarea pe piaţă centrele comerciale cele mai importante din Bucureşti la sfârşitul anului 2009, când s-a finalizat etapa lor de analiză. Vorbesc aici despre AFI Palace Cotroceni, Băneasa Shopping City şi Bucureşti Mall. (...) Proiectul Unirea este evident că a fost selectat atât pentru traficul de fashion generat în zonă de Zara, Bershka şi New Yorker, dar şi pentru vizibilitatea stradală incon­testabilă", spune Roxana Stănciulescu, head of retail în cadrul firmei Jones Lang LaSalle, care a asistat la negocierile pentru spaţiul din Cotroceni Park.

Consultantul apreciază că mallul Plaza România a fost cel mai probabil ca parte dintr-un pachet împreună cu Bucureşti Mall, unde proprietarul face o investiţie destul de mare pentru contrucţia magazinului H&M. De altfel, Anchor nu avea spaţii disponibile în Bucureşti Mall pentru a face loc unui magazin H&M, astfel că turcii au fost nevoiţi să construiască un corp suplimentar doar pentru a nu rata ocazia de a completa mixul de magazine din cadrul primului mall construit în România, în 1999.

Ce elemente au mai urmărit suedezii pentru alegerea viitoarelor magazine?

"Principalele criterii se referă la concept - doar centre comerciale, nu retail park-uri - trafic, catchment area şi succesul chriaşilor existenţi. Spaţiile alese în interiorul proiectelor sunt în zonele cu trafic, dar şi în spaţii aflate la intrarea în mall, cu bună vizibilitate din exterior", explică reprezentantul DTZ Echinox.

Suedezii au ales poate cel mai bun moment pentru a intra pe piaţa locală. Listele de aşteptare pe care se înscriau acum câţiva ani retailerii care doreau să deschidă magazine în Unirea sau în Bucureşti Mall nu mai există, astfel că H&M a putut să aleagă dintre cele mai bune spaţii pentru magazine, chiar dacă asta a însemnat deseori mutarea mai multor chiriaşi.

"Cât despre locaţiile din interiorul centrelor comerciale, pot spune că nu au fost probleme pentru AFI, dar nici pentru Băneasa. Ambele centre aveau la acel moment suficiente spaţii vacante încât să îşi permită mutarea unor chiriaşi şi crearea unui viitor magazin H&M. H&M a indicat zona în care şi-a dorit să i se creeze magazinul. Proprietarii au mai avut şi avantajul faptului că retailerul suedez a acceptat varianta de magazin pe două etaje şi, în acelaşi timp, au fost ajutaţi şi de perioada de timp destul de mare pe care au avut-o la dispoziţie", explică Stănciulescu de la Jones Lang LaSalle. Mallurile din Băneasa şi Cotroceni au probabil cele mai mari vânzări de pe piaţa locală, dar retailerii de la etaj din ambele proiecte nu bene­fi­ciază de acelaşi tra­fic cu cei de la parter, astfel că pre­luarea de către H&M a unui spaţiu pe două etaje îi avan­tajează.

Sun Plaza din Bu­cureşti, un mall din Constanţa (City Park, Mari­ti­mo sau Corall) sau altul din Craiova (Electro­putere sau Adora) reprezintă trei din­tre posi­bi­lele ţin­te pentru H&M în următoarea perioadă. Odată veniţi, retailul de îmbrăcăminte local este mai "colorat", iar competiţia pentru cele mai bune spaţii din malluri, dar şi pentru clienţi, este mai acerbă.


Sursa

7 April 2011