Mai este destul loc pentru mall-uri: sa investim, asadar!

 



Business Magazin - 29.11.2006
 

Interesante, mai usor de vandut, o piata inca subdezvoltata. Cuvintele definesc piata centrelor comerciale din Romania. Definitia nu va fi valabila mult timp insa, pentru ca dezvoltatorii se inghesuie deja sa construiasca mall-uri pe unde nimeni nu s-ar fi gandit acum doi-trei ani.

Vrem sa dezvoltam proiecte comerciale in orase mari din Romania, precum Constanta, Sibiu, Cluj sau Brasov“, spuneau - rostind numele oraselor intr-o romana stalcita - reprezentantii unor dezvoltatori puternici din retail prezenti la Cannes.

Ca in fiecare noiembrie, Palatul Festivalurilor - cunoscut pentru mult mai faimosul festival al filmului - din Cannes s-a umplut de investitori, consultanti, dezvoltatori si reprezentanti ai marilor fonduri de investitii reuniti la MAPIC, cel mai mare targ imobiliar de retail din lume.

Dupa premiile primite de filmele romanesti, a venit si randul pietei imobiliare din Romania sa fie in centrul atentiei la Cannes. O dovada clara a fost ca, desi formatiile muzicale care vin in Romania inca mai incurca Bucurestiul cu Budapesta, investitorii straini au invatat deja numele oraselor importante din tara. Evident, nu dezinteresat, ci pentru ca sunt in cautare acerba de oportunitati de dezvoltare a afacerilor.

Iar sectorul centrelor comerciale pare sa fie borcanul cu miere in jurul caruia roiesc mari nume din industria mondiala de real estate. Astfel ca cele trei zile ale MAPIC au confirmat enormul interes al lumii imobiliare pentru Romania, dar si deschiderea romanilor catre piata mondiala. La MAPIC au participat anul acesta peste 500 de expozanti, dintre care 15 au fost din Romania. Numarul total al vizitatorilor a crescut fata de anul trecut cu circa 20%, ajungand la circa 9.000 de participanti.

„Din fiecare trei persoane cu care am vorbit, una era din Romania“, spunea reprezentantul biroului de arhitectura londoneza Burrows Cave International, prezent cu stand la MAPIC. Cu mici exceptii, standurile la care au participat companii cu activitati in Romania au fost asaltate de investitori pe tot parcursul targului.

Majoritatea fondurilor de investitii prezente la MAPIC stiau ca piata romaneasca s-a dezvoltat in ultimii ani, dar nu se asteptau la o prezenta atat de puternica la targ. „Acest proiect este in Romania? Deja este in faza a doua de dezvoltare? Nu ma asteptam“, exclamau investitorii straini la vederea unor proiecte precum Baneasa Shopping City, centrul comercial din cadrul proiectului Baneasa.

„Dezvoltatorii imobiliari erau interesati sa intre pe piata romaneasca, dar nu credeau ca exista atat de multe proiecte“, spune Ali Ergun Ergen, retail development manager al Baneasa Developments, compania care se ocupa de dezvoltarea Baneasa Shopping City. El a semnat la Cannes si primul contract de inchiriere a unui spatiu din viitorul mall - care va necesita investitii de 150 de milioane de euro -, dar nu a dorit sa precizeze numele viitorului chirias.

De ce vor sa vina tot mai multi investitori pe piata locala? Segmentul romanesc de retail este subdezvoltat in materie de oferta, in prezent numarul centrelor comerciale moderne fiind doar de 12, in timp ce stocul este de 261.000 mp, suprafata bruta inchiriabila, potrivit reprezentantilor Eurisko. „Developerii internationali, precum si retailerii, sunt interesati de Romania datorita dezvoltarii sale economice, a cresterii puterii de cumparare, precum si pentru potentialul urias pe care il prezinta o piata cu 21 de milioane de consumatori“, crede Luiza Moraru, manager al departamentului de retail din cadrul Eurisko. „Am avut aproximativ 600 de vizitatori la standul nostru“, adauga Moraru, precizand ca erau „atat retaileri interesati sa inchirieze spatii in mall-urile prezentate de noi, cat si investitori dornici sa dezvolte sau sa achizitioneze centre comerciale“. Eurisko a prezentat la MAPIC doua proiecte comerciale din Iasi si Craiova: Era Shopping Park si, respectiv, Craiova Mall.

La fel de aglomerate au fost si standurile celorlalte proiecte din Romania prezentate la Cannes, precum Sun Plaza - dezvoltat de EMCT si Sparkassen Immobillien, Galleria - prezentat de GTC, Colosseum Center - centru comercial al Modus Properties, Liberty Center - dezvoltat de Mivan sau Cotroceni Park - dezvoltat de Africa Israel si fondul de investitii New Century Holdings. Toti mizeaza pe apetitul tot mai mare al romanilor pentru cumparaturi. Apetitul a fost dovedit in ultimii ani de rezultatele financiare tot mai bune obtinute de retailerii prezenti pe piata.

De fapt, avalansa investitorilor se vede si in cresterea numarului de proiecte anuntate pe piata, precum si in tranzactiile de vanzare a unor centre comerciale recent incheiate. Astfel, tot mai multi investitori sunt decisi sa aduca pe piata locala 500.000 de metri patrati de spatii comerciale numai in Bucuresti, in urmatorii trei ani. Dar se construieste mult si in celelalte mari orase, precum Brasov, Constanta, Iasi sau Timisoara, care au deja cel putin cate un mall.

Mai mult, analistii imobiliari spun ca in majoritatea localitatilor cu peste 70.000 de locuitori sunt anuntate, pentru urmatorii ani, constructia unor centre comerciale moderne.

Articol integral in Business Magazin

Catalin Lupoaie, Bogdan Neagu
Business Magazin
 

29 November 2006