Dezvoltatorii si retailerii vor trebui să se obisnuiască cu cresteri anuale reprezentate printr-o singură cifră
În faţa puhoiului de noi proiecte de centre comerciale lansate în ultimii doi ani - mall-uri, retail parkuri, galerii comerciale etc. - retailerii au devenit mai reticenţi în a deschide noi locaţii, iar dezvoltatorii găsesc tot mai greu disponibilitate din partea marilor branduri. Disperarea a ajuns atât de mare, încât proprietarii unor centre comerciale au coborât stacheta, acceptând chiriasi care vând covrigi, gogosi sau pateuri.
O încetinire bine-venită
Vicenţiu Zorzolan, CEO al AAV Group, unul dintre liderii din retailul românesc, care deţine un portofoliu de francize ce include Esprit, Marc O’Polo si Women’s Secret, spune că în alte
ţări, precum Polonia si Cehia, poate dura 10 ani pentru dezvoltatori să planifice si să construiască un obiectiv de real estate. „În România s-a întâmplat mult prea repede. Totul este despre
locaţie, finanţare si «timing». Această încetinire a pieţei va da timp dezvoltatorilor să-si clarifice strategiile de business“, crede Zorzolan.
Totusi, asa cum declară si Ali Ergun Ergen, Retail Development Manager la Băneasa Shopping City, „desi sunt motive reale de îngrijorare, România are mai multe sanse decât orice altă ţară
europeană să-si menţină cresterea puternică. Va trebui doar să ne obisnuim cu cresteri anuale reprezentate printr-o singură cifră, în locul impresionantelor cresteri de două cifre cu care
ne-am obisnuit în ultimii ani“.
Astfel, cu cele aproape 30 de centre comerciale deschise la nivel naţional si tot atâtea anunţate, stocul de centre comerciale din România continuă să fie mai mic decât în orice altă ţară
est-europeană. Potrivit unui raport Cushman & Wakefield, în România sunt 41 de mp de retail la 1.000 de locuitori, media europeană fiind de 195 mp/1.000 locuitori. Ca volum de vânzări,
acestea au ajuns, la sfârsitul anului trecut, la 31,3 miliarde de euro, ceea ce a însemnat o crestere de circa 18%.
18 October 2008