Dezvoltatorii si retailerii vor trebui să se obisnuiască cu cresteri anuale reprezentate printr-o singură cifră

Unul dintre cele mai dinamice sectoare imobiliare din România, retailul, începe să scârţåie. Pentru unii comercianţi această stire nu este neapărat una proastă, acestia văzând în temperarea ritmului de noi livrări ocazia pentru a-si clarifica strategia de dezvoltare. Totusi, majoritatea sunt de acord că acest moment de respiro este un semn că întreaga „morfologie“ a pieţei de retail este în curs de schimbare.
În faţa puhoiului de noi proiecte de centre comerciale lansate în ultimii doi ani - mall-uri, retail parkuri, galerii comerciale etc. - retailerii au devenit mai reticenţi în a deschide noi locaţii, iar dezvoltatorii găsesc tot mai greu disponibilitate din partea marilor branduri. Disperarea a ajuns atât de mare, încât proprietarii unor centre comerciale au coborât stacheta, acceptând chiriasi care vând covrigi, gogosi sau pateuri.
Nicolae Danciu, directorul companiei de dezvoltare imobiliară Omilos Group, implicată în construirea parcurilor de retail sub sigla Era din Iasi si Oradea, spune că mulţi retaileri au pus pe stop campaniile de dezvoltare. Pericolul de supraaglomerare a pieţei spaţiilor comerciale, despre care se vorbeste tot mai mult în ultima vreme, ar putea fi una dintre cauzele pentru care unele companii au decis să mai astepte. Confruntându-se, pe de altă parte, cu criza de pe piaţa financiară internaţională, dezvoltatorii si retailerii cred că această perioadă ar putea fi un moment propice pentru sectorul de real estate de a analiza retrospectiv ceea ce a realizat în ultimii ani. Si, toată lumea spune într-un glas, s-a făcut foarte mult în această perioadă. „Dacă toate proiectele anunţate se realizează, totalul suprafeţei închiriabile va depăsi două milioane de mp până la finele lui 2010. Sunt atât de multe centre comerciale anunţate, încât este posibil ca ele să depăsească posibilitatea prezentă a retailerilor de a se extinde“, spune Răzvan Gheorghe, director general la Cushman & Wakefield Ac-tiv Consulting. În aceste condiţii, este posibil ca anumite centre comerciale anunţate să nu mai fie în fapt realizate pe termen scurt si mediu. „Această pauză este o gură de aer care ar putea ajuta industria să se plaseze pe baze mai solide si sustenabile“, adaugă Gheorghe.

O încetinire bine-venită
Vicenţiu Zorzolan, CEO al AAV Group, unul dintre liderii din retailul românesc, care deţine un portofoliu de francize ce include Esprit, Marc O’Polo si Women’s Secret, spune că în alte ţări, precum Polonia si Cehia, poate dura 10 ani pentru dezvoltatori să planifice si să construiască un obiectiv de real estate. „În România s-a întâmplat mult prea repede. Totul este despre locaţie, finanţare si «timing». Această încetinire a pieţei va da timp dezvoltatorilor să-si clarifice strategiile de business“, crede Zorzolan.
Totusi, asa cum declară si Ali Ergun Ergen, Retail Development Manager la Băneasa Shopping City, „desi sunt motive reale de îngrijorare, România are mai multe sanse decât orice altă ţară europeană să-si menţină cresterea puternică. Va trebui doar să ne obisnuim cu cresteri anuale reprezentate printr-o singură cifră, în locul impresionantelor cresteri de două cifre cu care ne-am obisnuit în ultimii ani“.
Astfel, cu cele aproape 30 de centre comerciale deschise la nivel naţional si tot atâtea anunţate, stocul de centre comerciale din România continuă să fie mai mic decât în orice altă ţară est-europeană. Potrivit unui raport Cushman & Wakefield, în România sunt 41 de mp de retail la 1.000 de locuitori, media europeană fiind de 195 mp/1.000 locuitori. Ca volum de vânzări, acestea au ajuns, la sfârsitul anului trecut, la 31,3 miliarde de euro, ceea ce a însemnat o crestere de circa 18%.

Sursa

18 October 2008