Poluarea este una dintre cele mai mari probleme ale lumii moderne, iar cotele alarmante la care aceasta a ajuns îndeamnă autoritățile de peste tot să ia măsuri drastice. Lista orașelor care renunță treptat la mașini este tot mai lungă și, în ciuda panicii inițiale, locuitorii zonelor respective ajung să îmbrățișeze rapid acest mod de viață. Bucureștiul este unul dintre orașele care se mișcă ceva mai greu, în această direcție. Municipalitatea a anunțat intenția de a face ceva pentru a reduce poluarea, dar în fapt, nu s-a concretizat nimic. Mai multe organizații non-profit duc însă o luptă permanentă pentru transformarea Bucureștiului într-un oraș în care se poate respira aer curat și sunt de părere că, în timp, acest țel va putea fi atins.

36280-oras_verde.jpgProiectul care vrea să transforme Bucureștiul într-un oraș cu mai mulți pietoni și mai puțini șoferi se numește Rețeaua Drumuri Verzi București. Aceasta presupune conectarea salbei de lacuri a Capitalei cu marile parcuri, bulevardele centrale, străzile și aleile cu trafic redus și zonele industriale, astfel încât mai mult de jumătate dintre bucureșteni să se afle la cel mult 300 de metri de Rețeaua DVB și alți 25% să parcurgă între 300 și 600 de metri pentru a intra pe acest drum. Restul populației nu ar trebui să aibă de mers mai mult de 1 km până la drumurile verzi. Iar pentru a putea face acest lucru, nici măcar nu este nevoie de banii Primăriei. Se pot obține fonduri europene. Este nevoie însă de participarea autorităților la proiect. Dosarele sunt deja pregătite de organizațiile non-profit, dar simpla lor parafare pare să fie un demers incredibil de complicat.

Oficialii Primăriei sunt întotdeauna de acord cu noi, dar atunci când le cerem acordul în scris, nu se mai întâmplă nimic. Se blochează totul. În schimb, se continuă lucrările de dezvoltare a infrastructurii rutiere într-un oraș deja sufocat de mașini, fapt care nu are sens. Impresia mea este că autoritățile vor să lase impresia că rezolvă problema, dar de fapt creează noi probleme. Este dovedit faptul că mașinile sunt complet ineficiente, ca mijloace de transport, din toate punctele de vedere. Consumă energie, poluează, ocupă spațiu și în niciun caz nu deplasează mai rapid decât bicicletele, pe distanțe medii, în mediul urban”, a declarat pentru IMOPEDIA.ro Marian Ivan, oficial al Organizației pentru Promovarea Transportului Alternativ în România.

Rețeaua de Drumuri Verzi nu ar interfera cu arterele principale sau mijloacele de transport în comun

Un mare avantaj pe care l-ar aduce rețeaua Drumuri Verzi București ar fi acela al continuității drumului. Forma de tip fagure, în care este conceput proiectul, ar putea depăși problemele întâmpinate de actuala rețea concentrică de străzi principale. Totodată, rețeaua nou-creată ar ocoli principalele bulevarde, pentru a nu interfera cu traficul auto. Dar puși în fața unei alternative de transport mai sănătoase și mai eficiente, este de așteptat ca șoferii să renunțe măcar parțial la autoturisme.

Traseele propuse de noi sunt verificate de experți, care găsesc și soluțiile de implementare. Este important ca aceste drumuri să fie sigure pentru bicicliști, să nu încurce mijloacele de transport în comun și nici pietonii sau șoferii. Asemenea trasee pot acoperi întregul oraș, dacă au puncte de intersectare. Sute de voluntari ni s-au alăturat în acest demers, un număr mult mai mare decât în anii trecuți, fapt care ne încurajează să ducem mai departe demersul nostru”, continuă Marian Ivan.   

În Hamburg se unesc parcurile, grădinile, locurile de joacă și cimitirele pentru a face o Rețea Verde funcțională

Mai activi decât noi, dar pe aceeași idee, sunt cei din Hamburg. Municipalitatea orașului german nu a interzis circulația mașinilor în anumite zone sau zile, ci a creat condițiile necesare pentru ca locuitorii să își dorească să lase mașina acasă. Proiectul lor se numește Rețeaua Verde și țintește să lege toate spațiile verzi existente în oraș, în așa fel încât locuitorii să poată ajunge oriunde cu transport alternativ, fără probleme. Incluse în proiect vor fi parcurile, locurile de joacă, grădinile comunitare, chiar și cimiterele, până când se va ajunge la 40% din oraș acoperit de rețeaua verde. Nici în Germania, aceste schimbări nu se pot face peste noapte. Autoritățile locale estimează că proiectul va fi complet în următorii 15-20 de ani.

În Madrid, zeci de străzi au fost retrase din circulația auto și sunt reamenajate pentru pietoni

În Madrid, Spania, autoritățile au fost mai drastice și au interzis în mare parte traficul auto pe anumite străzi. Apoi s-a anunțat extinderea numărului de străzi interzise mașinilor. Doar riveranii mai au voie să circule în aceste zone, în timp ce ceilalți șoferi riscă amenzi de 100 euro, dacă încalcă regula. Edilii din Madrid își doresc ca, într-un interval de cinci ani, să transforme centrul orașului într-o zonă dedicată exclusiv pietonilor, motiv pentru care zeci de străzi au îndeput deja să fie reamenajate pentru trafic pietonal.

În Paris s-au luat măsuri abia după ce poluarea a ajuns la cote alarmante

În Paris, nu s-a luat nicio măsură pentru un oraș mai verde până în 2013, când nivelul poluării a fost atât de ridicat, încât Primăria a interzis temporar circulația mașinilor în zonele cele mai poluate. Drept urmare, nivelul de smog a scăzut cu un impresionant 30% în aceste zone. După acest rezultat, edilii Parisului au decis să continue exercițiul de curățare a aerului din oraș și s-a interzis non-riveranilor să circule cu mașina prin centrul orașului, în timpul weekendului. Iar până în 2020, autoritățile pariziene doresc să dubleze numărul pistelor pentru biciclete și să interziă mașinile diesel. În plus, pe anumite străzi vor avea voie să circule doar mașinile electrice și cele cu emisii scăzute. De la începutul acestui demers, numărul șoferilor a scăzut de la 60% din locuitori, la 40% dintre aceștia. Iar acestea sunt doar câteva exemple de pe lista orașelor care își construiesc rețele verzi, care include zeci de capitale și multe alte orașe, mai mult sau mai puțin cunoscute.

CITEȘTE ȘI:

4 February 2015