Vinzi sau cumperi o locuință? Întrebi cunoștințele, în speranța că vei găsi un agent imobiliar de încredere. Un consultant cu experiență va ști exact ce îți trebuie, va reuși miște lucrurile rapid, să rezolve micile probleme în locul tău, iar la final, ai putea ajunge să și economisești niște bani, datorită experienței sale. Dar cum clienți neserioși sunt pe toate drumurile, pentru a avea o colaborare memorabilă, este nevoie să ai în vedere câteva lucruri.

39066-agenti_imobiliari.jpgPuține sunt poveștile care îi surprind pe agenții imobiliari – consultanții cu experiență s-au confruntat cu diverse tipologii de oameni, cu clienți mai dificili sau mai înțelegători, cu persoane mai mult sau mai puțin receptive. Brokerii profesioniști pot satisface cerințele clienților, dacă aceștia acceptă să comunice transparent de-a lungul tranzacției. Cu toate acestea, există o linie fină între informațiile strict necesare și ceea ce este considerat a fi „prea mult”. Pentru a obține cât mai mult de la colaborarea cu agentul imobiliar, specialiștii sfătuiesc să evităm anumite subiecte.

„Nu sunt sigur dacă vreau să vând”

Recompensa financiară motivează orice persoană, iar piața imobiliară nu este un domeniu în care se practică serviciile pro bono. De cele mai multe ori, agenții imobiliari sunt remunerați numai după ce se semnează actele, iar timpul și banii cheltuiți (transport, promovare, etc.) de-a lungul întregului proces ies din buzunarul consultantului. Nesiguranța în legătură cu plata finală este unul dintre cei mai demotivanți factori – niciun consultant imobiliar nu va fi încântat să piardă vremea pe drumuri, fără nicio perspectivă. 

„Un profesionist se implică extrem de mult, consumă timp, energie și resurse pentru a găsi un cumpărător sau vânzător. Mi se pare lipsit de sens să irosesc resurse valoroase pentru un client care nu știe, la final, dacă vrea să încheie tranzacția. Toată lumea are de pierdut în acest caz, așa că nu cred că merită tot acest efort, numai ca să afli cum este primită în piață proprietatea ta. Mai mult, poate aduce un prejudiciu locuinței, deoarece se creează impresia că nu și-a găsit un nou proprietar”, punctează brokerul american Greg Cooper, manager în cadrul Berkshire Hathaway Home Services.

Lipsa unui termen limită

Clienții care nu precizează niciun fel de termen pot părea neserioși. Consultanții imobiliari înțeleg mult mai ușor existența unui termen limită foarte strict sau scurt, pot fi de acord cu ușurință cu amânarea acestuia, dar atunci când nu primesc nicio dată orientativă pentru încheierea tranzacției, ajung să se întrebe dacă nu își irosesc de pomană eforturile. Drept urmare, una dintre primele întrebări adresate de agenții imobiliari este legată de motivul vânzării sau cumpărării – o astfel de întrebare nu se dorește a fi intruzivă, ci setează nivelul așteptărilor cu privire la respectiva colaborare.

„Clienții serioși au, de cele mai multe ori, un motiv întemeiat: vor să își extindă familia, au găsit un loc de muncă nou, este ceva ce le schimbă cursul normal al existenței. Dar lipsa unui deadline ridică un semn serios de întrebare cu privire la angajament, la seriozitate. În cele mai multe astfel de cazuri, întreb de ce au la dispoziție tot timpul din lume și se ajunge, inevitabil, la răspunsul de mai sus – vreau să studiez piața, nu vreau să închei tranzacția chiar acum”, explică brokerul american.

Supraevaluarea locuinței / stabilirea unui buget nerealist

Colaborarea cu un profesionist aduce numeroase beneficii, dacă există încredere. Un agent imobiliar cu reputație cunoaște mai bine ca oricine prețurile unei zone, cât se poate negocia și cu cât s-au tranzacționat locuințe cu caracteristici similare. Consultanții imobiliari au tot interesul să obțină un preț cât mai bun pentru clientul lor, astfel că orice colaborare va fi îngreunată de lipsa de receptivitate la sfaturile specialistului.

„Stabilirea unui preț inițial prea ridicat este în defavoarea proprietății – locuința nu va intra în atenția cumpărătorilor potriviți și va rămâne pe piață prea multă vreme. Oamenii studiază în mediul online și își setează un buget. O proprietate supraevaluată ori nu este observată, ori va fi comparată cu alte locuințe similare, ceea ce, iarăși, este un lucru defavorabil. La fel de problematici sunt și clienții interesați să cumpere o locuință cu anumite caracteristici, stabilindu-și un buget simțitor mai mic. Aceștia vor avea foarte mult de așteptat și vor trăi cu impresia că este vina consultantului imobiliar, că nu le aduce ofertele potrivite. Îi sfătuiesc pe toți să își păstreze simțul rațiunii”,  îndeamnă Joe Manausa, broker/owner Joe Manausa Real Estate.

Ce poate fi mai rău decât proprietarii care își supraevaluează locuințele sau cumpărătorii care stabilesc bugete mult prea mici? Prietenii acestora, se plâng specialiștii, respectiv oamenii care lucrează în domenii complet diferite, dar care își dau cu părerea pe această temă. De cele mai multe ori, recomandările celor apropiați cu privire la mărimea bugetului nu au nicio legătură cu valoarea unei locuințe, ci cu dimensiunea prieteniei. Mânați de subiectivism, cei dragi vor distorsiona realitatea, oferind sfaturi nerealizabile, astfel că aceste informații ar trebui păstrate pentru sine.

CITEȘTE ȘI ALTE ARTICOLE:

14 January 2016