Loteria fiscală, trucul pe care oficialii Statului l-au folosit pentru a reduce evaziunea fiscală, se dovedește de la ediție la ediție a fi un eșec de proporții. Singura extragere de anvergură a fost cea aferentă primei ediții, pentru ca apoi interesul să scadă drastic, până la doar câteva cereri de revendicare a premiilor. Consumatorii s-au întors la obiceiul de a nu solicita bonurile fiscale, iar autoritățile ar trebui să găsească strategii de revitalizare a programului, cum ar fi includerea automată în concurs a celor care folosesc plata cu cardul.

38493-loteria_romana.jpgLoteria fiscală a stârnit un puternic val de interes, în momentul în care această idee a fost anunțată. Zeci de mii de oameni au solicitat bonurile fiscale, chiar dacă până atunci nu erau interesați de acest aspect, au făcut un drum la Administrația Fiscală, au depus documentele necesare și au așteptat premiul, cu sufletul la gură. La prima extragere, numărul revendicărilor a fost atât de mare încât sumele primite de fiecare au fost mai degrabă neglijabile, iar organizatorii s-au văzut obligați să schimbe regulamentul, în punctele esențiale. O lună mai târziu, interesul a scăzut de câteva zeci de ori, pentru ca la următoarea extragere, cererile de revendicare a premiului să poată fi numărate pe degete.

La prima extragere, au fost 18.200 de cereri de revendicare a premiului. Cum nu exista încă limitarea numărului de câștigători, premiul care a revenit fiecărui câștigator a fost de doar 56 de lei. Apoi s-a impus limita de maximum 100 de câștigători și s-au depus 500 de cereri de revendicare a premiului. În iunie, numărul celor interesați de premiu a ajuns la patru, în iulie – la 15, iar în august – la 16. Avem deja un tipar care denotă piederea interesului”, a explicat pentru IMOPEDIA.ro Marian Stroe, analist finaciar Smart Business Advisor.

Limitarea numărului de câștigători potențiali asigură un premiu mai mare, dar acest lucru nu atrage mai multe persoane interesate

Motivul pentru care Loteria România a decis limitarea numărului de potențiali câștigători la 100, în așa fel încât premiul să fie mai consistent, iar interesul de a participa, mai crescut. Potrivit noilor reguli, în urma cărora premiul de un milion de lei se împarte de maximum 100 de câștigători, câștigul minim este de 10.000 de lei. Mai puțini solicitanți, înseamnă premii mai mari, așadar un demers avantajos pentru populație, dar un eșec pentru țară.

Motivul pentru care s-a lansat acest program a fost acela de a descuraja reducerea evaziunii fiscale. Lipsa de interes din partea populației, în ciuda premiilor mai mari, echivalează cu eșecul misiunii de reducere a evaziunii fiscale. Oamenii s-au întors la obiceiul lor de a nu solicita bonurile fiscale la părăsirea unităților comerciale”, continuă  analistul financiar.

Dacă tranzacțiile cu cardul ar fi incluse automat în program, numărul potențialilor câștigători ar crește considerabil

Un motiv pentru pierderea interesului poate fi și fluctuația valorii bonurilor câștigătoare. În cazul primei extrageri, bonul câștigător a avut valoarea de șase lei și au fost luate în calcul bonurile emise timp de trei luni, la fel cum s-a acceptat și la a doua extragere, când suma a fost însă de 135 de lei. În luna iunie, extragerea s-a făcut cu bonuri de o valoare mai ridicată, respectiv 509 lei, iar în cazul lunii iulie, valoarea bonului a fost de 364 de lei. În luna august, bonul câștigător a avut o valoare de 320 de lei și au fost emise la 5 august.

Pentru a fi câștigător, un bon fiscal trebuie să îndeplinească în mod cumulatov condițiile prevăzute de lege, având marcate elementele obligatorii care arată că a fost emis cu un aparat de marcat fiscalizat, respectiv logotipul și seria fiscală ale aparatului de marcat electronic fiscal, data și ora emiterii precum și numărul de ordine. Apoi bonurile se depun la orice unitate teritorială ANAF, unde clientul trebuie să se prezinte cu actul de identitate”, explică analistul financiar.

Mult mai simplu ar putea să fie pentru clienții care fac achiziții cu cardul. Aceștia ar putea să fie înscriși automat pe lista câștigătorilor, fără să facă un drum către Administrația Financiară.  În ultimele luni, operatorii de carduri au anunțat în mai multe rânduri zeci de potențiali câștigători pentru loteria fiscală, fără ca aceștia să intre oficial în concurs. Printre argumentele importante pentru care tranzacțiile cu cardul ar trebui să intre automat pe lista câștigătorilor sunt, în primul rând, faptul că se cunoaște identitatea plătitorului și, la fel de important, plățile cu cardul constribuie prin natural lor la reducerea evaziunii fiscale.

CITEȘTE ȘI:

19 octombrie 2015