În afaceri, este important să privești fiecare lucru ca pe o oportunitate sau ca pe o lecție. Nu există o rețetă garantată a succesului, dar există niște principii de bază după care se conduc afacerile de succes în orice parte a lumii, inclusiv în România. Despre strategii de vânzări înainte și după criză, IMOPEDIA.ro a stat de vorbă cu antreprenorul Lorand Soares Szasz, unul dintre cei mai apreciați traineri români ai momentului.

35781-lorand_soares_szasz_516x361px.jpgMulți vor să reușească în afaceri, dar nu toți reușesc. Care este motivul? Cum se ajunge la succes?

Motivul este omul de afaceri. Proprietarul. Practic, fiecare afacere este o ,,clonă” a omului de afaceri. Și, pentru că românii sunt cunoscuți la nivel mondial pentru faptul că sunt ,,descurcăreți”, mulți s-au aventurat în antreprenoriat, crezând că pot să conducă o afacere după ureche.

Nu există o rețetă sau o cale către succes. Nu cred în formule magice pe care, dacă le înveți și le aplici, o să ai succes peste noapte. Există însă niște principii de bază după care se conduc afacerile de succes în orice parte a lumii, inclusiv în România. În cursurile mele predau, iar în afacerile mele aplic cu succes aceste principii.

Există anumite trăsături, principii sau strategii care îi sunt de ajutor unui antreprenor să se diferențieze de concurență (indiferent de domeniu)?

Da. Diferențierea este un astfel de principiu despre care vorbeam la punctul anterior. Dacă firma ta nu este diferită, singura metodă prin care poți să vinzi mai mult decât concurența este să fii ieftin. În schimb, dacă vrei să vinzi mai scump și mai mult decât concurența, e obligatoriu să fii diferit.

Există două metode prin care poți să te diferențiezi: oferte unice de vânzare și garanții. O ofertă unică de vânzare este un lucru pe care tu îl faci, iar concurența ta nu-l face sau un lucru pe care îl faci mai bine decât concurența ta. De exemplu, Emag a fost prima companie din România la care puteai să deschizi coletul înainte să plătești rambursul. Ca să găsești oferte unice de vânzare, e foarte important să îți studiezi concurența – vezi ce fac ei și ce poți să faci tu mai bine sau diferit.

Garanțiile țin de temerile și frustrările clienților. Fiecare dintre noi avem anumite temeri, rețineri sau chiar frustrări, în momentul în care cumpărăm un produs sau un serviciu. Descoperă care este frustrarea clieților tăi când cumpără produsul tău și garantează-le că nu se va întâmpla în cazul tău. Un bun exemplu este acesta: frustrarea oamenilor care merg la cursuri este că dau o sumă de bani și nu primesc nimic bun în schimb, știind că vor fi doar abureli din cărți. Ei bine, firma noastră garantează că dacă nu ești mulțumit de curs, din orice motiv, la sfârșit îți dăm banii înapoi. Pentru a găsi garanții e foarte important să cunoști bine clienții.

Dacă ai un produs de succes (cu un raport calitate/preț foarte bun, fie că este vorba de un laptop sau de un apartament), mai este nevoie să ne concentrăm pe tehnici de vânzări? Sau putem considera că produsul se va vinde „singur”?

Un produs sau serviciu bun se vinde ușor. Dar nimic nu se mai vinde singur. Piața a crescut atât de mult, încât e foarte ușor ca mâine să apară un produs și mai bun și mai ieftin. Și atunci ce mai faci?

Acum depinde și de ce înțelegem prin tehnici de vânzări. Pentru că mulți ani de zile s-a vehiculat în România că, dacă vrei să fii un bun vânzător, trebuie să știi să dai bine din „papagal”. Să știi să ,,aburești” clientul. Celor care folosesc aceste tehnici le recomand să renunțe de tot la vânzări.

Pentru mine, tehnică de vânzare înseamnă să-l ajut pe client să ia o decizie înțeleaptă și să îi aduc valoare în viață. Celor care folosesc aceste tehnici, le recomand cu drag să se concentreze în continuare pe ele, chiar dacă au cel mai bun produs din lume.

Este nevoie de o instruire continuă și în vânzări sau este suficient să fii un talent înnăscut?

Voi răspunde la aceasă întrebare cu o întrebare: pentru Simona Halep, a fost suficient să se nască pentru a avea success sau a avut nevoie de instruire și muncă continuă?

Strategiile de vânzări erau diferite înainte de criză? Și aici mă refer exclusiv la piața din România. În prezent, este nevoie de o abordare diferită?

Sigur că da. Ce a funcționat în 2008 nu mai funcționează acum, iar ce funcționează acum nu o să funcționeze peste 3 ani. Economia se schimbă, la fel și felul în care gândesc oamenii. În 2008, era suficient să fii cât de cât serios și făceai bani. Banii circulau. Oamenii cheltuiau (în exces, zic eu). În criză, oamenii sunt mult mai atenți pe ce își dau banii. Sunt speriați. Sunt precauți. Caută în zece locuri înainte să cumpere, în special dacă vorbim de produse sau servicii cu valoare mai ridicată.

Secretul în vânzări este să fii tot timpul adaptat la client și la pulsul pieței. Important este să vezi în fiecare lucru o oportunitate sau o lecție. Obișnuiesc să spun că în criză sunt două tipuri de persoane: cei care plâng și cei care vând batiste.

Considerați că există oportunități în orice mediu? Credeți că se pot face bani oriunde, în orice condiții?

Nu. În niciun caz. Nu cred că poți să faci bani în orice mediu sau în orice condiții. Cred că putem să creăm mediul sau să-l schimbăm. George Bernard Shaw spunea: ,,Persoanele care avansează în viață caută circumstanțele pe care le vor, iar dacă nu le găsesc, le creează.”

Regulile unei afaceri de succes se aplică indiferent de contextul economic?

Sunt reguli pentru fiecare context economic. Economia funcționează pe cicluri. Există vară = creștere economică, iarnă = criză și două anotimpuri între creștere și criză (primăvară și toamnă). Fiecare anotimp are reguli diferite. În fiecare anotimp ar trebui să facem lucruri diferite. Nu o să vezi un țăran la cosit iarna, nici în concediu vara. La cursurile mele predau cele patru anotimpuri economice și explic inclusiv ce să faci în fiecare anotimp ca să nu ,,mori de foame” iarna și să câștigi foarte mulți bani vara.

CITEȘTE ȘI ALTE INTERVIURI MARCA IMOPEDIA:

 

 

20 November 2014