Schimbare comportamentală, printre cumpărătorii imobiliari români: aceștia își aleg locuințele în funcție de buget și preferințe, renunțând la nevoia de afirmare socială. Dacă în urmă cu ceva ani, românii alegeau cămine cât mai spațiose și cât mai scumpe, în prezent, asistăm la o schimbare a valorilor – momentele de calitate devin mai importante decât obținerea de venituri cât mai mari, care să permită achiziția de imobile scumpe.  

37934-alegere_locuinta.jpgClienții români trec printr-o perioadă de tranziție, în ceea ce privește valorile, semnalează specialiștii. Dacă în anii 2000, locuința devenise modalitatea supremă de certificare a statutului social, în prezent, românii nu mai încearcă să se afirme prin investiții în case și apartamente opulente, arată un studiu Hanner în colaborare cu Unlock Research. Cumpărătorii prezentului nu mai sunt dispuși să facă eforturi financiare mari pentru a deține un cămin supradimensionat și preferă să aleagă locuințele care corespund cu propriile standarde, bugete și preferințe. Timpul liber, petrecut alături de familie, devine mai important decât obținerea de venituri cât mai mari, care să permită achiziția de imobile scumpe.

„Conform studiului, schimbarea de atitudine nu este generată exclusiv de presiunea bugetelor. Nu este o alegere strict rațională, ci este o schimbare a valorilor. Casa nu mai este percepută ca o investiție pe viață, ci ca o investiție care trebuie recuperată în cazul unei eventuale mutări, ca pe un cămin temporar, de tranziție, sau ca pe o investiție pe termen lung, pentru închiriere, de pildă. Acest fenomen duce la un interes crescut pentru active bine poziționate la nivel de piață: imobile cu un bun amplasament, spațiu compartimentat eficient, priveliște, spații verzi, finisaje de calitate”, arată Silviu Grigorescu, Director General Hanner România.

Anterior, cumpărătorii căutau case mari, localizate în centru sau în alte zone bine cotate, plătind pentru acestea sume care le depășeau, de multe ori, posibilitățile financiare. Acum, clienții din segmentul rezidențial sunt mai atenți la modul în care cheltuie banii și caută să investească mai mult în lucrurile care aduc o altfel de fericire: familie, pasiuni, călătorii, etc. Clienții sunt astăzi mai atrași de imobile aflate în apropierea unor zone verzi, unde pot desfășura activități în aer liber și duce un stil de viață sănătos și echilibrat.

„Oamenii încep să înțeleagă că achizițiile nu se plătesc numai cu bani, ci și cu timpul pe care îl dedică muncii, cu timpul pe care nu îl petrec în familie sau alături de prieteni. În interviuri, au pus un mare accent pe acest aspect, nevoia de a seta corect prioritățile, nevoia de a pune familia sau propria persoană pe primul plan înaintea orelor suplimentare de la birou, fie că sunt antreprenori sau angajați”, explică Oana Cândescu, Qualitative Research Manager Unlock Research.

Dificultățile financiare din ultimii ani au făcut ca ratele la bancă și costurile de întreținere să devină o povară grea pentru mulți dintre proprietari. Experiențele recente i-au învățat pe români să își plănuiască mai atent procesul de achiziție a unei locuințe și să nu-și mai sacrifice libertatea financiară doar pentru a impresiona musafirii. Studiul Unlock Research subliniază ideea că asistăm, încă, la o fază de tranziție, dar că tendințele sunt clare și importante.

CITEȘTE ȘI ALTE ARTICOLE:

 

11 August 2015