Până acum, atunci când se vorbea despre investiții în imobiliare, sigur era vorba despre NEPI sau Globalworth. 2014 însă a însemnat un punct de turnură: a fost momentul în care cota de piață a acestora a scăzut cu zeci de procente. Valoarea investițiilor a crescut de patru ori, în ultimul an. Totodată, numărul investitorilor noi a crescut simțitor, iar acest lucru a adus un val de bani, încredere și optimism în piață. O asemenea mișcare este aproape mereu o garanție a succesului pe termen scurt și mediu. Întotdeauna există o mulțime de investitori care urmează semnalele altora sau așteaptă ca alții să încerce piețe noi, pentru ca apoi să își facă și ei debutul, într-un mediu catalogat drept sigur.

36499-afaceri_imobiliare.jpg

Anul 2014 a fost unul spectaculos pentru România, la nivel de investiții. Acestea au atins pragul de 1,2 miliarde euro, o creștere spectaculoasă, dacă ne raportăm la cei 300 milioane euro care au intrat în piață, în 2013. Banii vin, în principal, de la liderii de piață deja bine cunoscuți: NEPI și Globalworth. Dar creșterea volumului de investiții a însemnat și nume noi pe piață.  

Când ai trei nume care conduc piața, înseamnă că nu există foarte multă lichiditate, ci doar mari jucători care controlează tot. Mă bucură astfel să spun că anul trecut am avut mai multă diversitate. Doi dintre cei mai mari jucători au scăzut de la 65% cotă de piață la 45% cotă de piață și am văzut nou intrați”, declară Anemarie Fabian, Associate, Valuation and Advisory Services, Colliers România.

Aceste schimbări sunt văzute drept fondate, din punct de vedere economic, iar genul acesta de entuziasm atrage după sine noi investiții, din partea investitorilor care urmează valul. Din acest motiv, anul 2015 este așteptat să confirme creșterile marcate anul trecut. Proprietățile prime, de clasă A, vor atrage cea mai mare atenție, atât din partea investitorilor care sunt deja pe piață cât și din partea jucătorilor noi.

Ca trend general, am văzut o presiune pe yield-uri. Am văzut scăderi de yield-uri pe toate segmentele, și pe comercial, și pe birouri, și pe industrial. La sfârșitul anului trecut, noi am înregistrat yield-uri sub 8% pe comercial și pe birouri, și sub 10% pe cel industrial. Estimăm că acest trend descendent va continua și anul acesta, în mod particular pe comercial și industrial”, continuă oficialul Colliers România.  

Piața office este un segment prolific al imobiliarelor locale, în timp ce piața centrelor comerciale stagnează

Entuziasmul nu a fost observat numai pe piața de investiții, ci și pe piața de birouri, unde s-a înregistrat o cerere de aproape 300.000 mp. Cele mai căutate au fost birourile de clasă A, din București. De asemenea, rata de neocupare a scăzut considerabil.

Un lucru bun în 2014 a fost și intrarea în piață a câtorva proiecte de foarte bună calitate, multe dintre ele fiind aproape în totalitate închiriate în momentul finalizării sau au reușit să fie complet închiriate până la sfârșitul anului. Ca și trend definitoriu pentru 2015 și perioada următoare, noi spunem că așa mult-vorbitele centrele de servicii (BPO-uri și service centers) vor continua să își crească cota de piață în România. Însă vedem o mișcare de la serviciile clasice de call center, către servicii mai complexe. Ceea ce este evident un lucru bun, înseamnă clar că avem specialiști care atrag mari companii în România”, explică Anemarie Fabian.

Piața de centre comerciale nu a avut o evoluție la fel de spectaculoasă, anul trecut. S-a livrat un singur centru în București și încă unul în țară. Dar acest lucru nu ar trebui să îngrijoreze, spun specialiștii. Consumul este în creștere, iar domeniul retail este caracterizat de un comportament ciclic. Pentru perioada imediat următoare sunt așteptate noi centre comerciale, fie prin proiecte construite de la zero, fie prin extinderi are dezvoltatorilor deja prezenți în piață.

CITEȘTE ȘI:

3 March 2015