Companiile de consultanţă de pe piaţa românească au început să anunţe sfârşitul celor care nu înţeleg că piaţa s-a schimbat. Potrivit studiilor, unul din trei spaţii de retail face afaceri după ureche, ceea ce poate fi fatal pe o piaţă matură. Este vorba aici despre hoteluri, restaurante, baruri, malluri şi alte magazine.

18908-chiria-din-centrele-comerciale.jpgInvestitorii străini îşi fac temele înainte să investească

Investitorii străini, care odinioară luau cu asalt România, sunt acum în expectativă. Totuşi, potrivit studiilor, cererea investitorilor pentru dezvoltările de retail de cea mai bună calitate a atins cel mai înalt nivel din 2008 încoace. Reticenţa străinilor de a achiziţiona proprietăţi în ţara noastră se menţine în ciuda a două avantaje considerabile:

• Randamentele pentru proprietăţile locale de cea mai bună calitate sunt sensibil mai ridicate decât în alte ţări din regiune, situându-se între 8% şi 9% în oraşele importante ale ţării, faţă de un maximum de 6,5% în alte ţări din Europa Centrală.

• În al doilea rând, Produsul Intern Brut din România este estimat să crească cu 3,9%-4,7% în perioada 2012-2014, mai mult chiar decât în Polonia.

Oricare ar fi momentul în care ei vor intra, ameninţarea pentru întreprinzătorii locali va fi reală

Investitorii noi înţeleg mult mai uşor, pentru că îşi fac temele înainte să investească. Problema este cu oamenii care au deja afaceri, care sunt ca nişte copii pentru ei, deci este foarte greu să accepte că există nişte probleme care trebuie schimbate. Dar există pericolul ca ei să fie înghiţiţi de aceşti noi investitori. Mai ales că jucătorii internaţionali nu sunt afectaţi de criză, ei lucrează pe mai multe pieţe. Este foarte uşor să pierzi teren în faţa lor.",spune Alexander Athanassoulas, CEO Stirixis, companie internațională de consultanță și design în retail și HoReCa.

Dacă faci mulţi bani în perioadele bune nu înseamnă că deţii reţeta succesului

Multe dintre afacerile din retail care funcţionează acum pe piaţa românească, merg în virtutea inerţiei. Funcţionează pe aceleaşi reţete pe care au funcţionat şi înainte să existe criza pe piaţă, atunci când clienţii cumpărau orice le puneai în faţă.

Unii dintre ei nu înţeleg situaţia, alţii nu ştiu pe cine să sune să îi ajute, alţii au supravieţuit anilor foarte buni şi e uşor să crezi că strategia ta este perfectă când faci bani mulţi în perioadele bune. Altcineva îţi va lua clienţii, dacă refuzi să înţelegi că piaţa se schimbă. Şi atunci mori sau, în cel mai optimist caz, stagnezi.", spune Alexander Athanassoulas.

Proprietarii acestor afaceri sunt de părere că odată ce criza o să treacă, lucrurile vor reveni la normal şi vor putea sta din nou liniştiţi. Mai nimeni nu ia în calcul posibilitatea de a modifica afacerea pentru a corespunde vremurilor actuale.

Pe măsură ce veniturile clienţilor vor creşte, oamenii vor cere mai mult pentru lucrurile pe care le plătesc. Iar când acest lucru se va întâmpla, trebuie să îţi adaptezi afacerea. Nu ai cum să scapi de schimbarea către ceva mai bine.", explică Athanassoulas.

Schimbarea se traduce în lucruri de fineţe, dar care necesită noi investiţii. De exemplu, o arhitectură a iluminatului care să facă un client să se simtă confortabil, un training pentru angajaţi, care să înveţe să interacţioneze cu clienţii astfel încât să îi convingă să se întoarcă, modul în care decorezi interiorul pentru a transmite mesajul dorit precum şi înţelegerea nevoilor clienţilor.

Nu au niciun concept clar, nicio strategie evidentă sau o propunere pentru clienţi. Iar acest lucru ar trebui să se schimbe. Pe măsură ce piaţa va deveni competitivă, oricine nu are un concept clar ar putea să moară încet. Concurenţa este tot mai puternică, iar pe măsură ce consumul o să crească, la fel şi cererea, deci alte concepte noi vor veni din alte ţări.", spune Alexander Athanassoulas, CEO Stirixis.

Dar jucătorii locali au şi o carte importantă în mânecă: se pot adapta cererilor locale mult mai bine. Jucătorii internaţionali sunt mult mai rigizi. Flexibilitatea este un avantaj care, combinat cu studiile de piaţă şi implementarea unor schimbări atent studiate, poate aduce o marjă de profit considerabilă.


3 iunie 2011