Industria românească este un segment cu potențial fantastic, dar momentan se află în paragină. Toate fabricile și uzinele au trecut prin procese distructive de naționalizare, retrocedare și privatizare. Puține au reușit să se stabilizeze după aceste demersuri, dar Astra Arad este una dintre excepții. După o asociere cu Siemens, care a produs primul tramvai modern făcut în România, fabrica a schimbat macazul și a început să producă fără parteneri externi un tramvai similar, dar de concepție 100% românească, pe care vrea să îl impună atât pe plan intern cât și pe plan extern.  

40644-astra_autentic.jpgColaborarea cu Siemens a fost de natură să aducă fabricii românești Astra Arad recunoaștere internațională și poziționare strategică pe piața europeană. Dar la finalul acordului, Astra Arad a luat decizia de a evolua pe cont propriu, în direcția indicată de compania germană. 

Vechiul tramvai modern, Impreio, era conceput de germanii de la Siemens și fabricat sub licență, la Arad. 50% dintre piese erau originale. Spre comparație, modelul cel nou, numit Autentic, este fabricat integral din componente produse în România, la ICPE București. Există totuși câteva sisteme importate, dar este vorba doar despre cele care nu se produc în România, cum este cel de urmărire video”, explică oficialii Railway Pro.

Astra Arad solicită Comisiei Europeane să oprească discriminarea de la licitații

Astfel, Astra Arad a reușit să adapteze experiența pe care au câștigat-o din colaborarea cu Siemens, și să o aplice în avantajul pieței românești. Tramvaiele pot fi de asemenea exportate, la cererea clienților externi, dar acest demers este unul mai anevoios decât părea inițial.

Au fost mai multe licitații în care Astra Arad a pierdut în fața polonezilor de la PESA, deși avea oferte mai bune cu până la 15.000 de euro pe tramvai și tehnologie avansată. Problema a fost că tramvaiul nou nu a fost recunoscut ca un succesor al modelul vechi, făcut în colaborare cu Siemens, iar produsele românești și tehnologia autohtonă nu se bucură de credibilitate. Compania producătoare chiar a depus un memoriu de protest la Comisia Europeană pentru a ori acest fel de discriminare”, explică pentru IMOPEDIA.ro Mirela Matei, reprezentant TPR Transport Expert. 

Este vorba despre un tramvai cu podea la nivelul solului și o lățime de 1.300 mm. cu interioare spațioase, decorate în culori luminoase, cu aer condiționat și ecrane mari care afișează mesaje de interes pentru călători, tramvaiele Autentic sunt, cu siguranță, moderne nu doar pentru România, dar și pentru standardele europene. Aceasta este o performanță incontestabilă pentru o fabrică ce s-a luptat mai mulți ani între faliment și revigorare. 

Istoria fabricii începe în anul 1891, când industriașul austriac Johann Weitzer a fondat, în orașul Arad, Fabrica de Vagoane și Motoare –Johan Weitzer S.A. această societate era responsabilă de acoperirea nevoilor de material rulant pentru întreaga zonă estică a Imperiului Austro-Ungar și a Europei Centrale și de Sud-est. La acea dată, fabrica producea vagoane de marfă, vagoane de călători, locomotive, tramvaie electrice dar și echipament militar, bucătării de campanie, mașini agricole, pentru Căile Ferate din Austria, Ungaria, Societatea de Transport Urban din Viena, Budapesta, Arad și exporta în România, Italia, Grecia, Bulgaria, etc”, arată oficialii companiei.

Problemele Astra Arad au început după 1990, iar compania s-a stabilizat abia după 2005

După primul război mondial, se schimbă numele societății în Astra, iar după al doilea război mondial se ajunge la naționalizare, reorganizare și redenumirea societății. Un alt prag apare în anul 1990, odată cu trecerea României la economia de piață. Societatea se separă în două fabrici, una responsabilă cu producerea vagoanelor de călători, cealaltă cu vagoanele de marfă. Separarea completă a celor două societăți apare în 1998 și a fost creată o nouă entitate juridică, respectiv „S.C. ASTRA Vagoane Călători S.A. –Arad”. 

Firma nou înființată a trecut prin mari dificultăți, în lipsa comenzilor, având multe datorii și traversând vremuri de tranziție economică. În anul 2.000 însă, societatea devine privată, după ce pachetul majoritar de acțiuni a fost preluat de către o firmă românească  expertă în managementul sectorului industrial”, explică oficialii companiei.

Au urmat primele valuri de succes în afaceri, după mult timp de așteptare. Drept urmare, au apărut investiții masive în modernizare, perfecționarea normelor de protecție a mediului și angajaților, prezență tot mai mare pe piața externă prin prezența la misiuni economice, târguri, reclame în paginile unor publicații și reviste prestigioase de specialitate, cotidiene de largă audiență sau de interes general. Anul 2005 a venit ca o răsplată a acestor eforturi sub forma unei creșteri puternice care s-a păstrat și în anii care au urmat chiar și în anii de criză. Acum urmează doar dărâmarea barierealor de mentalitate și deschiderea porților către piața de consum europeană. 

CITEȘTE ȘI:

 

27 iulie 2016