Vrei să oferi spre închiriere un apartament? Acordă atenție câtorva aspecte și vei găsi cu rapiditate un chiriaș serios. Cei care lucrează în branșă spun că numai neatenția sau încăpățânarea proprietarilor sunt de învinuit dacă o locuință rămâne neînchiriată. Nu în ultimul rând, ne recomandă să scanăm cu atenție viitorul locatar, pentru a evita viitoare neplăceri pe termen lung.

40292-homepage.jpgResponsabilitatea este mai mare decât chiria

Dincolo de încasarea banilor, proprietarii au numeroase responsabilități. Datorită faptului că plătește o sumă lunară, chiriașul trebuie să fie lipsit de griji casnice, spun specialiștii. Din nefericire, în special în România, cei mai mulți proprietari care își oferă locuința spre închiriere nu cunosc legislația și nici obligațiile care vin la pachet odată cu semnarea contractului.

„Prea mulți au această mentalitate greșită cum că proprietarul este stăpân – dacă deține locuința, atunci poate să îi comande chiriașului cum să se comporte. Nu este deloc așa, este un business ca oricare altul. Chiriașul este un client, nu primește un favor. Mai mult, acesta plătește pentru a fi lipsit de griji, în timp ce problemele legate de locuință sunt toate ale proprietarului. Reparații în apartament, țevi sparte, fond de rulment sau dispute cu privire la terasa blocului, toate acestea trebuie gestionate exclusiv de proprietar”, spune agentul imobiliar Andrada Nica.

Pregătirea atentă a locuinței scurtează considerabil numărul vizionărilor

Numai în cazul locuințelor oferite spre închiriere la un preț foarte mic, chiriașii sunt dispuși să treacă cu vederea mici defecte. Într-o piață în care trebuie să ai doar răbdare și timp, căci oferte există, clienții nu sunt dispuși să plătească pentru apartamente lăsate în paragină. De-a lungul ultimului deceniu, piața chiriilor din România s-a schimbat foarte mult – ofertele sunt mai numeroase și mai diversificate, iar chiriașii sunt mai atenți și mai pretențioși. O locuință bine întreținută, dar și curățată și aranjată corespunzător pentru o vizionare, are mult mai multe șanse să își găsească un chiriaș rapid, decât un apartament prăfuit, neaerisit și dezordonat.

„Mi-aș dori ca proprietarii să înțeleagă că apartamentele rămân neînchiriate numai și numai din cauza dânșilor. În principiu, poate fi prețul prea mare pentru ceea ce oferă, dar pe lângă asta, de multe ori nu este aranjat cum trebuie, nu este pregătit pentru vizionare. Eu, ca proprietar, aș zugrăvi înainte să închiriez, aș arunca toate mărunțișurile inutile, aș păstra o mobilă curată și modernă (nu neapărat scumpă, dar să fie cumpărată în ultimii ani). Înainte de vizionare, aș face ordine și curățenie (de la geamuri și până la lustre), aș aerisi neapărat și aș prezenta locuința în cea bună formă posibilă. Astfel, nu numai că scapi cu mai puține vizionări, dar atragi și niște chiriași mai de calitate”, sfătuiește Horia Ivașcu, manager al agenției imobiliare NovImob.  

Cu sau fără lucrări de renovare, un apartament trebuie să aibă un preț de închiriere competitiv. Specialiștii ne sfătuiesc să ne distanțăm emoțional de locuința pe care o oferim spre închiriere, pentru a putea stabili o chirie corectă. Un client nu va plăti în plus pentru amintirile proprietarului și se va uita cu ochi critic la toate caracteristicile unui apartament. La urma urmei, prețul este cel mai important criteriu, iar o chirie mai mare cu 50 euro peste apartamentul similar de peste drum trebuie să aibă o justificare obiectivă.  

Cheia succesului: colaborarea cu un profesionist

Închirierea locuinței poate părea o nimica-toată din exterior, dar odată ce treci prin această experiență, realizezi ce bătaie de cap implică. Lucrurile devin însă mult mai ușoare, cu ajutorul specialiștilor. Un agent imobiliar serios nu doar că va aduce mai repede un client, dar va prelua și stresul discuțiilor cu diverse persoane care sună să afle informații în plus, se va ocupa de vizionări la orice ore pot clienții și, nu în ultimul rând, va garanta pentru seriozitatea chiriașului. De asemenea, un avocat nu doar că va avea grijă de contract, dar va oferi cele mai bune sfaturi cu privire la taxe și impozite.

Indiferent dacă locuința își găsește un nou locatar printr-un agent imobiliar sau prin mica publicitate, proprietarul și chiriașul trebuie să își înceapă colaborarea cu o discuție serioasă. Pentru a evita viitoare neplăceri, specialiștii ne sfătuiesc să analizăm cu atenție noul locatar și să încheiem un contract solid. Întrebările intruzive nu sunt de mare ajutor, ci o conversație relaxată din care să ne putem da seama despre seriozitatea viitorului partener. La urma urmei, relația dintre proprietar și chiriaș este un parteneriat pe termen lung.

CITEȘTE ȘI ALTE ARTICOLE:

26 May 2016