Mumbai este faimos pentru multe lucruri, printre care şi industria de film (al cărui nucleu este Bollywood), nenumăratele bazaruri, clădirile coloniale, structurile Art Deco sau bogata ofertă de restaurante bine cotate. În ultimii ani, oraşul a devenit din ce în ce mai apreciat, atât ca destinaţie de afaceri, cât şi ca destinaţie turistică, astfel că piaţa imobiliară locală a ajuns să fie printre cele mai costisitoare din lume.

23306-bombay.jpgUnic în India şi în întreaga lume, Mumbai (cu denumirea veche Bombay) este cel mai populat oraş indian, iar împreună cu aşezările învecinate formează cea mai mare aglomerare urbană din lume. Capitală comercială a Indiei, Mumbai găzduieşte importante instituţii financiare, dar şi sediile multor companii. Important centru economic, Bombay oferă nenumărate oportunităţi de afaceri şi un nivel de trai relativ ridicat, astfel că a atras oameni de afaceri din întreaga Asie de Sud, devenind o metropolă cosmopolită, cu numeroase comunităţi şi culturi. În ciuda rolului financiar important, oraşul are multe atracţii turistice, astfel că a devenit o destinaţie majoră pentru vizitatorii din întreaga lume.

Capitala financiară a Indiei are una dintre cele mai piperate pieţe imobiliare din lume

23312-antilla_mumbai.jpgPiaţa imobiliară indiană s-a trasformat radical în ultimii zece ani, atât la nivel național, dar mai ales în Mumbai. Din ce în ce mai multe companii internaţionale, în special din domeniul IT, şi-au deschis sucursale aici, oferind mii de noi locuri de muncă. Astfel a crescut cererea pentru spaţii de birouri, spaţii comerciale, dar şi pentru locuinţe, iar odată cu ea, a explodat şi preţul. Mai mult de atât, Mumbai a devenit o atracţie pentru oamenii străini de afaceri, astfel că piaţa rezidenţială de lux a fost inundată de cereri, pe care nu le putea acoperi, ceea ce a dus la nişte preţuri de-a dreptul fabuloase.

Preţ mediu al apartamentelor din Sudul Mumbaiului, conform GPG:

  • Apartament de 75 mp – 900 euro/mp (67.500 euro)
  • Apartament de 200 mp – 2.800 euro/mp (560.000 euro)
  • Apartament de 375 mp – 6.700 euro/mp (2.512.000 euro)

Preţul apartamentelor din Mumbai continuă, în mod uimitor, să crească. Un preţ de 17.000 dolari/mp este banal pentru un apartament de lux, cu o suprafaţă de 300 mp, amplasat într-un cartier de top. Apartamentele cu suprafeţe mai mici, situate în cartierele de mijloc, se vând cu preţuri între 11.000 şi 14.000 dolari/mp, conform datelor Global Property Guide.

Cererea pentru apartamentele de închiriat creşte de la an la an. La fel şi valoarea chiriei.

23309-mumbai.jpgÎn ultimul an, importanţa Mumbaiului pe plan internaţional a crescut cu 118%, urmat de Shanghai (91%) şi Sao Paolo (66%), conform The Wealth Report, realizat de Knight Frank în parteneriat cu Citi Private Bank. În acest context, Mumbai este unul dintre punctele de concentrare a cererii pentru proprietăţile de lux la nivel global, pentru următorii zece ani, ceea ce se traduce în valori din ce în ce mai mari şi pe piaţa chiriilor.

Valoarea medie a chiriei pentru apartamentele din Sudul Mumbaiului, conform GPG:

  • Apartament cu o suprafaţă de 75 mp – 1.900 euro/lună
  • Apartament de 120 mp – 3.500 euro/lună
  • Apartament de 200 mp – 5.800 euro/lună

În ultimul an, cererea de locuinţe de închiriat a crescut cu circa 20%, tendinţă datorată preţului din ce în ce mai mare al proprietăţilor – poate fi mult mai avantajos din punct de vedere financiară să închiriezi un apartament, decât să îl cumperi. Cu toate acestea, nici chiriile nu sunt mici, iar expaţii se plâng că oferta este restrânsă, astfel că este destul de greu pentru un occidental să găsească un apartament decent, la un preţ accesibil. Majoritatea expaţilor care nu au familie alege locuinţele închiriate în regim hotelier, deoarece nu este nevoie de formalităţi oficiale. Mai mult de atât, chiar şi marile hoteluri de cinci stele, precum Taj, Hyatt sau 4 Seasons, oferă astfel de apartamente. Cu toate acestea, chiria în astfel de locuinţe nu coboară, în general, sub 2.000 dolari/lună.

Mumbai, denumit şi „Oraşul-Insulă al Indiei”, este împărţit în trei mari districte

23314-bombay_clock_tower.jpgSudul Mumbaiului deţine cele mai bine-cotate cartiere, iar districtul de afaceri Nariman Point este principala sa atracţie, denumit adesea şi „Manhattanul Mumbaiului”. Cartierul Colaba, inclus în aceeaşi zonă, este populat de numeroase galerii de artă, dar şi de magazine, fiind considerat principala zonă de shopping a oraşului.

Mumbai s-a extins relativ recent în partea de nord, această zonă fiind considerată oarecum independentă de restul oraşului. În Zona de Nord sunt cartiere rezidenţiale, mall-uri moderne, hoteluri de top şi plaje private. Mulţi turişti se îndreaptă către această parte a oraşului pentru viaţa de noapte atractivă. Un cartier aparte al Zonei de Nord este suburbia Bandra, unde îşi au căminul multe dintre vedetele indiene de cinema, laolaltă cu sediile celor mai importante companii şi blocuri de apartamente de lux.

Districtul Suburban este semimcentral, în jurul centrului oraşului şi este printre cele mai mari cartiere din întreaga Indie, cu o populaţie de circa opt milioane de locuitori. Numeroase atracţii turistice se află în această zonă, precum Parcul Naţional Sanjay Gandhi, lacul Tulsi, Oraşul Filmului – centrul Bollywood-ului, întinse studio-uri de film, grădini şi teatre.

CITEȘTE ȘI: Reşedinţa în Hong Kong, un capriciu pe care şi-l permit numai clienţii înstăriţi

 

4 februarie 2012