Impozitul pe gospodărie ar trebui să intre în vigoare din prima zi a anului viitor, dar încinge spirite încă de pe acum. Controversata idee promite impozite mai mici, consultanți fiscali care vor plăti impozite în locul oamenilor dar și apropierea de sistemul fiscal al unor țări mai civilizate. Scopul expus este acela ca oamenii să plătească impozite mai mici, fără să se mai deplaseze la ghișeu, dar opoziția spune că scopul ascuns ar fi acela de a crește veniturile de la buget în special pe spatele românilor care muncesc în străinătate.

41381-impozit.jpgImpozitul pe gospodărie este abia schițat, dar modul în care arată momentan a pus pe jar o țară întreagă. În principiu, pentru că orice impozit nou este primit cu scepticism și temere de către o țară obișnuită să fie mai degrabă înșelată, decât susținută. Cu toate acestea, inițiatorii susțin că este vorba despre un pachet care va ajuta atât gospodăriile, dar și pe mebrii ei în mod invididual.

În România nu există în Codul Fiscal conceptul de gospodărie, nici cel de familie. În alte țări precum Germania sau Franța, acest tip de impozitare ajuta la deductiilitatea unor anumite cheltuieli: cu școala, cu anumite cheltuieli, sau chiar legate de numărul de copii. Veniturile soților vor fi calculate pe familie, în așa fel încât dacă unul dintre soți se încadrează la cota maximă ce impunere, iar celălalt soț la cea minimă, se va calcula un venit mediu, dar toate acestea sunt idei în lucru”, au explicat inițiatorii proiectului.

Ideea a fost primită cu scepticism de către opoziție, care contestă atât conținutul ei, cât și modul în care a fost prezentată. Una dintre cele mai importante probleme, spun este, este aceea că românii care lucrează în străinătate ar putea fi impozitați și aici, și acolo. 

„Este un fel de a obține mai mulți bani la buget. Părerea mea este că ascunde gândul de a încasa mai mult de la cei care muncesc în străinătate. Nu se pune în discuție, în spațiul public, un proiect neclar, mai ales când subiectul ei este unul atât de sensibil precum impozitul pe venit. Nu există un calcul de impact, nu se știe cât este deficitul, sunt disensiuni chiar și între guvern și restul membrilor, nu se comunică nimic coerent dar simțim graba de a introduce acest proiect”, explică reprezentanți ai opoziției.

Inițiatorii dau asigurări însă că legea va fi în dezbatere publică în curând, astfel încât oricine să poată să își exprime nemulțumirile într-un mod constructiv. În plus, subliniază aceștia, un alt scop al acestei schimbări este înlesnirea modului în care se încasează acest impozit. Astfel, una dintre modificări este legată de faptul că vor exista așa numiții consultanți fiscali, care vor veni acasă la oameni și vor colecta impozitele, scutindu-i astfel de drumurile la ghișeu.

Acești consultanți vor avea în grijă maximum 200 de persoane, în așa fel încât să se ocupe în mod eficient de fiecare. Ei vor fi împuterniciți să facă aceste încasări de la cei care nu își doresc să plătească la ghișeu, rezolvând astfel una dintre cele mai mari probleme: aglomerația la ghișeu”, continuă inițiatorii proiectului.

Alte speculații fac referire la faptul că, tot începând cu anul 2018, s-ar putea renunța la cota unică și se va trece la un mecanism progresiv de impunere. Acest lucru s-ar putea traduce în faptul că veniturile sub 2.000 de lei nu vor fi impozitate, în timp ce acelea mai mari de 2.000 de lei vor fi impozitate cu 10%, iar cei cu venituri și mai mari vor avea un nivel mai important de impunere. Toate aceste informații sunt încă în dezbatere și detaliile urmează să fie stabilite pe parcursul acestui an. 

CITEȘTE ȘI:

12 April 2017