Moderne și frumoase, construcţiile noi atrag clienţi aflaţi în căutarea unei locuinţe, însă mulţi dintre aceștia doar admiră, după care cumpără un apartament construit în urmă cu zeci de ani. Ceea ce îi îndepărtează nu este preţul, ci temerea că lucrarea ar fi fost executată superficial. Astfel de griji au devenit neîntemeiate, spun cei ce activează în acest segment, întrucât criza a făcut o adevărată curăţenie în piaţă.

34709-blocuri_noi.jpgApartamentele noi sunt mult mai atractive decât cele vechi, însă, în cele mai multe cazuri, cumpărătorii le aleg pe cele din urmă, de frica unor eventuale vicii de construcţie. În trecut, au existat numeroase cazuri în care dezvoltatorii au făcut rabat la calitate numai pentru a-și maximiza profiturile, situaţii ce i-au convins pe nedrept pe mulţi clienţi să ocolească toate blocurile noi.

„Am avut clienţi care nici nu au vrut să audă de apartament în bloc nou, considerând că cele construite pe vremea lui Ceaușescu sunt mult mai rezistente. Acesta este exemplul clasic de cum câteva cazuri neplăcute reușesc să strice reputaţia tuturor – sigur, au existat situaţii în care dezvoltatorii au ridicat ansambluri cu mari probleme, dar nu putem generaliza la nesfârșit. Şi, în niciun caz, nu ne putem ghida la infinit după ideea că blocurile de acum aproape 50 ani sunt mai bine construite decât cele de astăzi”, subliniază Cornel Voicu, agent imobiliar în cadrul Corimob.

„Anii de criză au reușit să ridice extrem de mult calitatea proiectelor imobiliare. Pe de o parte, dezvoltatorii și-au adaptat serviciile la cererile riguroase ale puţinilor clienţi rămași. Pe de altă parte, au scăzut simţitor preţurile materialelor de construcţii, astfel că dezvoltatorii au pus mult mai mare accent pe calitate. Desigur, probabil va mai trece o vreme până când vor dispărea complet ideile preconcepute și temerile clienţilor, dar suntem pe calea cea bună”, subliniază reprezentanţii ansambluribucuresti.ro.

Perioada de garanţie, valabilă și în imobiliare. Doar în cazul apartamentelor noi

Spre deosebire de locuinţele vechi, apartamentele noi vin la pachet cu o serie de avantaje – de la finisaje moderne sau partiţionare personalizată, până la instalaţii electrice sau lift de ultimă generaţie. Însă poate cel mai important beneficiu este garanţia locuinţei: proprietarul unei locuinţe dintr-un bloc nou scapă, pentru o bună perioadă, de grija reparaţiilor sau a intervenţiilor atât din propriul cămin, cât și din spaţiile comune. Fie că este vorba de intervenţii minore asupra finisajelor sau de probleme complexe, în perioada de garanţie, proprietarul poate solicita orice reparaţii. Potrivit legii, cel care suportă toate costurile este dezvoltatorul sau constructorul.

„De regulă, dezvoltatorii serioşi, având şi calitatea de vânzători de locuinţe, garantează pentru viciile ascunse ivite într-un termen de 2-3 ani de la vânzare, timp în care, dacă clientul reclamă probleme în apartament, acestea sunt rezolvate pe cheltuiala dezvoltatorului. În cazul în care există intervenţii în apartament în această perioadă, garanţia ulterioară, aferentă lucrării respective, este acordată direct de firma care s-a ocupat de reparaţii şi nu de vânzătorul apartamentului. În acest caz, perioada de garanţie acordată de firma care s-a ocupat de reparaţii variază în funcţie de complexitatea lucrării”, precizează reprezentanţii dezvoltatorului imobiliar Adama Group.

„Cumpărătorii trebuie totuși să fie atenţi la ce anume cumpără – când se finalizează proiectul (dacă este cazul), ce prevederi există în caz că nu se respectă obligaţiile sau ce acoperă garanţia oferită de dezvoltator. La încheierea contractului, este foarte important să se preocupe să fie prevăzute despăgubiri de ambele părţi. În general, dezvoltatorii concep actele în favoarea lor, cu ajutorul unor avocaţi cu experienţă. La cererea clientului, contractul se modifică, dar dacă nu, e bun semnat”, atenţionează avocat Ionel Văcărescu, specializat în Drept Imobiliar.

Proprietarii apartamentelor noi sunt protejaţi de lege, chiar dacă lipsesc anumite prevederi din contractul de vânzare-cumpărare – potrivit specialiștilor, Codul Civil Şi Legea 10/1995 reglementează situaţiile neplăcute. Spre exemplu, legea prevede o garanţie pentru vicii ascunse ale construcţiei, valabilă pe o perioadă de zece ani de la recepţia lucrării. De asemenea, viciile structurii de rezistenţă sunt garantate pe toată perioada de existenţă a clădirii, răspunzători fiind toţi specialiștii implicaţi în proiect (de la proiectant și până la furnizorii de materiale).

Cartea tehnică, echivalentul certificatului de naștere în lumea construcţiilor

Clienţii trebuie să știe că toate blocurile noi sunt obligate să aibă o carte tehnică, în care sunt trecute toate detaliile – documentele tehnice despre proiectare și execuţie, materialele folosite, informaţii despre recepţie și exploatare, etc. Echivalentul unui certificat de naștere în lumea construcţiilor, acest document se încheie înainte de recepţia finală, iar proprietarul este obligat să o păstreze pe toată perioada de existenţă a clădirii, până la demolare.

„Un client poate afla toate detaliile privind calitatea construcţiei unui imobil din cartea tehnică a acestuia, pe care o poate consulta înainte de achiziţionarea locuinţei. Alături de detaliile privind execuţia, cartea tehnică include şi garanţia imobilului acordată de constructor. O garanţie pe o perioadă restrânsă de timp ar trebui să fie un prim semnal privind calitatea la care a fost realizată respectiva construcţiei”, sfătuiesc reprezentanţii Adama Group.

Nu în ultimul rând, clienţii ar trebui să apeleze cu încredere la ajutorul specialiștilor, pentru a se convinge cu adevărat de calitatea construcţiei și transparenţa tranzacţiei. Fie că este vorba de un inginer, de un avocat sau de un agent imobiliar, un specialist reușește să depisteze anumite aspecte ascunse, pe care un ochi neavizat nu le observă.

CITEŞTE ALTE ARTICOLE PE TEME SIMILARE:

 

24 iulie 2014