Străbate Alpii, la o adâncime de 2.300 metri sub vârfuri, pe o lungime de 57,5 kilometri – cel mai lung tunel de cale ferată din lume a fost inaugurat de Elveția, în urma unei investiții colosale, de peste 12 miliarde de dolari. Noul tronson va reduce cu aproape o oră călătoria pe ruta Zurich-Lugano-Milano, fiind complet funcțional de la sfârșitul acestui an.

40638-0.jpgConstruit în inima Alpilor, tunelul Gotthard reprezintă mult mai mult decât cel cel mai lung sau cel mai costisitor proiect de acest gen: acesta este o expresie a profesionalismului elvețienilor și simbolizează triumful democrației directe (proiectul a fost aprobat de peste două treimi dintre cetățeni, în cadrul unui referendum organizat în anul 1992).

Finisat în urma unor lucrări ce s-au întins pe mai bine de două decenii, Gotthard este o realizare uimitoare din punct de vedere tehnic, fiind comparat cu „o catedrală invizibilă”. În cadrul acestui proiect, au colaborat ingineri din 15 țări europene, ce au venit cu soluții pentru a excava prin 73 de tipuri diferite de rocă (de la unele extrem dure, ca granitul, până la unele foarte moi, de tipul zahărului). În total, au fost excavate peste 28 de milioane de tone de piatră, ce a fost pe cât posibil fărâmițată, pentru a putea fi folosită la construcția tunelului.

  • 65% din costurile de construcție au fost plătite din taxele achitate de vehiculele de mari dimensiuni
  • Odată cu inaugurarea noului tunel, trenurile vor putea traversa masivul Gotthard cu o viteză maximă de 250 km/oră
  • Tunelul Gotthard a surclasat Tunelul Seikan, din Japonia. Cu o lungime de 53,9 kilometri, acesta leagă insulele Honshu și Hokkaido, deținând supremația pe plan mondial din 1988
  • Proiectul elvețienilor ar putea pierde titlul destul de curând, deoarece guvernul chinez plănuiește să construiască un tunel submarin, pe sub Bohay Bay, ce va măsura 123 kilometri

Nu în ultimul rând, Gotthard reprezintă un simbol al cooperării dintre statele europene, în vremuri în care se închid granițele, iar naționalismul extremist prinde rădăcini. Pentru a sublinia importanța acestui proiect pentru întreaga Europa, cancelarul german Angela Markel, președintele francez François Hollande și prim-ministrul italian Matteo Renzi s-au alăturat președintelui elvețian Johann Schneider-Ammann, pentru a lua parte la ceremonia de deschidere. Evenimentul a fost unul grandios, în concordanță cu proiectul: costurile de organizare au depășit 8 milioane de dolari, au fost invitate circa 1.200 de persoane cu funcții înalte.

CITEȘTE ȘI ALTE ARTICOLE:

 

 

23 iulie 2016