Când spui real estate spui, în general, colaps. Există, totuşi, un business conex imobiliarelor care dă semne de revenire. 

Înainte de criză, portalurile de anunţuri imobiliare - imopedia.ro, imobiliare.ro şi imobiliare.net sunt cele mai importante - deveniseră un business cel puţin la fel de „fierbinte" ca şi domeniul pe care îl promovau. În 2007, veniturile cumulate ale acestor trei site-uri depăşeau 1,2 milioane de euro. Pentru a avea un reper, în acelaşi an, această sumă reprezenta 10% din piaţa de publicitate online - grosso modo totalul veniturilor site-urilor din online-ul românesc. Uşor de bănuit că prăbuşirea imobiliarelor a lovit din plin şi site-urile cu anunţuri. De exemplu, numărul clienţilor imobiliare.ro a fost în 2009 cu 40% mai mic decât în anul anterior.

Un motiv de îngrijorare suficient de important pentru Răzvan Muntean, Adrian Erimescu şi Silvia Vîlceanu - managerii celor trei portaluri. Prima tentaţie pentru cei trei: resemnarea şi amânarea oricăror semne de revenire pentru perioada post-criză. Fiecare în parte a găsit însă o soluţie pentru oprirea scăderii şi relansarea creşterii. Aceasta în condiţiile în care piaţa imobiliară nu dă niciun semn de revenire în 2010, după o prăbuşire cu 50% în 2009. Ce au făcut, concret?

De la bun început, din anii 2000, când au apărut majoritatea portalurilor imobiliare, aceste companii web s-au bazat prea puţin pe publicitatea online, încasările venind din vânzarea de programe de gestiune a anunţurilor - din acest punct de vedere, ele au împrumutat modelul de business al unei companii software. Clienţii erau agenţiile imobiliare care cumpărau aceste programe sub formă de abonament - dezvoltate de portaluri - pentru a ţine o mai bună evidenţă a anunţurilor de vânzare-cumpărare. Iar softurile puteau fi folosite atât offline, doar pe calculatorul agenţiei, cât şi online, pe portaluri.

Acest model de business a continuat până în zilele noastre, când veniturile din publicitatea online reprezintă doar 5% din total. Este evident că cei trei manageri nu puteau să-şi revitalizeze companiile decât adăugând serviciului lor core-business (softurile de gestiune), noi funcţii. Şi analizând deciziile fiecăruia în parte, vedem că au aplicat cam acelaşi modus operandi: au adus servicii suplimentare, chiar cu preţul creşterii unor cheltuieli de capital. De exemplu, Răzvan Muntean de la imopedia.ro a investit 20.000 de euro într-un call-center ai cărui operatori verifică direct la clienţi dacă datele din anunţuri sunt corecte. „Am dorit să spulber ideea că agenţiile umflă preţul locuinţelor", explică Muntean. Iar rezultatele nu au întârziat să apară şi scăderea numărului de agenţii abonate s-a oprit anul acesta.

Tot despre o creştere vorbeşte şi Adrian Erimescu de la imobiliare.ro - site achiziţionat în 2005 de fondul de investiţii NCH. „Valoarea medie a facturilor emise a crescut, în iunie anul acesta, cu 100% faţă de iunie 2008", spune Erimescu. Astfel, încasările lunare au ajuns din nou la o valoare de circa 34.000 de euro pe lună, aproape de nivelul de dinainte de criză. Reţeta folosită de el seamănă într-o oarecare măsură cu cea aplicată de Răzvan Muntean. Imobiliare.ro a introdus un „produs" nou, anume anunţurile garantate de agenţie, prin intermediul căruia sunt „scoase în faţă" doar ofertele actuale cu o descriere cât mai amănunţită a proprietăţii (mai multe fotografii, preţul agreat cu proprietarul, date tehnice complete). Acest tip de anunţ costă 15 euro. Iar companiile imobiliare, folosind acest serviciu, au reuşit să vândă proprietăţile respective mai repede, spune Erimescu.

Iar găselniţa Silviei Vîlceanu de la imobiliare.net este, probabil, cea mai inovativă. Ea a văzut în desfiinţarea agenţiilor imobiliare o oportunitate de business. Asta pentru că mai mulţi agenţi care au lucrat la companii intrate în faliment s-au asociat (să le spunem un fel de cooperative) şi au demarat afaceri pe cont propriu. În consecinţă, aveau nevoie de soft de gestiune. Iar în rezultatele imobiliare.net, efectele acestei mişcări sunt evidente. Dacă în perioada de boom avea 700 de abonaţi, la începutul crizei a căzut la 300, iar acum a urcat la 500. Deocamdată, cei trei manageri nu pot spune „hop", însă speră ca groapa de vânzări să fi rămas în 2009. Anul acesta, veniturile lor vor fi cu 30% mai mici decât în 2007, însă tendinţa a fost inversată.

 
Sursa

20 July 2010