Jumătate dintre afacerile mici falimentează, în primii patru ani. Această realitate dovedită statistic este descurajatoare și pentru cei care vor să își deschidă o afacere, și pentru cei care funcționează deja ca entitate juridică într-un mediu economic precar. Nu este simplu și nu există rețete clare pentru o afacere profitabilă, dar există căi bătătorite pe care pot merge și alții, cu succes. Astfel, pentru a rămâne în industrie, este nevoie să urmezi anumite reguli și, adesea, de a gândi mai puțin convențional.

37005-plan_afaceri.jpgDrumul de la afacere nou deschisă până la profit este unul pavat cu nenumărate obstacole, dar acest lucru nu înseamnă că succesul este imposibil. Chiar dacă numărul celor care pierd sau renunță este mare, posesorii de IMM-uri ar trebui să se uite mai degrabă la schema lor de afaceri, precum și la afacerile celor care au reușit. Meseria se fură, spune un îndemn vechi, dar la fel de valabil și azi.

„În etapa de început, pentru un întreprinzător debutant, problemele care pot apărea sunt infinite. Acest lucru trebuie știut din capul locului, altfel primul eșec va însemna și finalul afacerii. Primul meu sfat este să nu lase problemele să treneze. Imediat ce apar, ele trebuie rezolvate. Cu contabili, avocați sau administratori descurcăreți, orice este posibil. Apoi, problemele externe: concurența. Companiile rivale trebuie studiate până le cunoști la fel de bine ca pe afacerea ta. Trebuie să le anticipezi mișcările și, acolo unde este cazul, să nu te sfiești să le copiezi stratgia de succes”, explică pentru IMOPEDIA.ro Marius Roată, business angel – tutore de IMM-uri.

La început, ideea de publicitate și marketing este ocolită, din cauza faptului că implică un buget rar dispobil, în această etapă. Problema este că, într-o piață cu o ofertă atât de bogată, niciun produs sau serviciu nou nu se poate vinde, dacă nu este cunoscut.

„Notorietatea produsului îi dă încredere clientului să îl încerce. Faptul că un client încearcă o dată, îți dă șase la fidelizarea acestuia. Un produs bun și bine promovat crește în timp, dar poate fi detronat oricând, de un nou produs care întrunește aceleași caracteristici. Așadar, următorul pas este păstrarea clienților. Aici, un rol mare au angajații. Un angajat capabil, bine pregătit și mulțumit își face bine treaba și îți poate ține afacerea la nivelul de top”, continuă Marius Roată.

Uneori, o afacere poate fi ucisă de deciziile luate chiar înainte de a începe activitatea propriu-zisă. De exemplu, un restraurant sau un magazin poziționat într-o zonă fără vad comercial, este compromis. Așadar, sediile companiilor trebuie așezate în zone cu trafic pietonal intens, trebuie să fie ușor de reperat și ușor accesibil.

În funcție de poziționare, se poate face și un plan de vânzări realist. Încasările nu trebuie lăsate la voia întâmplării, orice mic întreprinzător trebuie să estimeze de la bun început termene și sume încasate și cheltuite. Această listă joacă și un important rol psihologic, pentru că dacă o vezi zilnic, te străduiești mai mult să ajungi unde ți-ai propus”, explică tutorele de IMM-uri.

Nu în ultimul rând, orice afacere la început are nevoie de experiența de business a cuiva care a trecut cu succes prin aceste etape. Important este ca sfaturile să vină de la o persoană imparțială și experimentă, iar în acest moment, serviciile de consiliere de business se pot contracta cu ușurință.

CITEȘTE ȘI:

7 mai 2015