Grupurile din Germania si Austria, spaniolii de la Inditex sau francezii de la Decathlon - lista scurta a retailerilor care continua sa se extinda. Retailerii cu vechime pe piata, care au fost agresivi in ultimii ani, cand chiriile erau sus, au luat pauza. Cine va ocupa cele peste 100.000 de metri patrati de spatii comerciale goale din malluri, in conditiile in care vanzarile au scazut?

De unde vine speranta mallurilor: 30 de retaileri continua sa se extindaLa ora actuala doar un numar de 30-40 de retaileri continua sa se extinda pe piata locala a centrelor comerciale, unde gradul de neocupare a crescut spre 20%, reiese din discutiile cu patru dintre cei mai importanti consultanti de pe piata locala de retail.

„Din calculele noastre sunt vreo 30-40 de nume care continua sa se mai extinda - germani, austrieci si francezi mai nou. Gradul de neocupare in centre comerciale a crescut la 20%, excluzand proiectele mari din Bucuresti, precum Plaza Romania, Bucuresti Mall sau Unirea.

Daca se va ajunge la 30%, vor incepe problemele, deoarece fiecare mall traieste din numarul de magazine pe care le are", spune Razvan Gheorghe, general manager al firmei de consultanta imobiliara Cushman & Wakefield.

Mallurile deschise in ultima perioada au un grad de ocupare tot mai redus, iar in piata se vorbeste despre proiecte a caror deschidere este amanata tocmai din lipsa de chiriasi. Printre cele mai importante contracte anuntate in prima parte a acestui an au fost C&A si Bestseller Group in Cotroceni Park din Bucuresti, Humanic in Arena Mall din Bacau, Deichmann la Tecuci sau Decathlon in cadrul ERA Shopping Park din Iasi. „Acesti retaileri au in continuare incredere in piata locala si isi securizeaza locatiile pentru momentul in care piata se va aseza. Proiectele bune au ramas in picioare si inca se mai inchiriaza si mai sunt spatii disponibile si in proiectele existente", spune Luiza Moraru, head of retail department in cadrul firmei de onsultanta imobiliara CB Richard Ellis Eurisko.

Ce determina strategiile in aceasta perioada

Chiriile in centre comerciale au inceput sa scada, cum de altfel s-a intamplat si cu vanzarile. Pe fondul vanzarilor mai slabe, retailerii cu o expunere larga, realizata in special pe credite, au accesul la finantare restrictionat, motiv pentru care nu se mai pot extinde si nici nu isi mai propun. Momentul este bine speculat insa de catre retailerii noi, puternici, care pot veni acum si obtine chirii mai mici, in incercarea proprietarilor de malluri de a-si tine spatiile ocupate si optimiza mixul de chiriasi.

 „Retailerii straini intrati direct au acces la finantare din interiorul grupului, fara a fi nevoiti sa apeleze la banci pe plan local pentru a-si sustine deschiderile de noi magazine. Companiile care detin branduri in franciza, care nu beneficiaza de acest gen de sprijin si care au marje mai mici se extind mai putin in acesta perioada. In ceea ce priveste retailerii locali, accesul acestora la finantare este foarte dificil si costisitor si de aceea se concentreaza pe eficientizarea retelelor, fiind extrem de prudenti in deschiderea de noi locatii", spune Andrei Vacaru, consultant in cadrul firmei Jones Lang LaSalle.

Sursa

28 May 2009