Bătaie de joc pe şantierele din România. Firmele de construcţii care câştigă licitaţiile privind construcţia de drumuri nu dispun de personal şi utilaje suficiente pe măsura contractelor. Ba mai mult, aceste firme lucrează, în acelaşi timp, pe mai multe şantiere, aflăm dintr-un raport al Corpului de Control al primului-ministru. Astfel, nu ar trebui să ne mai mire că termenele de livrare anunţate sunt, de cele mai multe ori, întârziate.

27930-img_2379-optimized.jpgVerificările Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) au urmărit identificarea cauzelor care au dus la întârzieri în execuţia lucrărilor de infrastructură rutieră aflate în derulare, în perioada 1 ianuarie 2007 - 31 august 2012.

Pe hârtie, totul era ca la carte. Realitatea din teren era însă alta. Firmele controlate nu aveau personal suficient şi utilaje pe măsura lucrărilor angajate. Astfel, au apărut o serie de întârzieri la:

  • Reabilitarea DN 6 Alexandria- Craiova (lotul 1 în valoare de 140,6 milioane lei fără TVA încheiat cu firma Shapir Structures, cu lucrări care trebuie finalizate în mai 2013 şi executate în proporţie de 17% în iunie acest an)
  • Reabilitarea DN 6 Alexandria – Craiova (lotul 2 de 136,5 milioane lei fără TVA, contract încheiat cu asocierea Romstrade, Ezentis Infrastructuras şi Euroconstruct Trading 98, termen de finalizare în mai 2013 şi executate la 13% în iunie acest an)
  • Construcţia variantei de ocolire a municipiului Caracal (contract de 44,4 milioane lei fără TVA încheiat cu Romstrade, termen de finalizare în mai 2013 şi executat la 5% în februarie acest an)
  • Reabilitarea DN 76 (contract de 170,8 milioane lei fără TVA cu Construct Mod, termen finalizare octombrie 2013 şi executat la 8% în mai acest an).

Toate aceste contracte, încheiate în perioada 2009-2011, sunt finanţate şi de către Comisia Europeană prin programul POS Transporturi.

O altă problemă, care a ieşit la iveală în perioada controalelor, este aceea că firmele de construcţii folosesc aceleaşi utilaje şi acelaşi personal în cadrul mai multor contracte, executate în acelaşi timp.

Raportul a fost transmis Ministerului Transporturilor şi CNADNR, pentru a dispune măsurile necesare faţă de cele constatate.

În urmă cu aproximativ două săptămâni, Comisia Europeană a transmis autorităţilor române că a decis să presuspende o parte din banii care vizau trei programe cofinanţate prin fondurile structurale ale UE, respectiv Transport, Regional şi Creşterea competitivităţii economice, România având la dispoziţie două luni pentru remedierea deficienţelor.

Ministrul Afacerilor Europene, a declarat că nivelul corecţiilor financiare propuse de Comisia Europeană pentru programul Transport depăşeşte 350 milioane euro, fiind vorba de proiectele derulate de CFR SA şi Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale.

CITEȘTE ȘI Drumurile pot fi construite mai rapid, cu legi noi. Aşa se apără Ministerul Transporturilor

 
 


12 noiembrie 2012