Ce nu trebuie omis atunci când vinzi sau cumperi un apartament:

* situaţia juridică a imobilului  0-538-imobiliar1.jpg

* informaţii privind provenienţa imobilului, proprietarul sau cumpărătorul

* actele necesare pentru efectuarea tranzacţiei

* clauzele contractuale impuse de agenţia imobiliară

*  comisionul practicat

Clienţii agenţiilor imobiliare, păcăliţi cu taxe „pe răzgândit” de mii de euro

Agenţiile imobiliare nu vor mai face legea în relaţiile cu propriii clienţi, obligaţiile „exagerate” impuse prin contractele încheiate urmând să fie eliminate. Dan Vlaicu, şeful Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), spune că, pe viitor, vor exista reguli precise în derularea activităţilor firmelor care furnizează servicii imobiliare, astfel încât clienţii să nu mai fie dezavantajaţi. „Vom lucra împreună cu mai multe agenţii nonguvernamentale pentru reglementarea acestui domeniu, astfel încât să existe standarde de calitate”, ne-a declarat Dan Vlaicu. Cu prilejul unor controale efectuate în acest domeniu, 56 de agenţii imobiliare au fost închise, iar alte câteva zeci – amendate pentru nereguli. În capul listei figurează clauze contractuale abuzive, care de cele mai multe ori îi obligă pe proprietari să-şi vândă casa, în caz contrar având de plată sume uriaşe.

 Un exemplu în acest sens a fost depistat la o agenţie imobiliară din Galaţi, unde în contract se stipula că, „în cazul în care se revine asupra deciziei de vânzare, agenţia are dreptul să reţină actul de proprietate al imobilului tranzacţionat şi să instituie interdicţie de vânzare la Biroul de Carte Funciară, până la achitarea taxei de intermediere, plus plata pentru daune interese”. Reprezentanţii ANPC spun că astfel de situaţii au fost întâlnite în mai toate judeţele ţării. În unele cazuri, exista o „taxă pe răzgândit”, 2.000 de euro plus dublul avansului încasat fiind suma care trebuia achitată în cazul în care proprietarul decidea că nu mai vinde casa. Mai mult, pentru orice zi de întârziere se plăteau penalităţi uriaşe, de 5%, pentru suma datorată. Pe lista clauzelor exagerate se află şi aceea conform căreia orice înţelegere separată îl obligă pe cumpărător la plata comisionului plus o despăgubire de 100% din valoarea comisionului. Iar în cazul în care proprietarul clădirii refuză să plătească, reprezentanţii agenţiei pot cere în instanţă o sumă egală cu 5% din valoarea imobilului aflat în discuţie. „Când vine vorba de obligaţiile agenţiilor, clauzele fie lipsesc cu desăvârşire, fie nu sunt nici pe departe atât de împovărătoare”, susţin reprezentanţii ANPC. Dan Vlaicu spune că, deşi neregulile au fost foarte multe, numărul de reclamaţii înregistrat la Protecţia Consumatorilor este destul de mic, una dintre explicaţii fiind lipsa de informaţii în acest sens.

”Rezultatele campaniei arată că există o problemă clară în acest domeniu. Vom relua această campanie şi apoi vom trece la reglementarea acestui domeniu”, a mai adăugat Dan Vlaicu. ANPC recomandă celor implicaţi în tranzacţii imobiliare să solicite, înainte de efectuarea tranzacţiei, informaţii complete despre imobilele ce urmează să fie achiziţionate sau închiriate. Informaţii care trebuie menţionate obligatoriu şi în contracte, precum: situaţia juridică a imobilului, dacă aceasta permite tranzacţionarea, informaţii despre provenienţa (proprietarul) imobilului, actele necesare pentru efectuarea tranzacţiei (cine are obligaţia de a le obţine, costurile aferente, termenele în care ele trebuie obţinute), comisionul practicat de agenţie sau suma percepută în cazul în care consumatorul se răzgândeşte.

 

Sursa

12 June 2007