Polii imobiliari dominanţi la nivel de Bucureşti, precum Dimitrie Pompeiu, Piaţa Victoriei, Militari, Drumul Taberei sau Berceni, vor genera în acest an venituri din chirii de peste 370 mil. euro, mai mult cu circa 100 mil. euro faţă de anul trecut.

Veniturile în creştere sunt explicate prin faptul că, în ultima perioadă, stocul de spaţii comerciale şi de birouri a fost alimentat prin livrarea celor mai mari imobile existente pe piaţă. Este vorba despre mallurile AFI Palace Cotroceni, Sun Plaza şi imobilul de birouri BOC, dezvoltat de UpGround. Cu toate acestea, ambele segmente de piaţă  sunt ameninţate, anul acesta, de o rată de neocupare care urcă şi până la 20% în cazul anumitor clădiri.

Calculul realizat de Capital  pe baza informaţiilor furnizate de principalele companii de consultanţă imobiliară de pe piaţa locală se bazează pe suprafaţa totală închiriabilă din imobilele dominante de birouri şi retail şi pe chiriile medii din fiecare zonă. Veniturile obţinute au fost ajustate cu rata medie de neocupare specifică fiecărui segment de piaţă în parte.

„Rata de neocupare medie pentru Bucureşti, pentru segmentul de birouri, a ajuns la 17,9% la sfârşitul trimestrului al doilea. Evident, există marje foarte mari în Bucureşti în ceea ce priveşte gradul de neocupare. În zona Centru-Nord, ea scade la 13,5%, în zona de Nord ajunge la 11%, iar în zona Pipera creşte la 25%", a declarat Cătălina Jigman, head of office agency în cadrul companiei de consultanţă imobiliară CB Richard Ellis-Eurisko. Şi în cazul segmentului de retail rata de neocupare are fluctuaţii majore. În general, o medie pe Bucureşti ar fi de 5%-8%; unele centre se pot lăuda cu rate de neocupare de sub 1%, iar altele pot depăşi 20%.

Proprietarii din zona Băneasa-Piaţa Presei sunt campionii încasărilor în acest an, cu venituri atrase de pe urma închirierii spaţiilor comerciale şi de birouri ce depăşesc 71 mil. euro. În comparaţie cu anul trecut, sumele generate de aceste spaţii sunt reduse cu circa 10 mil. euro. Chiar dacă pe parcursul acestui an s-au mai adăugat circa 44.000 mp, prin ­inaugurarea imobilului City Gate din Piaţa Presei, chiriile au continuat să scadă într-un ritm constant, în urma presiunilor venite din partea chiriaşilor. Zona Băneasa este în continuare puternic susţinută de Proiectul Băneasa, dezvoltat de omul de afaceri Gabriel Popoviciu.

Al doilea pol imobiliar dominant la nivelul Capitalei, care combină spaţiile de retail cu cele de birouri, este Militari. Chiriaşii din această zonă vor genera, în acest an, venituri  cumulate de peste 52 mil. euro. Din suprafaţa totală de spaţii date spre închiriere în Militari, 125.000 mp sunt amplasaţi în unităţi mari de tip  „big-box" (construcţii pentru magazine de mobilă, bricolaj sau hipermarket).

Pe locul trei în topul celor mai profitabile zone imobiliare se plasează cartierul Drumul Taberei, unde este concentrată o suprafaţă de circa 152.000 mp de spaţii de retail, majoritatea aparţinând centrelor şi galeriilor comerciale. Estimativ, proprietarii din Drumul Taberei vor colecta anul acesta din chirii aproximativ 51 mil. euro.

Semne bune pentru retail

Retailul este cel mai mare generator de venituri pe piaţa imobiliară. Anul acesta, proprietarii de spaţii comerciale urmează să încaseze în total circa 206 mil. euro din chirii, în creştere cu 50 mil. euro faţă de anul trecut.

Primele luni ale anului au adus semne pozitive pentru piaţa de retail din Bucureşti. Branduri sonore precum Camaieu, Gerard Darel, SIX, Brioche Doree, au deschis primele lor magazine, iar în următoarele luni sunt aşteptate Leroy Merlin, Lidl şi H&M. Potrivit datelor Eurostat, România a avut, în iunie, cea mai mare creştere din UE a comerţului cu amănuntul, de 3,1% raportat la luna mai, respectiv 4,3% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, în timp de sectorul de retail a stagnat în zona euro şi s-a majorat cu numai 0,1% în spaţiul european.

 
Sursa

3 September 2010