Majoritatea birourilor de astăzi beneficiază de amenajări tip open-space. Printre puținele companii care încă preferă o compartimentare clasică sunt casele de avocatură, cabinetele notariale și instituțiile de stat. Birourile deschise sunt preferate atât de angajatori, cât și de angajați, sporind gradul de implicare și de activitate, spun specialiștii.

38771-birouri_open_space.jpgAproape toate clădirile de birouri ridicate în ultimii ani beneficiază de amenajare tip open-space, ca răspuns la cerințele clienților. Puține companii mai sunt interesate să aibă birourile compartimentate clasic, casele de avocatură, cabinetele notariale și instituțiile de stat numărându-se printre excepții.

„Există anumite tipuri de business în care necesitatea de spații delimitate este prioritară, iar birourile de top management, sălile pentru întâlniri sau zonele închise de tip lounge sunt aspecte foarte importante, mai ales în sectorul legal, unde confidențialitatea este unul dintre punctele cheie în desfășurarea activității”, explică Iuliana Carata, General Manager Techno Office.

De asemenea, firmele care preferă să aibă sediul în vile sunt nevoite să renunțe la birourile deschise, din considerente arhitecturale. Cele mai multe imobile vechi au fost concepute de așa natură, încât modificarea spațiilor nu este o variantă rentabilă. Totodată, aceste spații sunt alese de companii care nu sunt condiționate de acest aspect.

Spațiile deschise, apreciate cu precădere de angajații tineri

Generația actuală, formată din angajați ce dețin competențe superioare în utilizarea dispozitivelor multimedia, preferă birourile tip open-space din considerente practice. Nevoia de interacțiune și de colaborare îi face să aprecieze mai mult spațiile amenajate astfel decât pe cele amenajate clasic, spun specialiștii, fiind decisiv avantajul unei reacții colective rapide, precum și a unei colaborări eficiente și productive.

„Educația managerială este un aspect extrem de important în aceste situații. Deși conceptul conform căruia managerii echipei sunt cei care beneficiază de un birou separat este, în continuare, un clișeu în rândul companiilor, astăzi, marii lideri sunt permanent în mijlocul echipei, iar când au nevoie de intimitate, se pot retrage în spațiile special amenajate pentru lucru temporar”, completează reprezentantul Techno Office, firmă pentru care mai bine de 90% dintre clienți optează pentru amenajările open-space.

Un alt clișeu eronat prezent în numeroase culturi organizaționale este desemnarea spațiilor în funcție de poziția ocupată în organigrama companiei, dimensiunile birourilor închise crescând pe măsură ce angajatul evoluează în traseul său profesional. Potrivit specialiștilor, atribuirea corectă a spațiilor ar trebui să depindă, în mare măsură, de timpul petrecut la birou, de tipul activitățiilor, precum și de nivelul de interacțiune cu ceilalți colaboratori din companie atât la același nivel ierarhic, cât și cu subalternii. Astfel, amenajările de tip open-space pot satisface nevoile de colaborare și interacțiune, contribuind totodată la un schimb productiv de idei și opinii.

CITEȘTE ȘI ALTE ARTICOLE: