Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, susţine că dobânda şi condiţiile negociate cu BCR şi BRD pentru creditul în valoare de 187,5 milioane de euro, contractat de Compania Naţională de Drumuri, sunt la niveluri foarte bune.

"Patru luni am negociat cu Finanţele această dobândă. Este cea mai bună variantă. Am luat deja creditul. 187,5 milioane de euro, până în 2011 perioada de graţie şi şase ani perioada de rambursare.

Într-adevăr, este cel mai mare credit sindicalizat din acest an. E normal că l-a luat CNADNR, că doar nu-l lua o fabrică de chibrituri", a declarat ieri pentru ­Business Standard Radu Berceanu. Directorul general al Companiei de drumuri Dorina Tiron a explicat că CNADNR nu avea altă soluţie decât accesarea unui credit, din cauza fondurilor insuficiente primite de la bugetul de stat anul acesta.

"De la bugetul de stat am primit cu tot cu rectificare puţin peste 400 milioane de lei, în condiţiile în care, anual, cheltuielile de reparaţii, întreţinere şi mentenanţă ale drumurilor ne costă 600 milioane de lei", a adăugat Dorina Tiron.

Costel Căşuneanu, directorul Pa&Co, unul dintre principalii furnizori de servicii pentru drumuri, a explicat ieri pentru Business Standard că are de primit bani de la Ministerul Transporturilor doar pentru proiecte noi, nu pentru lucrări de reparaţii şi întreţinere.

"Eu sunt implicat în două proiecte de investiţii - o porţiune din autostrada A3 şi centura Ploieştiului. Am de încasat de la Transporturi aproximativ 100 milioane de lei, deci vreo 25 milioane de euro. Este vorba de facturi vechi de un an. Dar pe investiţii noi, nu pe altceva", a explicat Căşuneanu.

Un calcul simplu realizat de Business Standard demonstrează că, dacă s-ar fi obţinut o dobândă cum ar fi cea practicată de BCR la creditele acordate prin programul Prima Casă, statul ar fi realizat o economie anuală de peste 5,5 milioane de euro.

Dorina Tiron, directorul general al Companiei de Drumuri, a explicat că CNADNR avea nevoie de aceşti bani pentru a-şi asigura serviciile de întreţinere şi pe timpul iernii. "Nu pot intra în iarnă cu drumurile fără să fi plătit facturile pe întreţinerea din timpul verii. Nu am cheltuit niciun leu în afara activităţii curente", a ţinut să precizeze directorul Companiei de Drumuri.

Potrivit Dorinei Tiron, sunt sute de facturi care aşteaptă să fie achitate. Din estimările companiei, în primele zece luni ale anului, reparaţia şi întreţinerea drumurilor din România a costat puţin peste 200 milioane de lei. Din creditul de 187,5 milioane de euro, a mai spus Tiron, 100 milioane de euro vor fi destinaţi refinanţării unui credit luat de Compania de Drumuri în 2005, de la BCR.



Sursa

23 October 2009