Clienţii care se confruntă cu probleme financiare ar trebui ajutaţi de către instituția de care aparțin. Recomandarea vine din partea Autorităţii Bancare Europene (ABE). Băncile sunt încurajate să ia măsuri imediat, sa restructureze creditele şi sa le explice clienţilor ce alternative au la dispoziție. 

30763-damage_analysis_46605358.jpgExecutarea silită ar trebui să se afle pe ultimul loc pe lista soluţiilor în cazul unui client rău platnic. Băncile trebuie să caute mai întâi variante pentru a-şi ajuta clienţii să poată depăşi problemele financiare cu care se confrunta şi abia apoi să îi execute silit.

ABE a analizat procedurile utilizate de băncile din Uniunea Europeană și a emis un raport care conţine cele mai bune practici de abordare a celor care nu îşi mai pot achita la timp ratele, în cazul unui credit ipotecar. Datele sunt transmise autorităţilor de supraveghere, BNR în cazul nostru, care ar trebui să ia in calcul aplicarea acestor practici.

Potrivit reprezentanţilor ABE, instituţiile financiare ar trebui să încurajeze clienţii să anunţe cât mai repede banca, dacă se confruntă cu dificultăţi financiare. În plus, băncile ar trebui să aibă proceduri clare pentru soluţionarea acestor situaţii. De regulă, un client care nu a înregistrat restanţe este mult mai uşor de ajutat decât unul care nu şi-a mai plătit ratele de câteva luni.

Informaţiile trebuie transmise în scris clientului, astfel încât acesta să poată analiza atent toate soluţiile propuse de bancă. De asemenea, trebuie introduse reguli care să prevină hărţuirea sau intimidarea clienţilor ce se confruntă cu probleme financiare. 

O alta recomandare este ca băncile să aibă un registru special, unde să noteze clienţii care nu îşi mai pot achita ratele la timp. Astfel, autorităţile de supraveghere pot verifica modul în care s-au soluţionat aceste cazuri.

Totodată, clienţii ar trebui să primească informaţii la zi cu privire la sumele pe care le datorează – numărul de rate neplătite şi penalizări acumulate - informaţii legate de măsurile pe care banca are de gând să le ia şi despre costurile asociate cu executarea silită.

Băncile sunt sfătuite să ia masuri pentru a restructura creditul, prin extinderea perioadei, modificarea dobânzii, amânarea plătii unor rate, capitalizarea dobânzii sau prin asistarea clientului în vânzarea locuinţei.

AFLĂ Cum mai poţi economisi, cu un credit ipotecar? Rambursarea parţială: 150 lei/lună te ajută să salvezi 14.000 euro