Până nu demult, băncile erau cele care evaluau performanţele şi solvabilitatea marilor corporaţii, însă rolurile s-au inversat. Marii clienţi au devenit mai pretenţioşi, se aşteaptă la mai multă transparenţă din partea instituţiilor financiare cu care lucrează şi sunt mult mai atenţi la calitatea serviciilor, subliniază cea mai recentă analiză Ernst & Young.

29705-client-types.jpgÎn vremuri în care stabilitatea instituţiilor financiare din întreaga lume se află, de multe ori, sub semnul întrebării, marile companii au devenit mult mai atente atunci când îşi aleg colaboratorii. Dacă în urmă cu câţiva ani, băncile erau cele care selectau cu atenţie clientela, impunând respectarea unor criterii dure, acum clienţii sunt cei care studiază atent profilul instituţiei cu care vor colabora, fiind din ce în ce mai interesaţi de stabilitatea şi de înţelegerea profilurilor de risc ale acestora, evidenţiază un studiu al firmei de servicii profesionale Ernst & Young.

Deşii clienţii corporativi pun sub semnul întrebării capacitatea băncilor de a le îndeplini aşteptările în cazul a 11 din 16 criterii-cheie de performanţă, 63% dintre directorii executivi din companii declară că sunt foarte mulţumiţi de serviciile pe care le primesc de la principalele bănci cu care lucrează.

  • Mai puţin de jumătate dintre respondenţi (43%) cred că băncile lor sunt stabile şi că operează în siguranţă, încadrându-se în limitele parametrilor de risc ai corporaţiei
  • 69% dintre respondenţi consideră că poziţia şi transparenţa băncilor în privinţa riscurilor asumate, a lichidităţii, a capitalului şi a concentrării portofoliilor lor sunt importante
  • Cu toate acestea, doar 27% dintre respondenţi susţin că băncile sunt şi dispuse să le pună la dispoziţie informaţii despre acestea

„Cea mai mare disparitate între aşteptările corporaţiilor şi performanţa băncilor se înregistrează în privinţa lipsei de transparenţă privind riscurile asumate. Timp de mulţi ani, băncile au fost cele care au evaluat performanţele şi solvabilitatea marilor corporaţii cu care colaborau, însă acum rolurile s-au inversat. În special în Europa, majoritatea marilor corporaţii se aşteaptă să primească mai multe informaţii în legătură cu profilul de risc şi concentrarea din portofoliile băncilor cu care lucrează”, explică Niamh Prendergast, Partener Banking and Capital Markets, Ernst & Young EMEIA.

Ca măsură de siguranţă, clienţii lucrează cu mai multe bănci

Înăsprirea reglementărilor în domeniul serviciilor financiare nu a afectat majoritatea companiilor private, după spusele a 63% dintre executivi. Cu toate acestea, respondenţii şi-au manifestat îngrijorarea că aceste schimbări au implicaţii care vor fi transferate către clienţi în contextul în care băncile reconsideră profitabilitatea anumitor linii de business. Drept urmare, clienţii corporativi iau în considerare în mai mare măsură ca sursă de finanţare pieţele de capital şi îşi distribuie mai atent activităţile între o serie de instituţii inclusiv bănci de importanţă sistemică, bănci mari care nu sunt de importanţă sistemică şi jucători regionali puternici. Ca dovadă, 70% dintre clienţii corporativi intervievaţi lucrează cu mai mult de cinci bănci.

Totodată, majoritatea respondenţilor (89%) subliniază că cel mai important criteriu pentru continuarea colaborării cu o bancă este calitatea serviciilor. Deşi poate părea surprinzător, în actualul context de reducere a costurilor, clienţii corporate vor ca băncile să se concentreze mai degrabă pe aspecte intangibile ale administrării relaţiei, decât factori tangibili, cum ar fi preţul sau tehnologiile.

  • 56% dintre respondenţi afirmă că cea mai mare provocare în colaborarea lor cu băncile este lipsa consecvenţei şi a calităţii serviciilor în diferitele regiuni geografice
  • 35% dintre intervievaţi sunt nemulţumiţi de procesele şi sistemele învechite
  • 30% dintre clienţi consideră că birocraţia şi lipsa de flexibilitate reprezintă adevărate probleme

„Serviciile bancare pentru corporaţii sunt prin definiţie o chestiune de dezvoltare a relaţiei cu clientela şi de construire a încrederii. Calitatea acestor servicii se măsoară în disponibilitate şi angajament faţă de client, profesionalism, nivel de înţelegere a afacerii clientului, disponibilitate şi abilitate de a adapta serviciile la nevoile corporaţiei etc”, încheie Gelu Gherghescu, Partener Assurance & Advisory la Ernst & Young Romania.

 

NU RATA: Cum mai poţi economisi, cu un credit ipotecar? Rambursarea parţială: 150 lei/lună te ajută să salvezi 14.000 euro

 

13 March 2013